Hej Iritea här med en fråga i förebyggande syfte...sonen är kurad och det har gått ungefär en månad sen vi började det mesta funkar väl men nu undrar jag hur gör man vid sjukdom för för eller senare lär han ju bli krasslig? Hur gör man med sovtider, kräk, vätskeersättningar och annat elände
Ni som har erfarenhet vore jättetacksam för att få dela er klokskap
Kramar Iritea
8) Man kan ta upp dem och duscha av dem kräket vid behov..... Och byta lakan och allt. Glöm inte bort det sunda förnuftet !
Om man tagit upp dem av någon anledning så kör man repris av sedvanlig nattning med snabbspolsteknik ! Om man tex brukar vara nere och gå trappan upp så går man alltså ner och gör om proceduren. Funkar alltid jättebra !
Isak är en säker sovare och har varit rejält sjuk några gånger under vintern/våren. Rådet att inte ta upp dem ur sängen är nog bra, men för en säker sovare som är kurad och klar behöver det inte betyda katastrof. Det jag försöker tänka på är att inte ta upp Isak när han är lessen, detta gäller även på natten. Jag "räddar" honom alltså inte från sängen.
När Isak var kräksjuk tog vi (eller min man, det är alltd han som tar det när det gäller magsjuka...) upp honom och gjorde rent honom, det var aldrig några problem, han var inte ens lessen. Nu har Isak haft hög feber några dagar (över 40 grader igår) och sovit dåligt. Då har jag tagit upp honom, gett vatten och alvedon och lagt honom igen, med ramsa. Inga bekymmer alls. Allt återgår till det normala när han blir frisk.
Angående dagslurarna så försöker jag hålla shcemat hyfsat, men ger honom marginalkvart både före och efter (alltså 30 minuter längre per lur) och det behövs, och lägger även 30 minuter för tidigt på kvällen. Väcker inte heller på morgonen. I går var han jättehängig pga febern och så hade han sovit illa natten innan. Han fick totalt 2,5 timmer mer sömn den dagen (60 minuter på morgonen, 30 minuter gånger två vid lurarna och 30 minuter för tidig läggning).
Man får gå på sitt sunda förnuft och aldrig glömma att allt återgår till det normala sen, och om inte kan man alltid köra en minikur. Ingen fara på taket.
Storebror född -02 Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader Lillebror född -09, SM från 3 veckor Lillasyster född 120607, SM från start