jag behöver bekräftas/tillrättas...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lace lola

jag behöver bekräftas/tillrättas...

Inlägg av lace lola »

Hej!
Jag har hållt på med det här ett tag 2 mån, har en dotter som nu är 10 mån.
Hon sover galant då hon väl somnat.
Jag vill dubbelkolla mitt shema, lite osäker om det passar en 10-mån.

hon vaknar 6.15 (har fösökt envisas med att få henne att sova till sju, men det är ett evigt gråtande i 30 min.)
Igår tänkte jag att jag ska ta upp henne med glädje 6.15 i forts då, så vi har glada mårnar. vad håller jag på med? :?:
hon äter välling på en gång, sen liten macka 8.00.
9-10 sova ute i vagnen
11.00 lunch
13.30-14.15 sova i vagnen ute
14.30 mellanmål
17.00 middag
18.00 bad
18.30 välling+ lite bus (hon förstår ändå att det närmar sig, svårflirtad, blir ängslig)
19.00 Sova
Men somnar alltid ledsen, jag försöker verkligen bara lägga tillrätta en gång sen ramsa utanför men det tar ett tag ca 20 min med ngr påminnelser...
NÄR :( ska vi komma till det där att det är skönt att sova i sängen, mysigt, ingen gråt?? :cry:
Jag känner mig hopplös, vill inte att hon alltid ska somna ledsen, hulkande. Även börja dagen med gråt.
Sen går natten väldigt bra, hon vaknar till ibland men somnar om själv, ibland med en kort ramsa.
Vad ska jag göra annorlunda?
som det är nu sover hon 12,45 tim, för lite?
Dagssömnen är svår, hon vill oftast vakna då jag gått en promenad på ca 1 tim (försökte få henne att sova lite längre).
känns lite snurrigt, kan ngn hjälpa mig att styra upp?
ska jag lägga tidigare?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej lace lola :D

Upp med hakan :!: :D

Din dotter är ungefär lika gammal som min. Barn i denna ålder behöver ca 14 tim sömn, alltså för lite på det schema du har nu. För lite sömn kan paradoxalt orsaka sömsvårigheter.

:arrow: Börjar med att tipsa om vårt schema:

natt 19-07
välling ca 07.15
gröt 10.00
sova 10.30-12
"lunch" 14.00
sova 15.30-15.50
middag 17.00
nattslurk 18.24

:arrow: ser ut som om du matar lilla tösen lite väl ofta, hinner hon bli ordentligt hungrig mellan varven :?:

:arrow: finns massor med bra trådar om tidiga mornar, titta gärna på "Nancy utan nätet ber om hjälp!"

:arrow: om barnet är så stort som ditt kanske det är synd att låsa sig vid daglurar i vagnen, lägg gärna i spjälsängen för öppet fönster istället. Kan ta tid innan det sitter men ge det den tiden. Sover inte barnet hela passet är det tillräckligt stort för att ändå få ihop dagen utan att bryta samman. Använd marginalkvartarna efter behov.

:arrow: flickan är så stor så dina påminnelser får motsatt effekt. Hon frågar "mamma, är detta verkligen rätt och riktigt idag också, kan jag verkligen somna på egen hand" -varpå du svarar "ja, det kan du kanske men eftersom du får en ramsa litar jag inte helt på att du kan det".

:!: den ramsa du ger på väg ut- BORT - är den som skall gälla :!: Du kan få massor av frågor men du visar att allt är i sin ordning genom att syssla med annat. Plocka ur diskmaskinen eller dammsuga är faktiskt också en sorts ramsa :wink: eftersom du bekräftar att du finns och bevakar familjens intressen.

:arrow: tro det eller ej men min lilla busa ålar sig så mycket att jag numera struntar i tillrättaläggande... Kanske funker det bra för er men ville bara visa på att man måste backa efter barnets förutsättningar och i takt med stigande ålder. Vi säger bara godnatt till lampan, stjälper ned lilla barnet i sängen och går ut med glad och självklar ramsa (4 ggr).

