Vill inte somna "i tid" under 20 minuters passen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Novas mamma

Vill inte somna "i tid" under 20 minuters passen

Inlägg av Novas mamma »

Lilla älsklingen sovar nu 2 st 20 min pass om dagen fördelade på morgon och eftermiddag ( samt ett långpass mitt på dagen).
Nu har vi problem med insomningen , dvs hon somnar "för sent".
Om hon tex ska sova 16:00 brukar jag lägga i vagn och gå ut runt 15:50. Hon somnar då som regel vid 16:10 och får då sova till 16:30.
De senaste dagarna har hon varit vaken allt längre trots att hon visar tydligt att hon är trött innan. Idag somnade hon tex inte förrän 20 min hade gått och då lät jag henne iallafall sova 20 min innan jag väckte henne.
Detta innebär ju att det blir fel på tiderna.
Hur ska jag göra när hon inte somnar "i tid"? Jag vill inte ta bort 20 min passen ännu.
Ska jag vara mer "strikt" och bara låta henne sova 5 min om hon inte somnar inom 20 min??
För 15 min regeln gäller väl inte på dessa kortpass :?:
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D ..."att hon visar tydligt att hon är trött innan" kan betyda (och gör det förmodligen) att hon hunnit bli FÖR trött. Då är det svårare att somna, som du vet :wink:

Man ska aldrig vänta på att små barn ska "verka" trötta. Då kan det vara för sent, för att uttrycka sig brutalt :shock: :!:

En kvart kan göra all skillnad. Lägg henne tidigare.

Och ja, håll dig till 5 min om hon inte somnar inom de 20.

Vi talar övergångsperiod, inte evighet - snart trillar polletten ner :lol: Så ha tålamod, var säker på handen och genomför vad du nu än genomför under minst en vecka, innan du ens tänker på att utvärdera :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"