Behöver hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Evrok

Inlägg av Evrok »

Godmorgon!

Var så modig igår att jag sprang på möte. Mannen fick sköta både skrattandet och läggandet. Med stora sonen hemma också. David hade somnat på 30 sekunder \:D/ \:D/ \:D/ Vad duktiga de är bägge två! Han körde med samma ramsa som mig nu och den verkar ju ta bättre. Hans egen var inte så rytmisk och svårare att säga.

Klockan halv elva skrek David till och knölade runt 4-5 minuter, men några ramsor senare sov han igen! Imorse såg vi at han hade kräks. Det var torrt nu så antagligen var det det han gjorde då. Kvart i sju väcktes han av storebrors utbrott över något med kalsongerna eftersom jag sover i hans rum och han har alla kläder där och skulle till dagis och.... Ja, i alla fall så var han lite ledssen när jag tog upp honom. Det är INTE så det ska vara. Jag VET, men nu var det ju morgon och det var ju ingen varg. Bara brorsan.... Har jag sabbat något nu? :( Jag skulle ju ha ramsat honom helt lugn. Jag drog x4 och han lugnade sig lite, men inte helt innan jag tog upp honom. [-X Slår jag på överkoncentrationen nu kanske?

Jag har täckt fönstren med mörka handdukar och det verkar ju hjälpa den ljusa vargtimmen, eller så har klumpen lärt sig sova hel natt.

Vi är så stolta över oss själva och David :D :D :D :heart:
Mamma till Jakob f?dd 011102 och David f?dd 051124!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Evrok skrev: Har jag sabbat något nu? :( Jag skulle ju ha ramsat honom helt lugn. Jag drog x4 och han lugnade sig lite, men inte helt innan jag tog upp honom. [-X Slår jag på överkoncentrationen nu kanske?
:wink: Ja vad tror du själv :?: :wink: :lol:
(och världen rasade samman och reste sig aldrig mer... :roll: :wink: )

:arrow: Ingen fara :!: Ny dag idag (och nästa) :D

Bra att det fungerade så fint med mörkläggningen :!: :D

Jag tycker att ni alla gör ett strålande arbete :D
Evrok

Inlägg av Evrok »

Tänkte bara rapportera lite:

Natten till idag sov David bäst av alla nätter hittils. Han vaknade tjugo i ett i natt. Jag väntade en liten stund, men tyckte nog att han skrek upp sig ganska bra, så jag ramsadex4. Då somnade han på en minut eller så. Lagom sen när jag NÄSTAN somnat skrek han till igen, men somnade om utan ramsa. Kanske hade jag inte hört det om jag sovit helt, Mannen hade inte hört någonting, men visst kan ofta karlar koppla bort hörseln bätte än oss.

Nu är storebror tillbaka i sitt rum. Det rum som vi använt som "kurningsrum" eftersom det ligger vägg i vägg med Davids. Inatt ska jag "campa" i hallen utanför deras rum OM David skulle vakna. Jag vill inte att han väcker storbror Jakob. Sen ska jag också kura Jakob! Vi har kört en variant tidigare, men han kom i alla fall in till vårt rum tidigare och tidigare varje natt tyckte jag. Jakob ska få en egen tråd på annat forum (om det behövs).

Jag har fortfarade lite svårt för att låta bli att ramsa när han vaknar på natten. Han låter lite uppgiven, men kanske inte ledssen. Jag ska ju ramsa om han är ledssen, men inte arg eller bara trött, eller hur.

Hur längre tar det innan första 12-timmarsnatten? Vi kom ju lite efter i början, men nu är vi ju helt klart i uppföljningsveckan i alla fall. Jag förstår att det är hemskt individuellt, men David var ju verkligen inte en sån bäbis som vaknade ofta och skrek ALDRIG på nätterna innan kuren. Därför trodde jag att när han väl fick kläm på det, som han har nu, skulle han sova hel natt.

MEN, jag är SUPERNÖJD och stolt både över mig själv och David! Han diggar sina fasta rutiner skarpt och skrattar hela långa vägen in i sovrummet. När vi lägger ner honom har han huvudet upp, men lägger ner det efter 5-10 minuters tjat för sig själv. Nu lägger han det åt vänster och sover!