Lycka till :D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Hoppar in här då jag ser att vi har liknande mattider och hoppas att jag inte förvirrar :? :wink:
Fördelen, som jag ser det, med dessa tider är att samtliga måltider äts med familjen..

Vi har natt 19-07
Frukost ca: 07.30
Lur i sängen 9-10 (har kortats till ca: 20 min, men VILAR nöjd hela passet)
Lunch 10.30
Sova 12.30-14.30
Mellis 14.30
Middag 17.30
Nattslurk ca:18.40 (amning med mamma ELLER välling med pappa)
:sleep: natt igen :sleep:

Hojta gärna om du har frågor! :D

Kram
/Fjällmor
Iritea

Styrkekramar

Inlägg av Iritea »

Hej!
Min spontana reaktion på ditt schema är att det är 45 minuters sömn och sen ett långt vakenpass till natt. Kan det vara så att hon är för trött och slut för att somna glad? Min skrutt är bara ett halv år så det går ju inte riktigt att jämföra men han har bara två timmar mellan sista sömnen och läggdax. Vet inte om det kan ha med saken att göra men jag önskar dej all "attityd" och lycka till Styrkekramar :heart: Iritea och glöm inte rapportera om hur det fortlöper! :)
lace lola

Inlägg av lace lola »

hej igen!
Tack för allt stöd!! :)
Jag har henne gärna i vagnen på dagslurarna, vi har hund och jag gillar verkligen att promenera en långtur. hon ligger ju på rygg och förstår att det är sovadags då jag fäller ned. är det tokigt att fortsätta så?
Jag ska ta tillvara på det där på kvällen, vara lite mer bestämd, inte påminna så ofta eller alls. hon kommer att vara jätteledsen första nattningarna dock..
Som det är nu så kanske jag skulle kunna dra ut på tiden till första dagsluren, hungrig det är hon däremot på klockslaget, hon blir jätteivrig på mat. Funkar det att helt ändra om i schemat :?: :?: jag vill inte prova runt lite, måste bestämma nåt... :?
det är så svårt att veta vilket schema som ska passa, önskar att det fanns ett bestämt att följa :wink: .
Jag tror nog att jag inte heller ska lägga tillrätta så "hårt" hon vill gärna knorva sig lite. Trodde att det var viktigt.. :roll:
ja, hon är lite svår sista två timmarna, klängig , svårflirtad, säkert JÄTTE-trött :sleep:
Det är väl bra att verkligen ta tag i mornarna antar jag, måste gjort fel :oops: , så vinner jag tid där.
ja, jag ska kämpa.
Ibland känns allt detta så inrutat och ledsamt, men jag är jätteglad över natten vi fått, den är ljuvlig ändå :) .
Otroligt tacksam över att det finns så hjälpsamma människor, tack igen :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Emil får också långluren i vagnen, på rygg när jag går med hundarna. Vi har ju fyra vovvar så det blir en hel del promenader över stock och sten i skogen. Jag brukar gå en halvtimme innan det är sovdags för då får Emil hålla i kopplet på en av hundarna och vara med på promenaden. När det är dags att sova fäller jag ner ryggstödet och Emil lägger sig nöjt ner och somnar. Svårare än så är det inte för oss. Nu är ju Emil bara 6,5 mån så kanske blir det mer intressant att hålla sig vaken längre fram.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej igen :D

Några små ord på vägen :wink:

:arrow: Förutsätt inte att det kommer att bli ledset :!: Tänk positivt och med lite "jävlaranamma" så fixar ni detta :D

:arrow: du skriver att det känns inrutat och ledsamt... Ville bara berätta att jag har bekanta vars barn vaknar otaliga gånger per natt eller att de vyssar barnet i famnen tre timmar innan läggning. Dagsömnen brukar föregås av uppemot en timmas dragande i vagnen fram och tillbaka...

Lite perspektiv bara på tillvaron som inrutad... :wink: Tanken på hur det HADE kunnat se ut om vi inte envist följt schemat är något som många gånger hjälpt mig att komma på banan igen.

Lycka till :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"