Slott, koja?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
father of sons

Slott, koja?

Inlägg av father of sons »

:D

Hej på er!

Vi sitter här och pratar boende :lol: .
Hur bor ni?

/ Mamman till sönerna :D
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

Vi bor i en hyresrätt på tre rum och kök, 78 kvm. Det är en aning trångt, framförallt skulle jag gärna vilja ha ett större kök och ett större badrum (med badkar). Men i övrigt trivs vi bra. Vi har planer på att flytta till hus men kommer nog inte ha råd så länge barnen är små. Samtidigt vill vi gärna ha ett tredje och kanske tom ett fjärde barn så småningom men för att ha plats med det behöver vi något större. Det är en svår fråga. Vi trivs så bra i vårt bostadsområde och vill helst inte flytta, men husen här omkring är alldeles för dyra för oss.
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

hus 170kvm på landet, flyttar snart till lägenhet 100kvm i stan. Eftersom bensinpriset är så högt och vi i nuläget måste ha två bilar så har vi valt att flytta till mindre boende mer centralt så att vi kan betala 6000kr mindre i månaden på bensin och bil. mycket pengar för en barn familj :?

När barnen blir äldre kanske vi bygger hus igen, och har förhoppningsvis en helt annan inkomst att ta hänsyn till

Kram
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
K-ina

Inlägg av K-ina »

Radhus i världens barnvänligaste bostadsområde sedan två år tillbaka. \:D/

Här har vi i området en egen pulkabacke, lekpark, bilfria gator, skogsdunge med massor av stora stenar att gömma sig bakom, fotbollsplan med "riktiga" mål, skridskoplan som spolas av kommunen och skrapas av oss som bor här... bilfri cykelväg till nybygda skolan fem minuter bort... Lekkamrater och trygga vuxna i blandade åldrar... Ja! Jag kan faktiskt inte fatta att det är sant!

Vi köpte huset och betalar samma månadsavgift som vår gamla hyresrätt på 3 rum i Örebro...

När kusinen med familj som är bosatt i Vasastan, Stockholm kommer på besök så är ett ämne litet TABU och det är boendekostnad och lekyta...
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Halloj!

Vilken härlig tråd!
Så här bor Fjällfolket:
Hus med vidunderlig utsikt i Sveriges vackraste fjällby :heart: \:D/ :heart:
När vi flyttade hit, hyrde vi ett litet, slitet gamm'hus...platsen var ju viktigast. Vi visste att vi behövde bo här, vi hade hittat HEM! :wink:
Sen hade vi turen att bli erbjudna ett hus i byn (...å de växer inte på trän...) till ett underbart pris! Det tog inte lång stund att bestämma sig :lol:
Enplansvilla på ca: 200 kvm (90-tal) med inglasat uterum (med kamin å utsikt över fjällen..), vedspis, jordkällare under hallgolvet, omgiven av barnas bästa lekplats:

:heart: Moder Natur :heart:

Kramar från ett sommarvarmt Lappland
/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Vi bor i ett rätt stort hus på landet lagom avskilt på en stor tomt, inbäddat i grönska (snart!) i kanten av en slätt.
Senast redigerad av Gäst den lör 17 jun 2006, 18:52, redigerad totalt 1 gånger.
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Vi bor i ett radhus, två plan 90kvm. Bor i södra Finland, i Esbo som ligger bredvid Helsingfors. Trivs väldigt bra, lekparker finns, det är kort väg in till stan, naturen och havet är nära :D :D :D
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Vi bor på en gård, i samma hus som farmor och farfar men vi disponerar ca 200 kvm och delar på tvättstugan.

Hela gården inkl stallet är "lekplatsen" just nu, det mockas hellre än att leka i den fina sandlådan som pappa byggt :( :- Jag MÅSTE mocka och laga mat till min häst Norita... säger 3,5 åringen.

Och bo i samma hus som svärföräldrarna :!: :?: :shock: :shock:

Är BARA fördelar :D :D :D

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Vi bor i 3:a på 88 kvm i Centrala Göteborg. Längtar väl lite efter en gräsmatta utanför dörren och lite fler rum... Men vi har sagt att så länge någon av oss är hemma med Maja så bor vi kvar. Sen får vi se hur det blir om/när det blir ett syskon.

Stan har sina fördelar, men det är svårt att utnyttja på samma sätt sedan man fått barn. Ikväll till exempel, när det är en underbar sommarkväll och man ser alla som sitter i parker etc, så sitter vi inne eftersom Majsan sover som en stock i sin säng. Hade vi haft en uteplats, hade vi åtmionstonne kunnat sitta ute. Men, men, det kommer tids nog.
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Vi bor i ett trähus från 1929 på c:a 150 kvm. Vitt med blått runt fönstren.
Det är en del gammal charm kvar i huset, spegeldörrar, höga fotlister, spänntak här och var o.s.v.
Vi köpte det år 2000. Innan Clara kom. Då vet man inte vad man behöver när man har barn...
Så vi renoverade det mesta i huset när vi köpte det, och när 2:an kom förstod vi hur usel planering det var på rummen i huset. Så nu går vi genom i princip hela huset igen. Har byggt igen dörrar, ökat öppningar mellan rum. Rivit en trappa för att få en hall, som vi inte haft innan :shock: ja, det är som man säger...har man hus blir man aldrig klar... Men det är ett bra hus, med trevligt läge, och köpt i rättan tid inna priserna steg, så det är väl bara att köra på! :wink:
Trädgården är ganska stor, och jag ÄLSKAR att greja i den. Så det är hundratals perenner och rabetter, och i sommar blir det uteplats mellan huset och det gamla gistna faluröda uthuset, och ny grusad infartsväg!