TACK och KRAM till alla som hjälpt hittils :D :D :D

Det är inte slut än. Jag VET, men det värsta är gjort och vi är på väg mot långa sköna nätter utan barn i sovrummet!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Heja Evrok :D

Jag måste berätta att jag är så imponerad av det arbete ni utför tillsammans. Jag tror att en av anledningarna till att det fungerat så fint är att du reflekterar så klokt och sakligt kring kurningen och det som fungerar repektive inte fungerar lika bra.

Det är baske mig inte lätt att "ställa om" sitt huvud inför allt nytt men du har företagit din tankeresa på ett strålande sätt Erika :!: :D

:arrow: hur lång tid innan 12-timmarsnatt :?: Det är nog ganska omöjligt att svara på. Vargtimmesfrågor eller lite mitt-i-nattentjoande KAN kvarstå ett tag. Du märker successivt att det minskar. Rätt var det är vaknar du på morgonen och undrar om sonen verkligen sovit hemma under natten :roll: :wink: :lol:

Jag tror som sagt att det är olika hur lång tid det tar. För oss dröjde det kanske 2 månader men då startade vi inte med regelrätt "kurning" utan tog det etappvis eftersom Leia är född två månader för tidigt och svår att "åldersbestämma" vid tidpunkten. Vi införde först standardmodellen och vagnade för att förlänga nätterna. Satt uppe och vakade precis som under kurning för att ligga steget före. Därefter gjorde vi ett schema där vi efterhand förlängde natten. Ramsan smög vi in under tiden. Först efter två månader flyttade vi Leia till spjälsängen och då behövde vi faktiskt backa lite och köra lite "buff-kur" några kvällar. I takt med att vi vågade tro på vårt ramsande blev det allt mindre frågor nattetid.

Jag har haft mycket svårare än du att få poletter att trilla ned så jag gissar att ni inte behöver "vänta" lika länge som vi gjorde...

Oj, nu fick du vår historia på köpet... :wink: :lol:

Lycka till :!: :D
Senast redigerad av Nancy den fre 19 maj 2006, 08:06, redigerad totalt 1 gånger.
Evrok

Inlägg av Evrok »

En natt till har förflutit :D :D :D

Strax innan tre vaknade klumpen och han var ganska arg när jag hörde det eftersom jag är tillbaka i min säng. Det krävdes en hel del ramsor och några arga :? :? :? , men efter sista ramsanx4 blev det knäpptyst på en gång :D :D

Jag satt kvar vid köksbordet ett tag och läste lite för att vara säker på att han sov (överkoncentration jag vet :) ), då gick larmet!!! FULL CIRKUS!
Jag RUSADE in, tände lampan och slet upp klumpen!!! Han sov som en stock och hade bara krupit(?) bort från plattan. Han låg hopkrupen så fint i ena hörnet av spjälsängen. Efter att vi kollat att allt var som det ska med honom. Han varken skrek eller skrattade, bara tittade på oss som om vi vore KNAS! "Jag sover ju bara, vad är det med er, lägg genast ner mig igen!" Det gjorde vi och fyra ramsor senare sov han som en kung.....

Kvart i sju hade omigen katten tagit sin tillflykt till spjälsängen :x :x Han tror han får sova där... Igår morse blev David rädd, men i morse hade han bara pratat så mannen tog upp och gjorde morgon. jag sov och katten fick sig en avhyvling!

LÄNGTAR efter den första 12h natten!

När mannen lägger tar det 2 minuter! När jag lägger pratar han på i minst 10 minuter....

Vi måste börja stänga dörren helt till Davids rum ett tag (för katten) är det OK?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Godmorgon :D

:arrow: vid larmande: försök undvika att slita upp lilla barnet (svårt jag vet :wink: ). Bättre att först stänga av larmet och därefter "peta" lite på barnet. Är allt ok (och du kanske bara behöver flytta på rymlingen) sätter du bara på larmet igen och smyger ut. Ingen ramsa. Lille mannen kommer bara att tro att han drömt :wink: :D

(om du har tillgång till larm med två sensorplattor vore det kanske läge att använda båda :?: )

:arrow: tycker att du kan stänga till dörren. Frågor som behöver besvaras brukar höras genom både en och två stängda dörrar...

