Orsak och verkan!?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Iritea

Orsak och verkan!?

Inlägg av Iritea »

Hej alla!

Hur gör ni :?: Hur tänkerman :?
Sonen har i natt vaknat vid 3 snåret skrikit av och till under en timma. Nu undrar jag hur gör man? Ramsade när jag märkte att han inte bara gnällde i sömnen. Väntade sen 10 minuter nästa ramsa osv. Så till frågan om jag nu går in kollar att inga ben fastnat mellan spjälorna, att inga armar sitter fast i pyjamasen och att inget bajs finns i blöjan går ut med lugn fin ramsa han lyssnar men skriker snart igen. Han kan ju ha feber-ont behöva alvedon osv
Undrar hur ni gör - och vill verkligen ha svar :!:

Känner mig faktiskt mycket rådvill :?: :?: :?:
Tacksam för tankar och svar
Iritea
Iritea

Halvåret

Inlägg av Iritea »

Glömde ju att skriva att sonen(underbara dyrgripen)är dryga halvåret och kurades i påskas och har sen dess sovit bra har gjort samma typ av uppvaknande en gång tidigare för cirka 3 veckor sen kände mig lika "eländig" då! :cry:
clart

Inlägg av clart »

God Morgon!

Det gäller att koppla på attityden för fullt :!:. Det är du som måste jobba här, din lilla skatt kommer att följa så fort han får klara besked. Inga vargar får smyga runt gossen :twisted: [-X :D

Ramsa så fort du hör ett pip och gå inte in, stör inte var 10 minut. Du ger honom besked att det är natten och då sover man (på natten händer ingenting). Sen' går du och lägger dig och försöker somna om. Ingen överkoncentration..inga febertermometrar, bajsblöjor eller dylikt. Ge honom tid och förtroendet att fixa sin "kris"...visa bara att allt är som sig bör och att alla andra sover juh så fridfullt :wink: (speciellt mamma :wink: :D som ligger blek i sängen och tänker på att sonen kanske faktiskt behöver hjälp :wink: ).

Inga vargar, 150% attityd och fila på ramsan GOSSEN SKA SOVA \:D/
Nancy

Inlägg av Nancy »

I tillägg till clart fina svar :thumbsup: vill jag ge ytterligare några tips :wink:

:arrow: högt och tjockt spjälskydd för att skydda mammans oro :wink:
:arrow: vik upp pyjamasärmarna en extra gång
:arrow: bajsblöjor besvärar en liten magsovare betydligt mindre än det besvärar mamman... Skulle det behöva bytas gör du det i mörker och tystnad. Strunta i om det inte blir det mest perfekta blöjbytet någonsin.

Men framför allt: använd din förmåga att lyssna av olika sorters skrik :idea: Jag lovar att du har större kompetens än du anar :!: :D Skulle det verkligen vara "kris" i någon form som sonen absolut inte klarar ut på egen hand låter det mer än sedvanliga nattfrågor i form av "mamma, håller du vakten nu, ÄR det natt fortfarande :?: "

Lycka till :!: :D
Iritea

Inlägg av Iritea »

Tack för snabba svar :D Kan ändå inte riktigt släppa tanken på sjukdom, fe ber, värk = alvedon. Hur vet jag att han inte har ont :shock: :? Låg i natt och tänkte att han kanske mår pyton och behöver en dos alvedon. ??? Ville naturligtvis inget hellre just då än att hålla sötnosen i famnen. Varför vakna annars och inte kunna somna om??? Jag tänker att om jag har feber och värk i kroppen vill jag ju gärna ha lite omvårdnad och alvedon.

Återigen tacksam för svar :heart: så jag inte trillar i tvekan hit och dit och hit igen i natt :roll:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:arrow: Iritea: kan inte mer än hänvisa till de svar du redan fått från clart och från mig :wink:

(angående Alvedon skall man passa sig för att ge mediciner till barn om det inte är absolut nödvändigt, är dock inte tillräckligt insatt för att råda dig när och hur barn skall medicineras vid sjukdom)

Skulle nu sonen bli sjuk nattetid löser du det genom att erbjuda vatten, kanske byta till rena lakan och kanske klappa lite en stund. Sjukdomen går inte över snabbare om man tar upp i famnen, snarare tvärtom för barnet behöver sova sig friskt :D
Senast redigerad av Nancy den lör 17 jun 2006, 07:56, redigerad totalt 1 gånger.
Nancy

Inlägg av Nancy »

ps. ALLA människor, stora som små, har emellanåt sämre nätter. Det kan inte ens den mest välgenomförda SHN-kur rå på :wink: Däremot kan man hjälpa lilla barnet att lösa sina uppvak på egen hand genom att med sin attityd och sitt lugn visa att det inte är farligt att vakna till en kort stund. Målet är ju att de "oroligare" nätterna skall komma så sällan som möjligt men om de väl kommer är det inget farligt och inget onaturligt. Sådär, nu har jag skällt klart :wink: :D :lol: ds.

(från Nancy som fortfarande hittar vargauslingar i skrymslena men trots det tar sig friheten att tala om för andra hur de skall jaga SINA vargar :roll: :wink: :lol: )

Lycka till :!: :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"