Hej vi har en son som är snart 10mån han föddes en månad för tidigt och var liten 2240gr, De första 8 veckorna blev vi instruerade att väcka honom vart tredje timme för att ge honom mat. Ibland blev det ganska brutala väckningar man fick tex ta av honom alla kläder o kyla av honom för att han skulle vakna. Vi vet inte om det är det som resulterat i att han sedan dess aldrig har sovit mer än 3 timmar i sträck och aldrig mer än 7 timmar per dygn i genomsnitt, ofta vaknar han flera ggr i timmen nätterna igenom, den sammanhängande sömnen om max 3 timmar har han alltid sovit innan tolv på natten och då helst i någons famn. Detta har nu gjort att situationen blivit ohållbar för oss alla. BVC har skickat oss på utredning hos barnpsykologer efter att BVC råd om att gå ut å gå med vagnen testa napp osv inte funkade!
Barnpsykologerna har dock kommit fram till att det inte finns något problem i våran relation med marcus, de säger att han är en levnadsglad liten kille som inte har några större sömnbehov! De rekommenderar att vi ska leva i skift, vilket inte passar oss ett dugg. Vi har då själva snokat upp AW- hemsida och efter att ha läst på endel om metoden så började vi i förrgår.Första natten var ett väldigt buffande och tillrättaläggande samt ramsande. Tillslut så somnade han, vaknade ett 8-tal gånger var ganska svår att få att sova. Dagen efter fm luren gick ganska smärtfritt dock inte em- luren som enligt schemat ska vara 1,5tim blev bara 0,5tim. Andra Natten gick som en dröm han somnade efter ca 10 min ramsning,tillrättaläggande samt lite buffning, han vaknade ett par ggr under natten den första kl 01 då räckte de med 5min ramsning samt lite buffning o tillrättaläggande, andra ggr vaknade han 03:00 och var betydligt svårare att få att somna om tillslut kl 04:15 somnade han och sov/var tyst fram till 06:50, där kom vi i ett dilemma enligt hans schema ska han sova fram till 07:00 vad gör man när han börjar skrika 06:50? ska man köra hela varvet igen eller bara ta upp och låtsas som ingenting o vara glad o tjoa o skoja, jag började med det föstnämda men märkte ganska snart att han var allt annat än trött så 07:05 när han var tyst för en sekund gick jag in och gjorde glad morgon. Frukosten 07:15 gick sådär sedan var det lek men vid 8:00 började han nicka till, jag lät det inte hända utan höll honom vaken till 09:00 då han ska sova 45min detta blev i praktiken bara 25min då han inte somnade om inom tiden som var avsatt och här begicks ett misstag han var hysterisk och slutade inte för en sekund att skrika så han fick komma upp till lite tjo o skoj gråtandes, han åt lunch vid 10:30 var
uppe o lekte fram tills att han skulle sova middag nu vid 12:30 det blev hysteriska skrik i stort sett oavbrutet nya tiilrättalägganden som han direkt avbröt med gråt o skrik efter ca 45min tog min fru över som för övrigt inte praktiserat detta förräns nu. Han somnade då efter en ca 5 min med ganska ihärdigt ramsande och buffande. och vaknade nu 14:00 efter att ha sovit en kvart av 1,5tim här kommer den andra frågan: ska han nu upp trots gråt (rop på hjälp) eller ska man köra på igen med ramsa, tillrättaläggande osv.? Ska man aldrig ta upp en vaken unge ur sängen måste man alltid väcka för att det ska funka?
Mvh Fredrik
Marcus 9mån andra dagen hjälp!
Marcus 9mån andra dagen hjälp!
marcus 9m
Hej!
Jag är långt ifrån någon expert på detta, men jag hjälper till att puffa upp er fråga!
I första hand ska man låta barnet somna om. Själv brukar jag gå in och hojta glatt när jag vill plocka upp en skrikande Frida, om jag inte lyckats. När jag vänder på henne brukar hon alldeles spontant bli glad 8) , om det inte funkar försöker jag åtminstone få henne att sluta skrika innan jag lyfter upp henne. Aldrig "rädda" ett skrikande barn ur sängen
Man kan plocka upp en vaken och
glad (eller åtminstone inte sur / ledsen / arg) unge. Men de ska ligga kvar i sängen tills det är dags att ta upp, +/- marginalkvart, utom på 20- och 45-minuterslurarna som ska vara exakta.