:arrow: om makens effektiva nattande; tja, kanske är han begåvad med en anings mer saklighet och attityd :roll: :wink: :lol: Jag gissar att barnets inre "radar" kan läsa av sånt där... Hos oss är det tvärtom, när maken nattar Leia tar det längre tid för henne att somna :wink: :lol:

"men HÖR du inte du iskalla kvinna att mitt barn, mitt hjärtas fröjd och glädje LÅTER :!: " (varpå maken rusat in och buffat eller solfjädrat så det stått härliga till... :heart: :wink: :lol: )

Eller också har det bara slumpat sig så att just de kvällar du nattat har sonen haft lite svårare att komma till ro. Konstigare behöver det inte vara :!: :D
Evrok

Inlägg av Evrok »

MÅSTE bara få berätta att David idag sov HELA natten :D :D \:D/ =D> Den stora krånglade mellan 4.30 och 5.15, men somnade om i egen säng \:D/ \:D/

Blir så glad att jag måste få tacka igen! Alla ni som bryr er och hjälper :heart: :heart: :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Heja :!: :D :D :D

Kram till er alla från Nancy
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Vill bara gratulera till FANTASTISKT arbete och toppenattityd.
Så underbart för de små barnen att ha sådana föräldrar.
Kram :lol: :lol: :lol:
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
Evrok

Inlägg av Evrok »

Jag kör på samma tråd även om den är lång!

Finns det någon bra tråd om "vändningar". David vänder sig till ryggläge, blir vansinnig och stör sig själv i sin fina nattsömn :( :( :(

Sen har han vaknat halv sex (ska sova 19-07) flera mornar i rad. Jag har just buffat, ramsat, buffat ramsat i en TIMME! Det är en ganska trött filur jag har här som inte ska sova förrän klockan kvart över nio :? :? Han är ju helt slut efter en timmas grinande och vändande och krånglande!

EN 12h-natt fick vi, sen har det varit stök igen. Tacksam för hjälp!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Nancy :wink: :D Lägger mig i fastän jag börjar ana att det aldrig behövs, så länge du är i farten :wink: :lol:

:D Pris och beröm, Evrok - nu är ni snart framme :lol: :lol:

MEN - vad är detta buffande evinnerligen :?: Buffandet slutar man med andra natten på kuren :idea:

Här blev det alldeles för mycket förvirring och osäkerhet och därmed "underhållning" om än negativ sådan, som ingen ville ha.

Ramsa alltså enbart. Han kan, till nöds, somna så bra på rygg, så, och det bör han få göra fram till dess han inser att han kan vända sig själv.

Gå in sedan snabbt och sakligt efter tio minuter (inte tjugo) och vänd honom rätt, på mage, så han sover längre. Stoppa om snabbt och ut, tyst. Att du ingriper då märker han inte. Och därmed har du eliminerat trafiken (tror han) och stör inte. Det gäller alltså att backa nu :!: Om lilla älsklingen ska kunna (fortsätta) göra framsteg, krävs att du och ni gör "baksteg". Först och kontinuerligt :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Evrok

Inlägg av Evrok »

Jag VET ju att vi snart är framme och vi HAR inte buffat sedan förra backningen för över en vecka sedan :( :( tills nu.....

Han hade bajsat vid halv sex. Jag bytte snabbt och tyst, la på mage, ramsade ut och satte mig vid köksbordet. Han blev TOKIG!! Han lägger sig på sidan mot spjälskyddet och skriker! Jag ramsade hundra gånger, men det blev inte bättre...

NU när jag hällt i mig kaffe, matat lilla klumpen och vi har lugnat ner oss :) :) INSER ju jag vad jag SKA göra vid halv sex. RAMSA så han hör och sedan igen tills han lugnar ner sig. Jag inser ju också nu att han känner att jag blir stressad när vi håller på i en timme och sen ska han ju upp.....

