Nattvagning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Åsa R

Nattvagning

Inlägg av Åsa R »

Hej,
jag har ställt samma fråga i ett längre inlägg nedan, men känner inte att jag fått nåt klart svar på just detta, så jag lyfter upp frågan såhär. Det jag undrar över är vagning på natten, när ett av nattmålen ska bort. I Barnaboken står det på två ställen att man på natten ska vagna till barnet somnat. Har jag uppfattat det rätt då? Alltså inte sluta innan så att barnet somnar på egen hand så som man gör på dagen?

Och visst borde en 6-veckors bebbe kunna sova natt 20.30-06.00 med bara ett nattmål?

Vi har vagnat för att få styr på nattmålet (6h-natt) nu i ca 1 vecka. Vissa nätter funkar det, men nu de två senaste nätterna vaknar hon både två och tre gånger precis som tidigare. Men vi jobbar oförtrutet på. Skönt att ha en man som också fått in vagningstekniken :D
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Åsa R :D

Grattis till din lilla bebis (och till ditt äldre barn med såklart :D ).

:arrow: Detta med vagning till sömns eller ej har varit uppe många gånger på forumet. Om jag inte minns fel har Anna själv svarat att hon numera rekommenderar att sluta vagna INNAN lilla barnet somnar. Anledningen är ganska enkel om man tänker :arrow: hennes sömnfilosofi går ju ut på att lilla barnet skall lära sig somna tryggt i egen säng och vagning till sömns motverkar ju detta syfte.

Att AW skrivit annorlunda tidigare tolkar i alla fall jag som att hon genom sin allt större erfarenhet granskat sina egna teorier och funnit att vissa av dem var i behov av revidering *pustar ut efter denna tungvrickare*

:arrow: låter lite krasst med att en si och så gammal bebis "borde" men jag förstår så väl vad du menar. Kan även tänka mig att man med nr 2 tänker att "nu jäklar skall vi få till detta från början, basta" :wink: :lol:

Nu har jag inte läst dina övriga inlägg till dig men jag dristar mig till följande råd:
:arrow: koncentrera er på standardmodellen, innehållsrika vakenpass och stressa inte med nätterna
:arrow: vagna inte till sömns utan bara till barnet lugnas, avsluta med "skak" i handtaget
:arrow: mat: du kanske ammar (har ingen erfarenhet av detta) men OM du ger ersättning så var uppmärksam framöver på när lilla bebisen behöver större hål på flasknappen

Lycka till :!: :D
Åsa R

Då kör vi samma dag & natt!

Inlägg av Åsa R »

Förmodade att nattvagning varit uppe både en och två gånger, men har inte lyckats hitta något entydligt svar via sökfunktionen. Jag har en gammal version av Barnaboken, så det kan säkert ha ändrats sedan dess. Då kör vi samma taktik dag och natt - dvs bara vagna tills hon är lugn och hon får somna själv.

Jag kör på med dagar enligt standardmodell och håller ut för att få till natt med 6h-sömnpass ett tag till. Har ju sett hur mycket hungrigare och piggare hon har blivit på framför allt morgonen/fm sedan vi började bestämma när dagen börjar!

Tack för dina tankar!
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej igen :D

Självklart får du fråga även om saken finns att hitta via search. Skulle det vara regel skulle nog en hel massa inlägg på forumet försvinna... :wink: :lol:

Bland annat en hel del av mina för "search" och jag har aldrig varit såta vänner 8) :lol:

:arrow: En liten "varning" i all välmening efter ditt sista inlägg. Det är så otroligt lätt att tänka framåt :arrow: "om bara barnet sover hel natt", "om bara vi får introducera ramsan", "om bara ramsan tar" etc.

Skriver detta för att jag själv varit där. MEN, livet ändras kontinuerligt och det enda du har är att göra dagen idag så bra som möjligt för alla inblandade. Visst, med framtiden i åtanke men ändå med fokus på det som är bra IDAG :D

Nancy
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"