det här med maten - 8 månader

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
ellen05

det här med maten - 8 månader

Inlägg av ellen05 »

Hej.

Tjejen är lite över 8 månader. På BVC blev det tal om maten och tanten tyckte att tjejen äter alldeles för få gånger... Hon sa att tjejen bör äta två grötmål, grönsakspure till luch, grönsaks-köttpure till middag + ett mellanmål. Utöver dessa 5 mål borde hon ännu ammas flera gånger om dagen...' Så här såg tjejens matschema ut: (innan BVC besöket)

7.30 Amning
10.30 Lunch - grönsaksköttpure
14.30 Mellis - fruktpure
17.30 Gröt med frukt
19.00 Amning

Tjejen åt med god aptit varje måltid och hon har också vuxit helt ok. Lite i mindre laget men både jag och pappan är också i mindre laget... Nåja efter BVC besöket blev jag iallafall fundersam och tänkte att jag nog skall ge henne mera mat.(Eller mat flera gånger/dag) Så nu har jag börjat ge såhär:
7.30 Amning
9.00 Gröt m frukt
12.00 Lunch: grönsakspure
15.00 Middag: grönsaks-köttpure
18.00 Gröt m frukt
19.00 Aming

Det har gått snart en vecka och tjejen äter nog bra men inte lika bra som innan. Det märks nog att hon inte är lika hungrig vid måltiderna. Det känns iallafall som om det är för många måltider.. Men men hur skall jag göra. I BB står det ju att det skall gå minst fyra timmar mellan måltiderna. Det tycker jag inte går ihop eftersom tjejen sover 12h/natt. Så det går inte att klämma in 5 mål om det skall gå fyra timmar mellan målen.. Så nu skulle jag gärna höra era synpunkter.

tack
ambra

Inlägg av ambra »

Ca 3,5 timmar mellan målen brukar vara lagom (också beroende på vad som ska ätas). Du skulle t ex kunna göra så här (då har jag utgått från ditt första matschema):
7.30 amning
10.30 lunch (grönsaksköttpuré)
14 mellanmål (gröt och frukt)
17.30 middag (grönsaksköttpuré)
19 amning

Vid 8 månader brukar det vara dags att ge två lagade måltider per dag. Det behöver ju visserligen inte var just kött/kyckling e dyl till både lunch och middag, men annars bör väl proteinet ersättas med något annat proteinrikt. Det kan ju också vara en god idé (som i ditt senaste matschema) att ge gröt rätt snart efter morgonamningen - verkar hon hålla sig mätt på enbart amning fram till lunch annars :?:

Hoppas jag inte rörde till det ännu mer :!: :D :wink:
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Bidrar med Lillprins Lo's mattider, för inspiration :wink:
Han har natt 19-07 och sover 9-10 och 12.30-14-30 :sleep: och har inte världens bästa morgonaptit :roll: , så här äter han nu vid 8 mån:

ca: 8.00 Frukost- amningsmyz, sen 150ml välling i pipmugg + plockeskål med minismörgåsar
10.30 Lunch- Hemlagad mat (motsvarande en stor burk) och dito frukt/efterrätt (motsvarande en stor burk igen :roll: :lol: ) och vatten.
14.30 Mellis- Havregrynsgröt (på 2dl vätska) med rivet päron/mosad banan, fullkornsskorpa och vatten
17.15 Middag- Som lunchen!
18.30 Nattslurk- vällingmys med pappa eller amningsmys med mamma och det går inte i så många droppar :P :wink:

Kan tilläggas att han är en rejäl kille på nästan 10 kilo :heart:

Hoppas det var till nytta!
/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"