Hoppas att någon RIKTIG expert kan ge mer råd!
Jag är långt ifrån någon expert på detta, men jag hjälper till att puffa upp er fråga!
I första hand ska man låta barnet somna om. Själv brukar jag gå in och hojta glatt när jag vill plocka upp en skrikande Frida, om jag inte lyckats. När jag vänder på henne brukar hon alldeles spontant bli glad 8) , om det inte funkar försöker jag åtminstone få henne att sluta skrika innan jag lyfter upp henne. Aldrig "rädda" ett skrikande barn ur sängen
Man kan plocka upp en vaken och
Hoppas att någon RIKTIG expert kan ge mer råd!
Dotter Frida ?r f?dd 13/10 2004
Stora damen b?rjar ta sina f?rsta steg, och visar prov p? b?de vilja och temperament (detsamma som mammas, stackars barn
)
Stora damen b?rjar ta sina f?rsta steg, och visar prov p? b?de vilja och temperament (detsamma som mammas, stackars barn
Vi har en 10 månaders också. När det gäller dagslurarna går vi lite på intuition, lite på vanan. Han är oftast vaken 2 timmar efter frukost, sen är det sömn, sen 3 timmar vaket, sen sömn och sen vaket till läggdags 18.45. Oftast sover han den längre luren på morgonen och den kortare sen, men vi låter honom byta om morgonluren blivit kort. Vi låter honom sova i vagnen utomhus. Han sover bättre då. Ni kanske ska kolla igenom ert dagschema igen, är han trött när ni anser det?
Ert barn behöver sova mer. Vi började en utredning men hoppade av efter vi startat med AW-metoden. De gav oss inga "verktyg" utan flumade mest. Vi ville ha konkreta tips. Vår son vaknade minst 1 gång i timmen hela natten, dagslurarna är de enda som funkat. Vi hade amningsproblem som gjorde att Elis kom ur nattrytmen. Efter 5 månader fick vi nog och började AW. Det tog sin tid, han hade ju etablerat sin vana ganska starkt
.
Be din fru också läsa igenom AW. Använd er av forumet. Det kryllar av föräldrar med liknande problem som kan ge tips. Bestäm er för om detta passar er eller om ni vill köra någon annan metod. Håll sedan fast vid ert beslut. Tänk på hur länge han har hållit på med denna vana och hur länge ni gjort sova-hela-natten-kuren. Ni märkte ju faktiskt en skillnad 2:a natten. Håll ut, skriv mer, och lycka till
Ert barn behöver sova mer. Vi började en utredning men hoppade av efter vi startat med AW-metoden. De gav oss inga "verktyg" utan flumade mest. Vi ville ha konkreta tips. Vår son vaknade minst 1 gång i timmen hela natten, dagslurarna är de enda som funkat. Vi hade amningsproblem som gjorde att Elis kom ur nattrytmen. Efter 5 månader fick vi nog och började AW. Det tog sin tid, han hade ju etablerat sin vana ganska starkt
Be din fru också läsa igenom AW. Använd er av forumet. Det kryllar av föräldrar med liknande problem som kan ge tips. Bestäm er för om detta passar er eller om ni vill köra någon annan metod. Håll sedan fast vid ert beslut. Tänk på hur länge han har hållit på med denna vana och hur länge ni gjort sova-hela-natten-kuren. Ni märkte ju faktiskt en skillnad 2:a natten. Håll ut, skriv mer, och lycka till
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
Hej.
Det är tur för Marcus att ni hittat hit.
Han har en enorm sömnbrist, som det är nu. Dock är det så att små barn är glada oc växer av naturen även om de inte får sin sömn. Däremot blir de pigga och glada på ett annat sätt om de dessutom är utvilade.
Ni har redan börjat och har kommit en bra bit på väg. Jag tror att han behöver mer sömn än en utsövd nio-månaders, så ni ska nog planera in tre ordentliga lurar på dagen istället för två. När han väl är utsövd är det ju bara att ändra.
Tiderna i schemat ska hållas till punkt och pricka (+/- 15 minuter). utanför dessa tider får man ta upp ett barn om det ska till akuten - ha det i tankarna i alla fall.
