Jag har svårt att numera få min lille vän att sova längre än 45 minuter på dagarna. Jag har provat att vagna i vagnen, buffa i sängen och ramsa men det resulterar bara i ytterligare 5 minuters sömn i stöten. Jag har förstås inte gjort allt detta samtidigt utan försökt olika "sova över"-metoder i några veckor men inget fungerar. På natten sover han bra. Somnar på några minuter kl 19 och sover till ca 04 då han får en slurk och somnar om till 07. För min del är det okej att han bara sover 45 minuter i taget och kan tänka mig att anpassa schemat efter det men jag är rädd att han inte får någon kvalitetssömn på 45 min. Någon som har några tips eller erfarenheter hur jag ska göra?
sover bara 45 min i taget
sover bara 45 min i taget
Hej!
Jag har svårt att numera få min lille vän att sova längre än 45 minuter på dagarna. Jag har provat att vagna i vagnen, buffa i sängen och ramsa men det resulterar bara i ytterligare 5 minuters sömn i stöten. Jag har förstås inte gjort allt detta samtidigt utan försökt olika "sova över"-metoder i några veckor men inget fungerar. På natten sover han bra. Somnar på några minuter kl 19 och sover till ca 04 då han får en slurk och somnar om till 07. För min del är det okej att han bara sover 45 minuter i taget och kan tänka mig att anpassa schemat efter det men jag är rädd att han inte får någon kvalitetssömn på 45 min. Någon som har några tips eller erfarenheter hur jag ska göra?
Mamma till 3; flicka född aug -03, pojke född dec -05 och flicka dec -07
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Dina omsomningsförsök har nog inte varit tillräckligt övertygande; det gäller att få honom att komma över den där skarven och ta sig en 45-minuters till. Så småningom blir det sammanhängande sömn av det passet men det kan verkligen ta sin rundliga tid
Han är en stor pojke nu och behöver inte äta kl 4; jag har en känsla av att du kanske låter honom väcka dig, eftersom du skriver "ca" kl 4; och det är inte riktigt bra. Då tror han att han ska bevaka sina egna intressen och "säga till" att han är vaken och att det är dags för mat (för det brukar det ju vara) - och det "mönstret" kan han mycket väl ta med sig på dagarna också. Han "säger till" efter 45 min därför att han råkar vakna till då, vilket alltså de flesta små bebisar gör.
Därför tycker jag det är viktigt att du slopar 4-målet nu och sedan INTE väntar tills han vaknar vid 7 (då han "tror", flera nätter, att han har ätit som vanligt kl 4, så han svälter inte ihjäl - tro mig
Det tror jag kommer att "smitta av" sig på dagslurarna också.
Gör det schema för dagen som du följer strikt, nu samtidigt som du slopar nattmålet (om du nu bestämmer dig för att följa mina råd)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Detaljfråga om nattmålet
Hej Anna, du skriver "har en känsla av att du låter honom väcka dig" om nattmålet. Menar du då att man själv ska ställa väckarklockan och se till att nattmålet kommer exakt samma tid varje natt? Jag har vagnat in nattmålet på 03 (hon är 7 veckor och sover natt 21.00 - 06.00, med kort nattmål 03), och nu vaknar min dotter själv till ungefär 03.00 +- 30 minuter. Är det alltså bättre att förekomma henne och ta upp innan hon vaknat till själv? Jag brukar ta upp henne precis när först pipet kommer och jag hör att hon verkligen vaknat till.
När jag ändå är igång och frågar: När vi nu snart ska spika schema när hon är 8 veckor, är det då bäst att samtidigt flytta fram nattmålet till runt 04 så att sammanhängande sömnen blir längre, eller ska jag vänta till 3 mån och då ta bort nattmålet helt så att hon sover natt 10h kl. 21-06?
När jag ändå är igång och frågar: När vi nu snart ska spika schema när hon är 8 veckor, är det då bäst att samtidigt flytta fram nattmålet till runt 04 så att sammanhängande sömnen blir längre, eller ska jag vänta till 3 mån och då ta bort nattmålet helt så att hon sover natt 10h kl. 21-06?
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
-
Nancy
Hej Åsa R
Tar mig friheten att svara även om jag inte är AW
ställ väckarklockan och mata samma tid varje natt. Du visar då lilla barnet att DU håller koll på klockan, garanterar överlevnaden och håller vargen borta
jag tycker att du skall flytta nattmålet successivt i takt med barnets stigande ålder och ökad förmåga till sammanhängande sömn. Ditt eget förslag lät jättebra

Tar mig friheten att svara även om jag inte är AW
Tack Anna för ditt svar!
Jag har nu slopat nattmålet och dagslurarna och allt har funkat jättebra! Tills nu....Nu har han nämligen börjat dregla och snutta på lakanet när han ska sova, så efter en kort stund är det alldeles genomblött. Med några minuters mellanrum frågar han om det verkligen är meningen att han ska sova i det blöta...Frågorna kan pågå så länge att det kan ta hela sovpasset om det är 45 minutersluren...Han håller på att få en tand så jag misstänker att det är orsaken till denna salivavsöndring...Hur ska jag göra- Ska jag låta han vara och få sova i det blöta eller bädda om sängen- vilket såklart stör en del när han väl lagt sig...
Jag har nu slopat nattmålet och dagslurarna och allt har funkat jättebra! Tills nu....Nu har han nämligen börjat dregla och snutta på lakanet när han ska sova, så efter en kort stund är det alldeles genomblött. Med några minuters mellanrum frågar han om det verkligen är meningen att han ska sova i det blöta...Frågorna kan pågå så länge att det kan ta hela sovpasset om det är 45 minutersluren...Han håller på att få en tand så jag misstänker att det är orsaken till denna salivavsöndring...Hur ska jag göra- Ska jag låta han vara och få sova i det blöta eller bädda om sängen- vilket såklart stör en del när han väl lagt sig...
Mamma till 3; flicka född aug -03, pojke född dec -05 och flicka dec -07
Hej!
Dottern vår har alltid dreglat väldigt mycket. Madrassen i vagnen är våt efter varje dagslur o gissa hur det efter natten.
( Hur blir det inte när tänderna börjar komma?)
Jag tycker inte du ska ta upp o bädda om för det stör nog sömnen mer än dreglet. Det som händer med mycket dreglande är att det det lätt blir utslag i ansiktet när huden ligger mot något vått halva dygnet men de botas lätt med salva.
Kan det vara själva tandsprickningen som stör sömnen undrar jag och inte dreglet ? Kanske någon med barn som har tänder kan komma med konkreta tips.
Dottern vår har alltid dreglat väldigt mycket. Madrassen i vagnen är våt efter varje dagslur o gissa hur det efter natten.
Jag tycker inte du ska ta upp o bädda om för det stör nog sömnen mer än dreglet. Det som händer med mycket dreglande är att det det lätt blir utslag i ansiktet när huden ligger mot något vått halva dygnet men de botas lätt med salva.
Kan det vara själva tandsprickningen som stör sömnen undrar jag och inte dreglet ? Kanske någon med barn som har tänder kan komma med konkreta tips.
Nette
mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
-
Fjällfolket