Jag sitter vid datorn med tårar i ögonen av menta

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
alvaOviggo

Jag sitter vid datorn med tårar i ögonen av menta

Inlägg av alvaOviggo »

jag vet inte hur jag ska göra! :cry:
Min son Viggo som är 7 månader sover för lite och äter för lite och vi har kommit in i en ond cirkel som jag inte vet hur jag ska ta mig ur.
Så länge han helammades så var han en liten kille som alltid var nöjd och glad, han vaknade med ett leende och höll den minen hela dagen.
Nu känner jag inte igen honom längre, han är fortfarande glad men inte i närheten av vad han var. Vi har sakta gått över mer mot mat och mindre amning, nu så ammar jag bara på kvällen och natten. Han har hela tiden haft svårt att komma till ro på eftermiddagen och på kvällen har han somnat vid bröstet. På förmiddagen och efter lunch så har det hittills varit lätt att få honom att somna ute i vagnen.
Men nu så går inte det heller speciellt enkelt utan han skriker och är jätteledsen. Max en halvtimme i stöten sover han och det känns inte som om det räcker för honom. Jag tycker inte heller att han äter så mycket som han borde och det i sin tur gör väl att han har svårt att sova.
Kvällarna är numera något som jag fruktar hela dagen, det börjar efter middagen så han är så trött så att han håller på att gå i bitar men jag kan inte få honom att komma till ro. Han söker bröstet hela tiden och det är det enda sättet att få honom att somna, och sedan vill han helst ligga och snutta i timmar, men det har resulterat i såriga bröst som gör att det är en pina att amma. Det gör det ju också omöjligt för min man att få honom att somna för han vägrar att dricka välling och napp tar han inte heller (så det finns inget att ”ersätta” mig med).
På natten vaknar han mellan 6 och 15 gånger och vill snutta, helst skulle han vilja sitta fast vid bröstet hela natten om han bara fick. Jag orkar inte amma längre för det gör bara ont.
Vi har provat alla vällingsorter på marknaden och likaledes alla nappflaskor och nappar som går att uppbringa och ingenting duger.

Jag förstår att vi bär ansvaret för att han har det så här, men med vår stora tjej (3,5 år) så var det inte alls så här så vi har gjort så gott vi har kunnat.
Jag har läst om sova-hela-natten och tittat på instruktionsvideon om buffningen och jag tycker att jag gör rätt men för mig faller det redan vid buffningen, inte får jag honom att lugna ner sig på några två minuter inte, han gallskriker och gråter så att tårarna sprutar. Dessutom så går det ju också ut på att han är mätt och belåten och det är han inte, han är en stor kille som skulle behöva sluta dagen med välling men det går inte.

Vad ska jag ta mig till? Jag behöver hjälp men vet inte var jag ska vända mig. Jag känner mig som en trasa och mitt hjärta blöder för min stackars lille kille som behöver sin sömn och det går också ut över hela familjen.

Hjälp mig,
Karin
Mamma till Alva -02 och Viggo -05
[url=http://www.papprika.com/photopost/showg ... ppuser=401]Bes?k mitt scrapbookinggalleri![url]
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Karin!

Bryt inte ihop nu, du och din partner har ju naturligtvis gjort ert allra bästa för er lille. Men som det är nu så verkar ni ha hela huset fullt av vargar.

Viggo behöver sova (vilket du redan förstått) och då får ni hjälpa honom. Men först måste ni nog hjälpa er själva lite, genom att vela och prova alla möjliga vällingsorter, låta den lille tutta hur mkt som helst och när som helst talar bara om för den lille att ni föräldrar har noll koll på läget. Skrämmande tycker en liten som vill att föräldrarna tar ledningen och är oerhört trygga.

Det kommer att ordna sig men ni får lägga ner lite jobb vilket ni nog gärna gör. Har ni läst SHN-boken? Om inte så gör det eller plöj igenom all info som finns på detta Forum innan ni börjar kura Viggo. Ni måste ha helt klart för er vad ni ska göra, när det ska göras, hur ni besvarar protester/frågor från Viggo och ha den rätta ATTITYDEN av självklarhet. När alla frågetecken är uträtade (räkna dock med att nya frågetecken uppenbarar sig på vägen men då finns detta Forum att vända sig till och få hjälp och goda råd) är det dags att börja kuren.

Upprätta ett schema för Viggo som passar honom och er familj, få in sömn och mattider. Följ sedan detta utan tvekan så kommer Viggo att äta ordentligt och få den sömn han så väl behöver.

Men börja med att läsa på om SHN-kuren.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Jag vill bara tipsa om att OM man är för trött för att räkna på mat och sovtider så finns det en tipstråd, klistrad, längst upp i detta forum. Där finns många olika schemaförslag!
De andra 2 "klistrade" trådarna är också underbar uppmuntran när orken och attityden sviker :thumbsup:

Och sen finns ju kloka männsikor här, många och ofta, vilka frågor som än dyker upp..
Det här klarar Ni :!: :lol:

StyrkeKramar
/Fjällmor
Iritea

Ni fixar det om ni bara läser på

Inlägg av Iritea »

Hej!

Förstår dig/er så innerligt väl. :heart: För 2,5 år sen var jag i ungefär samma läge. Min tjej var då 7 månader och vaknade sisådär 10 gånger per natt. Dessutom gallskrek hon varje gång hon vaknade. Vi försökte med allt frågade på BVC men inget hjälpte och jag minns att jag totalt uppgiven jag såg inga lösningar och inget slut på eländet men så av en slump fann jag Anna Wahlgren och sova hela natten kuren och efter att ha läst och bestämt oss för att vi inte hade något annat val körde vi och Gud ska veta att det var fruktansvärt jobbigt de första nätterna för hon skrek(ställde frågor - ska jag verkligen ligga här är det rätt?) men sen :D redan 3:e natten sov hon hel natt och vi trodde knappt att det var sant. Så jag vill be er att ta ett djupt andetag och vet att det går att lösa era problem. Läs sen på om och om igen tills ni förstått när var och hur ni ska göra vad fråga sen alla frågor här på forumet INNAN ni kör igång. För när ni väl börjar kuren då måste ni vara säkra och tryggt förvissade om att ni gör rätt. För min del hade jag dessutom tur min sambo tog de tre första nätternas buffning och ramsning och jag hade fullt upp med att bara klara av att det skreks).Hur ni än arbetsfördelar så tror jag att det är otroligt viktigt att man stöttar och peppar varandra till max för det är såååå lätt att börja ifrågasätta mitt i kuren och då funkar det garanterat inte. När den ena misströstar måste den andre peppa.
Till sist vill jag säga lycka till hör av er igen ställ alla frågor ni bara kan komma på och kör sen - Det funkar med kuren.

Jag har nämligen två barn och båda är kurade och sover nu gott hela nätter. Styrkekramar Iritea :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"