Jag tycker som Gunnar skriver at ni ska läsa på igen och igen och igen. Jag läste minst 5 gånger innan jag började fatta vad det handlade om och nu läser jag fortfarande på med jämna mellandrum. Läs både det som står under kuren här på forumet och även det som står på hemsidan.
Kämpa på och hjälp honom att komma till ro - det är svårt att sova när man är trött, hur konstigt det än låter.
/LO
Det är tur för Marcus att ni hittat hit.
Ni har redan börjat och har kommit en bra bit på väg. Jag tror att han behöver mer sömn än en utsövd nio-månaders, så ni ska nog planera in tre ordentliga lurar på dagen istället för två. När han väl är utsövd är det ju bara att ändra.
Tiderna i schemat ska hållas till punkt och pricka (+/- 15 minuter). utanför dessa tider får man ta upp ett barn om det ska till akuten - ha det i tankarna i alla fall.
Jag tycker som Gunnar skriver at ni ska läsa på igen och igen och igen. Jag läste minst 5 gånger innan jag började fatta vad det handlade om och nu läser jag fortfarande på med jämna mellandrum. Läs både det som står under kuren här på forumet och även det som står på hemsidan.
Kämpa på och hjälp honom att komma till ro - det är svårt att sova när man är trött, hur konstigt det än låter.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Hej Fredrik med fru och Marcus
vill bara säga att jag önskar er lycka till!!! Ni har hittat en kur som fungerar!!
Vår dotter föddes 11 dagar över tiden med ett planerat kejsarsnitt i sista minuten (3 dagar innan snittet) då hon låg i säte. Vändningsförsöket misslyckades och hon uppskattades till över 4 kilo. Så beslutet blev ett kejsarsnitt.
Jag blir så arg när jag hör vad de sagt till er på BB
Till oss sa de samma sak, men anledningen var att hon var överburen och så stor 4465gram så hon behövde all mat hon kunde få. Jag tyckte det var konstigt att väcka efter 3timmar på natten men barnmorskorna kom in och propsade, jag lyckades en natt få dem att vänta en timme så hon fick sova lite mer. Men sen lyssnade vi på dem (vilket jag idag ångrar, önskar att jag läst barnaboken tidigare...), det resulterade i att Vilma sov några få timmar på dagen och några få timmar på natten, men aldrig mer än 1-3 timmar åt gången. Och aldrig mer än 8-10timmar per dygn. Jag minndes att alla sa att vad skönt med ett så litet barn, de bara äter och sover.....När sover de undrade jag. Jag pratade med BVC och de sa att barn tar sig den sömn de behöver. När vår Vilma var 2 månader åkte vi på långsemester till Frankrike och det var då hon började bli så ledsen (vilket hon inte varit innan). Hade precis innan vi åkt hört talas om Barnaboken men inte hunnit köpa den. Jag fick min syster att handla den och skicka ned den. Vi började omgående med kuren. Jag hade samtal med BVC därnerifrån men de sa att hon nog skriker vid bröstet för att hon inte vill ha mer mat, men insåg själv efter ett tag att hon skrek för att hon var för trött för att äta.
Oj detta blev långt men var tvungen att skriva av mig det jag egentligen vill är bara önska er välkomna och jag hoppas att ni får till det. Vi har nu en dotter som sover som har en mat och sovklocka som skalman och som är en underbart glad liten tjej
Lycka till!!! Vi finns här för er!!!

vill bara säga att jag önskar er lycka till!!! Ni har hittat en kur som fungerar!!
Vår dotter föddes 11 dagar över tiden med ett planerat kejsarsnitt i sista minuten (3 dagar innan snittet) då hon låg i säte. Vändningsförsöket misslyckades och hon uppskattades till över 4 kilo. Så beslutet blev ett kejsarsnitt.
Jag blir så arg när jag hör vad de sagt till er på BB
Oj detta blev långt men var tvungen att skriva av mig det jag egentligen vill är bara önska er välkomna och jag hoppas att ni får till det. Vi har nu en dotter som sover som har en mat och sovklocka som skalman och som är en underbart glad liten tjej
Lycka till!!! Vi finns här för er!!!
-
Gäst