5,5 veckor schema fråga antal stand mål?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sarika

5,5 veckor schema fråga antal stand mål?

Inlägg av Sarika »

hej
vi har kört standardmodellen sen start och det har fungerat kanon!

vi har sedan 2 veckor kört 2-2 (sova 2 tim äta 2 tim). Vi har satt ett schema uifrån det som passar övriga familjen, morgon startar alltid 07.30. Schemat funkar jätte bra. Det jag undrar över är antalet mål per dag, har läst i BB att det ska vara 4 men har också läst att det ska vara 5 på ett annat ställe??!! Blir nu lite osäker inför morgondagens start på att ta bort första nattmålet om han får tillräckligt med mat under dagen?? Behöver hjälp med att skjuta några matvargar så jag kan vagna med rätt attityd.

Vi har 4 mål samt nattslurk enligt följande;

07.30-09.30 mat
09.30-11.30 sova
11.30-13.30 mat
13.30-15.30 sova
15.30-17.30 mat
17.30-19.30 sova
19.30-22.00 mat bröst 1, bad, bröst 2, umgänge, nattslurk ur bröst 2
22.00-04.30 nattmål ca 30 min (nu så är det 2 nattmål ett vid ett/två tiden och ett vid fem tiden, men det ska vi nu ändra på imorgon)
05.00-07.30 sova

en annan sak som också gör mig förrvirrad är ju att man inte får ihop 16,5 tim när man kör principen 2-2, inte än i alla fall då han bara ska sova 6 tim natt.....men det kanske inte är något att bry sig om förrän det bli 8 tim natt??!!

:D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D 16 tim får jag ihop av ditt nya schema och det är vad en tvåmånaders behöver. Där är han inte riktigt än, och jag förstår din förvirring inför ännu mindre barn - månadsgamlingar, som behöver sova 16,5. Men då brukar det bli så att ett sovpass blir ca 2,5 tim i stället för 2 därför att lilla barnet inte alltid orkar hålla sig vaket 2 tim i stöten. Ofta är det på f m som lilla älsklingen slokar och måste läggas redan efter 1,5 tim ovanpå morgonmålet, eller ännu tidigare. Eller på sena eftermiddagen. Eller både och.

Men så har inte den här unge mannen betett sig och det är bara att gratulera - han förenklar ju tillvaron :lol:

Den andra mystifikationen: för nyfödda måste man ibland ge fyra stora mål bara, även om tumregeln är fem, och tre nattmål då i stället för bara två. Det beror på att dygnet har så konstiga timmar, om du förstår vad jag menar, och på att nattslurken ju så att säga ingår i eller efter varje mål som knockoutslurk, insomningsslurk.

Vid tre veckor/en månad slopar man ju denna genom att man ger mat inom ca en timme i stället för 1,5 (eller bortåt 2) och lägger barnet att somna i så att säga medvetet skick. Nattslurken blir då som ett separat sista mål, som i och för sig kan komma ganska tätt inpå sista stora målet. Principen blir då fyra mål och en nattslurk, och den principen kan man sedan hålla fast vid mer eller mindre i evigheten :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"