Vi har ju till och med tagit upp honom gråtandes någon morgon.... Ni är ju alla så kloka här och detta är väl ett litet baksteg vad gäller mornarna. Kvällarna fungerar fint även om det tog några minuter av gnäll igår innan han somnade. Fick vända en gång också, men inget buff då :D :D

Tack för stöd. När det känns tröstlöst då han vaknar LÄNGTAR jag till forumet för jag vet att jag får stöd och hjälp här! Du tycker alltså att han ska få somna på rygg om han är så "dum" att han vänder på sig? Han KAN vända rygg till mage och gör det hela tiden på dagarna, men det blir lite trångt (?) i sängen. Igår kväll somnade han på en gång när jag vänt!

Nu ligger klumpen här och tjurar lite eftersom han är dödstrött, men ändå försöker han att KRYPA :D :D

Det går ju FRAMÅT. Jag VET och nu ska jag sluta buffa....

/Erika
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D Ingen fara :D Du är så duktig :lol:

Så han KAN vänta sig, den lilla råttan :?: :lol: Då ska han verkligen göra det också, om det inte passar att ligga på rygg. Hans problem. Han behöver bara komma över "trsökeln" och inse att själv är bästa dräng.

Hm... kom ihåg att man lätt kan fastna i ramsningsträsket också... :shock:

Ransonera :!:

Nancys kloka ord är ej att förglömma: Ett av verktygen är att inte använda dem alls.

Läs på Lathunden för pepp och stabilisering och även Tips på vägen, om morgnarna :!:

Och tänk i övrigt på de andra sjutton bebisarna, som för ett j-a liv i rummet bredvid. De behöver verkigen hjälp. NU :!: Din lilla älskling har fått allt han behöver. Resten är upp till honom själv. Han börjar veta vad som gäller nu och du ska se till att det inte finns skuggan av tvivel. Då kommer han att sova som en prins och verkligen gilla det.

Men vägen dit är din och DU KAN :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Evrok

Inlägg av Evrok »

Natten som var sov klumpen 12h utan att vi hörde ett knyst :D :D :D

Däremot har vi kommit in i lite "mardrömsläggningar" :( :(

Han är så glad, så glad innan vi stoppar honom isäng, men så fort jag kommit ut genom dörren drar han igång och SKRIKER! Så skriker han aldrig annars och läggningarna förut har varit helt OK. Inte detta gapande alls. Lite "snack" och grymtande, men detta är INTE roligt :( :?

Han var lika dan igår, men sov sen HELA natten i alla fall,

Nu har jag precis varit inne och vänt på honom eftersom han i sin iska vänder sig till rygg och somnar där, utmattad.

Fråga: Skulle jag låta honom vara på rygg resten av natten? Har en känsla av att han sover MYCKET bättre på mage och han inte tänker vända sig själv även om han kan, utan tänker kräva ramsa hundra gånger för att somna om på rygg. Han har ganska nyss kommit på hur man vänder från rygg till mage och gör det nog inte om han är dödstrött mitt i natten.

Annars så går det ju BRA för oss. Det går framåt, även om det är lite 5 steg framåt och 2 tillbaka. När slutar det?? Känns som om INGA trådar om en enda bäbis är så här långa. Är det inte många som kört 3-4 nätter, sen en uppföljningsvecka och sen sitter det helt?? Vi började 9/5 och har fått backa en hel del, men det har ju gått 3 veckor! Jag misströstar inte! Det gör jag bara nästan halv sex på morgonen, men känner samtidigt att "något fel gör vi ju". Jag VET att det där buffandet igår morse inte var bra, men nu har vi inte buffat sen dess. (Bara vid långa dagsluren idag då klumpen faktist blev "hysterisk" och kräktes och det slutade med att jag stoppade honom i vagnen i alla fall, trots ösregnet).

Tack för stöd i alla fall!! Trots att jag visst inte följer alla råd och känner mig lite värdelös just nu :( :(
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Evrok :D

Lovat maken att titta på film så det får bli kort, återkommer imorgon om du inte hunnit få andra svar innan dess.

(Evighets)länk om vändningar:
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... sc&start=0

:wink: Nancy
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"