Tack, alla

Barbara Coloroso i all ära och hennes bok är fantastisk på en massa vis och det vet Mammut Maria att jag tycker - jag fick låna den av henne, tack tack

- men, MEN, den invändning jag har är att all denna självkännedom och denna medvetenhet och denna "planering" av hur man ska bete sig mot barnen och fostra dem till att bli vad man ju vill, förståeligt nog, att de ska vara (ansvarsfulla, bra människor) är, för mig, litegrann av en tulipanaros. Det jag ärligt talat inte tycker om är den spridda uppfattningen - även och distinkt omhuldad av Barbara Coloroso - att barnen mer eller mindre blir vad vi gör dem till. OCH DET ÄR INTE SANT.
Jag är väl kanske själv det bästa exemplet. Bortsett från att jag inte hann svälta ihjäl, vilket var nära, blev jag föremål för all vanvård och misshandel som tänkas kan av båda mina föräldrar, för att slutligen (och ganska tidigt) bli komplett övergiven, dvs underkänd som livskraftig avkomma, vägd och befinnen oduglig, för att inte säga sinnessjuk (mamma jobbade hårt på att få mig institutionaliserad för gott, liksom min lillasyster. Även mina bröder var "sinnessjuka".)
Jag var nitton år när jag fick mitt första barn. Jag visste verkligen ingenting om barn och mådde själv så dåligt som en människa kan göra, bortsett som sagt från att jag inte svalt. Denna unge är nu doktor i litteraturvetenskap och har just kommit hem från en gästprofessur vid USA:s andra bästa universitet. Hon är lyckligt gift sedan många herrans år och har en underbar liten pojke. Hon är en stor människa i alla avseenden. Hon hade en minst sagt tveksam mor
Vad jag vill säga är att hemligheten ligger hos barnet. Om det vore sant, som Coloroso och all gängse barnpsykologi säger, mer eller mindre uttalat, att vi måste överföra våra egna tillkortakommanden på barnen, som vore helt i vårt våld och lät sig präglas av våra problem och omedvetenheter och personliga eländen, om vi inte först kom till rätta med dem och blev bättre människor själva - så skulle människan som ras dött ut för länge sedan.
Att jag blev slagen sönder och samman som barn betyder inte att jag själv måste slå mina egna barn och än värre.
Att jag inte kunde fixa ett lyckligt äktenskap och uppföra mig som folk och sova gott på natten därför att min själ består av hål och min längtan efter hemma, mamma, pappa, syskon, tillhörighet, kärlek - aldrig går att uppfylla för MIG, betydde inte att mina barn blev otrygga, blåsta på sin livsviktiga tillhörighet, vacklande i självkänsla och självförtroende, ofria och plågade. Jag sitter med facit i hand. De är socialt briljant välfungerande alla, de är kärleksfulla på ett sätt som alla människor som kommer i deras väg ögonblickligen märker, jag har inte ett enda svart får i denna stora barnaskara.
Hur kommer det sig

Ska jag berömma mig

Ska jag säga och tro att det var tack vare sin särdeles trasiga, olyckliga och i sina egna (föräldrarnas) ögon värdelösa mamma, som de blev så bra som de blev
Naturligtvis inte. Men jag lyckades med något alldeles kolossalt stort: jag förstörde dem inte.
Jag har inte förstört dem.
Och det var mycket för att jag hade vett att känna både förtroende och respekt för deras inneboende förmåga att själva, alldeles själva, utvecklas till de människor de var ägnade att vara och bli.

Se till att barnet sover som folk. Ingenting att schackra med. Livsnödvändigt. Du skulle aldrig schackra med maten. Läs på om SHN för äldre barn och genomför

Läs kapitlet i Barnaboken om trotsåldern, "Jag vill - jag vill inte". Förmaningar om att saker och ting kan vara farliga etc förslår inte långt. Handla i stället för att prata. Ligg ett steg före, tala om vad som är på G. "Nu ska jag mata lillebror och du går ingenstans, älskling." Dra dig inte för att låsa dörren under (före) den seansen. Ge henne uppdrag, spela hjälplös, behöv henne, ta henne i bruk. Och låt henne vara i fred däremellan - "Vad ska DU göra?" - men beskär som sagt friheten att smita, när du inte kan hålla koll. Inget fel i det. Världen är tillräckligt stor hemma de stunderna.

Strukturera. Du hänger efter i svansen, ber till Gud och hoppas på det bästa, samtidigt som du mår dåligt. Det är ingen bra "metod". Rikta in dig på rutinerna, som ska omfatta social delaktighet modell arbete, inte lek (det är bara efter "arbete" hon kan ta ledigt och med gott samvete - sic! - sköta sig själv). Planera, tänk efter före.

Och lär dig stå tillbaka. Iaktta, med nyfikenhet och intresse, denna lilla nya människa som är du och ändå och verkligen inte du
För mig var det det stora äventyret

och där kom också kärleken. Fortfarande inte till mig själv, men till barnet - och till alla de små barnen, i evigheten