Skrek så han kräktes - vad göra?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Johanna G

Skrek så han kräktes - vad göra?

Inlägg av Johanna G »

Hej!

Nu vid läggningen kl 19 så var den lille älsklingen proppmätt av gröt och senare välling. När jag gick ut efter kort buffning och han började skrika så kräktes han upp allt. Vad göra nu? Känns som om vi måste vänta lite för att kunna ge honom mer mat, men hur länge? Något annat vi ska tänka på?

(Vi tog upp honom för att bädda rent i sängen och tvätta av honom. Något annat var inte att fundera på.)

Kram J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Oj då! Om han nu kräktes av skriket så vill jag säga att så ska INTE behöva ske. Du får buffa honom riktigt lugn och han ska inte ha en chans att skrika upp sej så att han kräks :shock: . Då måste du ingripa tidigare!

:idea: Hur som helst så kan han ju ha kräkts av mycket mat och det nya magläget. Vi får hoppas på det! Dessutom har han ju en historia av att kräkas lätt sedan innan.

:idea: Ge en flaska välling till - du kan ge den i sängen antingen när han läggs för natten nu eller så väntar du tills han somnat ordentligt och då smyger du in falskan i munnen. Lägg honom på sidan och vänd sedan tillbaka till magläget när han ätit färdigt. Kanske det senare alternativet är att föredra?!
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Tack för hjälpen!

:) Du kan vara lugn - det var "herr lättkräkt" som låg på mage och var alldeles för proppfull av mat...Imorgon får vi nog låta det gå längre tid mellan han får välling och att vi lägger honom. (Man lär sig :lol: ...)

Det blev lite av varje. Min man hade redan börjat ge välling när vi fick ditt svar, så vi bestämde att han bara fick 110 ml då, så att han inte kräktes igen. Jag väntade sedan en kvart och när jag lade honom sen så protesterade han högljutt ca 5 min, men var sedan tyst och bökade runt för sig själv. Somnade på totalt 15 min vilket kändes jättebra! :D

Nu har jag just gett honom en flaska välling till (i sömnen) och av den drack han 60 ml så nu känns det bra. Nu behöver jag inte undra om han är hungrig i natt när han skriker.

Nej, godnatt med er alla! Nu måste jag sova för jag har nog en lång natt framför mig... :wink:

Kram J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:thumbsup: Superbra jobbat av er! Lycka nu till i natt!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"