Rasmus väcker Emil, morgonhålligång...

Skriv svar
mia75
Inlägg: 599
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 17:18
Ort: Uppsala

Rasmus väcker Emil, morgonhålligång...

Inlägg av mia75 »

Jaha, nu var det dags igen. Det har fungerat strålande i nästan ett år nu, visst vaknade dem nästan alltid före sju, men bara några minuter och de låg kvar tysta. :D

Emil började strula för en månad sedan på morgonen så vi drog ner på hans dagsömn från 1,5 timme till 45 minuter. Det gjorde susen och vi fick faktiskt börja väcka honom på morgonen! :shock: :D

Men nu har Rasmus återigen börjat vakna vid sex på morgonen, altså en timme för tidigt. Det är nästan kolsvart i rummet och han har givetvis tråkigt... vilket han löser genom att pilla på lillebror tills han vaknar, sen ligger han och viskar en massa till Emil ända tills han är klarvaken och står upp och hoppar. :evil:

Jag har i en veckas tid rusat in vid första tecken på att Rasmus vaknat, tryckt ner honom och sagt att nu ska han sova! Ramsat ut och lagt mig igen. Upprepat vid behov (var femte till tionde minut) i hopp om att han ska fatta att det faktiskt är natt, men det har hittills inte hjälpt.

:?: Ska jag fortsätta som jag gjort hittills och hoppas att det ger med sig?

:?: Ska jag försöka resonera med Rasmus och förklara att Emil faktiskt behöver sin nattsömn och han också? (och Mamma...)

:?: Vakta utanför dörren så att jag kan ingripa ännu tidigare? (nackdelen är att jag inte ser in i rummet och om jag har räknat ut det rätt så börjar han proseduren med att smyga fram till Emils säng och peta på honom, jag är inte säker på att jag hör honom då..)

:?: Dela på dem och låta dem sova i olika rum? (vill helst inte det, de älskar att gå och lägga sig samtidigt)

:?: Flytta upp honom på tvåvåningssängen så att det inte är lika lätt att komma åt lillebrors säng? (han sover i undersängen nu)

:?: Något annat förslag mottages tacksamt...

Jag tycker att det känns som Rasmus är ganska trött och skulle behöva sova den där sista timmen. Visst behöver han väl fortfarande sina tolv timmar?
Emil blir som det är nu trött redan före elva, (ska sova tolv) och har flera dagar inte orkat äta sin lunch... :cry:
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
mia75
Inlägg: 599
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 17:18
Ort: Uppsala

Inlägg av mia75 »

Rasmus hade fruktansvärd astmahosta inatt så han fick sova i min säng. Emil fick väckas!! :shock: Så nu vet jag med säkerhet att det är Rasmus som "stör".
Ska prova att flytta upp Rasmus där uppe och se om det hjälper.....
andra tips mottages fortfarande tacksamt.... :roll:
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
mia75
Inlägg: 599
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 17:18
Ort: Uppsala

Inlägg av mia75 »

Snart desperat, detta har pågått i många veckor nu och det blir tidigare för varje dag. Idag har vi varit vakna sedan 5.10 (morgon 7.00). Igår var jag så desperat att jag satte Rasmus på en stol i hallen där jag kunde se honom och lät honom sitta där i 40 minuter tills det var morgon, då fick i alla fall Emil sova ifred. Idag la jag Rasmus i sängen på lekrummet efter att han hade väckt Emil strax efter fem. Emil kunde tyvärr inte somna om idag, så det hjälpte inte. Rasmus kan inte somna om alls, någonstans, vet inte varför, han är helt hyper på morgonen och tycker att det är jätteroligt, resten av familjen är trötta, mycket trötta. Jag är frustrerad och vet inte längre vad jag ska göra, snart säljer jag honom på tradera... :cry:
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Trollet
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 19 jan 2005, 12:51

Dela på dem!

Inlägg av Trollet »

Hej Mia!

Jag har varit i precis din situation, och eftersom jag gärna ville anamma AW:s teorier om att barnen ska sova tillsammans så kämpade jag länge.... till slut gav jag upp och lade dem i varsitt rum - och så var det problemet löst.
Visserligen vaknar storasyster fortfarande ofta lite för tidigt, men nu får åtminstone lillasyster sova färdigt.

Vi gjorde ett nytt försök i samma rum i samband med en omtapetsering, men vi delade dem så fort det var klart för det funkade fortfarande lika dåligt.

Jag hoppas och tror att vi så småningom ska kunna flytta ihop dem igen, för det är inte praktiskt så som vi har det nu (storasyster sover i lekrummet), men för tillfället prioriterar vi nattsömn.

Hoppas att det löser sig för er också!
Mamma till två döttrar, födda 02 och 04.
Vi hade stora sömnproblem med stora tjejen, men med den lilla hade jag Barnaboken till hands och har använt verktygen från dag 1.
mia75
Inlägg: 599
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 17:18
Ort: Uppsala

Inlägg av mia75 »

Tack, vi provar med det! Rasmus låg i natt i lekrummet, han vaknar så klart aldeles för tidigt, men Emil sov till 6.50 i alla fall. Vi får väl nöja oss med det tills vidare, delade rum och Rasmus är trött men resten av familjen får i alla fall sova. :roll:
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"