Senaste projektet jag gjorde var att lägga klinkers i ett rum i källaren. Jag gjorde det själv och är väldigt stolt över det! :D Det blev jättebra!
Jag ska ha det som verkstad till min handpapperstillverkning!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
lillan

Inlägg av lillan »

Hej alla!!

Vi bor i en liten tegelvilla i norrland...
nära kusten...;)

Tyvärr lite liten, dålig planlösning och inte tala om köket...suck!

Dock totalt 126 kvm och billigt boende, närmare 1500kr billigare i månaden än när vi bodde i lgh, trots att vi för nuvarande har direkt el...för vi vet inte vad vi vill ha än..SÅ mycket att välja på!!!! ett plus är att vi har vattenburen värme och att huset är varmare än bastun själv så vi stängde av värmen redan i april...*ler*

Planlösningen...nåja, barnen har varsit rum, alla tre...
Garaget var omgjort till ett rum...inte färdigställt, så det gjorde vi när vi flyttade in ( bla) så det rummet har blivit ett "tonnårsrum" för den äldre tjejjen på hela 18 kvm...!!! lite förstort, men som sagt, det ligger lite avsides såååååååååå det gick inte att göra på ett annat sätt...

Tvättstuga är under all kritik, men det ryms att hänga tvätt och så finnes en ny tvättmaskin, som snart är förbrukad...*ler*

Fast vi har guldläge, stor tomt, nära till allt, 2 km till stan, cykelvägar, skola, affär tvärs över gatan och härliga grannar!!!!

Mysigt värre men mycket jobb kvar, men rom byggdes inte på en dag, och nu har man vant sig att bo "trångt", och vi trivs som fisken i vattnet;)

Sen är vi ute människor, så våran tomt har vi satsat mycket på, tagit bort tallar, granar, buskar m.m och gjort en stor gräsmatta ( jag lovar den är stor, tagit 3 kvällar att kratta!!!)
Så nu börjar vi med att bygga en stor ÖPPEN altan, gillar inte inglasningar, är man ute ska man vara ute...
Lekplats, grillplats och naturligtvis ska polen ut....

TUR man har en sambo som kör traktor och är fruktansvärt duktig på att använda den...:)
Material och annat har man fått ibland gratis el. billigt genom hans jobb!!! DE e KANON!
SEN behöver man aldrig skotta på vintern...förutom bron...;)

Lilllan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
mammapamma

Inlägg av mammapamma »

Hejsan!

Vi bor i en villa i göinge, som varit en gård för längesedan.
Mina föräldrar renoverade den först på 60talet då de köpt huset och sedan igen på 80-talet.
Efter att ha "varit ute en liten runda i världen" flyttade jag hit med man och två barn för 14år sedan, vi hyr huset av mina föräldrar.
Nu bor jag här tillsammans med tre hemmavarande barn. Äldste sonen utflugen och mannen är F.D. (inte filosofie doktor utan före detta min man...)

Huset har fem rum och kök, källare med tvättstuga pannrum, matkällare och nått rum till. Vi har stor trädgård som vi inte odlar så mycket i men gräs klipper vi och barnen och jag huserar mycket i trädgården särskilt som idag när solen skiner.

Orten vi bor i är en liten by med ca 200 invänare. Alla känner alla på gott o ont, mest gott tycker jag nu, när jag var tonåring var det mest ont, tror jag....
Vi trivs bra.

Ibland bor vi lite hos min särbo som bor riktigt ute på vichan i ett gammalt charmigt torp, där är härligt att vara på lov och helger.

Huset vi bor i är grönt och har veranda, lite gammaldags charm över det.. 8)
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Mamma till stora barn nu: :26 ,19,14 och 12år gamla,tre grabbar och en tjej.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

hej :lol:

vi bor i en tvåa i Östersund. Nära till stan, stor innegård med gräsmatta och lekpark. Granne med affär mm.

Den är perfekt för två personer, men nu känns det akut med en flytt. Vi har letat hus i snart ett halvår och kanske kanske har vi hittat ett nu som blir vårt. :wink: :wink:

Vega sover i vårt sovrum bakom en jätteskärm, som egentligen är till för kontorsbruk, för att skärma av mellan två arbetsplatser. Det fungerar ganska bra, men jag lääängtar till att få tillbaka sovrummet " på riktigt" och Vega kan få sova ostört i eget rum.

+ att det ska bli underbart med egen trädgård, uteplats mm mmm mm :lol: :lol:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :lol:
Vi bor i ett radhus på 105 m2 med jättebra grannar, en fin altan, god mat på grillen blir det också :lol: :P
Så mysigt att alltid bara kunna öppna dörren och kliva ut!!
Mycket dyrare än vår lägenhet på 110 m2 men frihetskänslan är värt alla kronor i världen :wink: :roll:

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Vi bor i hus så långt söderut man kan komma i landet. Bara ett par hundra meter till stranden. Ljuvligt! Hade tur och köpte i rätt tid när vi flyttade ner från Göteborg. Idag hade det aldrig gått...(kanske dags att sälja och flytta "hem").

Jag älskar friheten att kunna öppna dörren och få in luft. Att kunna ställa vagnen ute och kasta ut ungarna både korta och långa stunder. :D Ha en liten trädgård som både jag och barnen pysslar och lär oss på. Vårt förra hur var ett kedjehus/radhus utanför Göteborg. Lekplats utanför huset i det bilfria området och massvis med småbarn. Otroligt praktiskt att bo så med små barn. Hur bra vi än bor här så saknar jag just den biten.

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"