Vagna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Utanmyra

Vagna

Inlägg av Utanmyra »

:roll: Jag undrar om det här med att vagna. Om man får barnet att somna genom vagnametoden har man då lyckats att få barnet att somna överallt eller är det bara i vagnen som det går att sova? /Utanmyra
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

När man vagnar är det INTE meningen att barnet ska somna.
Somna ska barnet lära sig själv.
Vad man gör med vagningen är att få barnet i ro, helt enkelt i stämning att kunna somna själv.

Kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Spontant svarar jag NEJ på din fråga. Utmaningen kommer att få pluttarna att somna om i säng med hjälp av ramsan (+ ev buffning och solfjädern). Dock är ju vagningen MYCKET effektiv. Vi fastnade i vagnträsket när vi började med kuren. Plutten sov säkert i 3 v i vagnen :oops: . Vi fruktade dagen då vi skulle flytta honom till spjälsäng, men det gick mycket bättre än vi trodde :D . Det tog två nätter efter det med varierad trafik in till plutten innan han sov hela nätter utan skrik. Varje tillfälle tog bara några minuter. Redan natt 2 stod jag utanför och ramsade ingenting. Han somnade om ändå (trots skrik).

Min erfarenhet är dock att när man inte är hemma så är det lättare att få plutten att somna om vagnen är med.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Kristin :D Tack, alla :D

Det är barnets sömn det handlar om, Utanmyra :shock: dvs barnets trygghet i sig själv att våga sova lugnt, fri från fruktan för vargen. Inte vagn eller säng eller garderob :lol:

När lilla älsklingens lugna sömn väl "sitter" (vilket tar kuren och uppföljningsveckan och möjligen en vecka till eller två, ifall vargtimmeseländet sitter i - se "Tips på vägen") kommer lilla älsklingen att kunna sova överallt. Så länge du har schemat klistrat på näsan, dvs inte ruckar på tiderna mer än med högst marginalkvarten.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"