Det är nåt fel på vårt schema, hur g&

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lillamolntuss

Det är nåt fel på vårt schema, hur g&

Inlägg av Lillamolntuss »

Hej alla experter! Jag börjar misstänka så smått att vi inte följer lillans naturliga rytm, utan att vi tvingat in henne i ett felaktigt schema. (Vi läste nog för mycket om andras scheman... :oops: )

Vi började ju kura henne för 10 dagar sedan och nätterna funkar halvbra med lite knök som hon oftast reder ut själv. Nattningen går mindre bra och det tar ofta en halvtimma för henne att somna och hon vaknar för tidigt på morgonen. Hon är trött och gnällig rätt ofta under dagen.

Nu följer vi detta schema:
07:30 Vakna, Mat (Välling)
09:30 Sova (45 min)
11:00 Mat (Gröt)
12:30 Sova (1,5 timma)
14:30 Mat (Lagad)
16:15 Sova (20 min)
17:30 Mat (Lagad)
19:00 Mat (Gröt, Nattslurk), Skrattet till godnattet
19:30 Sova (12 tim)

Hur tar vi reda på hennes naturliga rytm, så vi kan ändra till något som passar henne och när kan vi göra det? Några tips?
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Fundera inte på det där alls - kör på schemat ni nu spikat annars blir förvirringen total! Öva upp verktygen till fulländning - särskilt ramsan - och snart är ni i mål. Det hänger således inte på barnets "naturliga rytm" utan hur ni agerar när hon "frågar". Bra att veta för då kan man inte skylla på någon annan när det strular :roll: :wink: . Se det som alldeles fantastiskt att det är ni som har avgörandet i er hand och glöm inte attityden av självklarhet!

8) Senast igår hade jag samma tanke. Fick en uppgift att pussla ihop en massa trekanter och fyrkanter till en kvadrat. Det "gick inte" och min första tanke var att det fattades bitar eller så hade jag helt enkelt fått fel bitar :roll: . Således var det fel på MATERIALET - inte på MEJ! Kan väl nämna att så var inte fallet - det var JAG som var tvungen att tänka till lite extra :lol: ! Jobbigt men sant - jag fixade det!
Lillamolntuss

Det är nog 20-minutaren på eftermiddagen jag är mest tveksam över. Det känns inte som om hon är utvilad då jag väcker henne...
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Men ni har ju inte fått till hela nätter och insomningarna än - så visst är hon trött! Låt det vara en extra drivkraft att få till det som felar i schemat. När allt fallit på plats så kommer det att fungera bra!

:idea: Är hon för trött så lägg henne en halvtimma tidigare på kvällen istället - det förändrar inte schemat!
Lillamolntuss

Så sant. Det tar oftast en halvtimma eller mer för henne att somna på kvällen, och på dagarna sover hon i vagnen... och vagnas till sömns... Eeeeumh! Komjustpå... det kanske inte är bra alls???
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Att vagna till SÖMNS är ju inget vi håller på med här precis :wink: !

:idea: Tänk på att varje gång du har tillfälle att lära henne att somna ska ses som en tillgång. Så vill du ha fler lärorika lektioner så använd de sömnpass du har! Annars så tar det längre tid.

:idea: Vad jag förstår så sover hon inte hela natten heller - se till att få kläm i ramsan så att hon lyckas passera morgontimmes uppvaknandet!
Lillamolntuss

Ok. Slutvagnat!

Fråga: Om hon ska sova 45 minuter, men inte somnar på hela tiden... vad gör jag då???
JH

Inlägg av JH »

Se "min" tråd "När de vaknar under en 45-min lur"! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Räkna helt kallt med att hon ska sova 8) . Somnar hon inte så är du uppriktigt förvånad :shock: och tar upp henne och är lika glad som om hon hade sovit hela tiden. Sedan går du vidare i scehmat som om inget hade hänt. Till sist sitter det!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"