Hur kura med sovande storasyskon i rummet intill?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lillith

Hur kura med sovande storasyskon i rummet intill?

Inlägg av lillith »

Hej
Dags att ta bort ett nattmål som jag lyckats återinföra under en fruktansvärd förkylning hos lille Marcus, 4 mån. Han har sovit över nattmålen sedan 2 månader men denna lilla Dagobertmacka verkar ha fått rejält fäste.
Hur vagnar man bort nattmålet med ett sovande storasyskon i rummet intill? Jag vill inte gärna väcka honom och lilleman har bra lungkraft! Storebror kan sova hos mormor någon natt men ibland tar det ju flera nätter. Eller är det del av hans "aktiva sociala delaktighet" i familjen att bidra till lillemans goda sömn med några vaknätter? ;)

Tack!
lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Storebror är två år och kommer säkert att vakna och fråga, när lillebror hojtar, men ta då inte det som missnöjesyttringar och klagomål och verkligen inte heller som att det skulle vara synd om honom. Han vill bara veta om det är han i egen hög person som förväntas ta hand om lillebror - barns beskyddarinstinkt är stark! - eller om någon annan har koll på läget och håller vargen stången :?:

Lättast får du/ni tyst på honom genom att ramsa honom också. I samma svep och med samma ramsa. Den ska tala om i tonfall och röststyrka att här förväntas alla, folk som fä som lllebröder och storebror, hålla truten och sova :lol: För PÅ NATTEN SOVER MAN :!:

Den något bristande logiken (lillebror sover ju uppenbarligen inte, om han hojtar, lika lite som man själv sover, om man står och ramsar som en annan mistlur) brukar inte besvära små barn :roll: :lol:

Han vaknar en gång eller två, sedan inte mer. Dvs inte när han väl fått det för honom nöjaktiga beskedet i både ord (ramsa) och handling (lillebror är inte övergiven, ni går vakt, vargen är inte där), att han kan känna sig lugn å lillebrors - och sina egna, som vanligt - vägnar.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Hej!

Jag har inte kurat i "stor stil" med vår lilla tjej utan bara succesivt förlängt nätterna när hon visat tendenser att sova över nattmålen.

Jag ramsade inte på nätterna utan vagnade men lill-tjejen har ju ställt en del frågor 8)

Vår stora tjej på 2,5 är kurad och sover i rummet brevid oss.
Jag var jättenervös för att stora tjejen skulle vakna men icke....
Eller kanske har hon vaknat - men hon har iaf inte undrat över vad som försiggår. Sen försvann den vargen när jag insåg hur bra den stora faktiskt sover.... :D

Jag stoppade i öronproppar så "udden" av frågorna tas bort - en fråga från barnet kan kännas in i benmärgen när det är natt och inga andra ljud hörs.

Övrigt - storasyster tycker det är jätteroligt när jag ramsar lilltjejen när hon ska sova. Hon vill gärna vara med och "sjunga" som hon säger. :D
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"