Ny här: Kura snart 10-månaders kille?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
nena74

Ny här: Kura snart 10-månaders kille?

Inlägg av nena74 »

Vi vill verkligen få våran 9 1/2 månaders (född 050713) att somna själv i egen säng. Sover bredvid mig nu ammandes till sömns ( jag vet...inte bra alls :cry: ) Han vaknar 1-8 ggr per natt för att snutta lite till söms men ibland hjälper inte ens det, han vänder sig på rygg och gnäller/grinar. Har testat andra metoder som ej funkat. Han har alltid legat på sidan eller rygg. Kan han ligga på sidan eller rygg och buffas? Är det bäst med eget rum? Har köpt Sova hela natten-boken och läst den men ska göra det fler gånger.
Är det svårare när han är så pass gammal? Sambon är lite tveksam till denna sovmetod, speciellt sova på mage och buffningen. Men jag känner att jag måste prova för att nånsin kunna sova mer än 2-4 timmar i sträck. Jag vet varken ut eller in snart. :? Hur gör vi för att samla kraft och ork att klara detta när man är helt slut nu?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag är ingen expert, men det är säkert någon annan som svarar dig också!
Jag ville bara säga, att vår dotter var precis så gammal som er son när vi kurade henne. Hon hade som er son sovit (eller ofta INTE sovit... :roll: ) i min säng. Hon hade i och för sig somnat själv i sin egen säng ett tag, men hon sov inte särskilt länge där, utan vaknade oftast efter bara ett par timmar och ammade sen till sömns. Eller till bus... :roll:
Hon kunde själv vända runt på mage eller rygg, så vi tvekade inte att lägga henne på mage. Det kändes inte som någon risk när hon var så pass stor, men är man ängslig kan man ju skaffa ett larm.
Min man, som var mindre slutkörd än jag, tog de två första nätterna, sen var jag fit for fight för de följande två. (De är ju också lättare, man får sova lite eller en hel del själv då.) Det är absolut värt jobbet med de första nätterna, för sen får man SOVA! Det enda vi ångrar var att vi tvekade så länge... Så peppa varandra och kör hårt! Lycka till!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, KarinÖ :wink: :D Underbar rapport :lol:

:D Välkommen är du :lol:

Nej, det är inte "svårare när han är så här pass gammal". Kuren är gjord för sömnstrulare som han och de allra flesta, ja, nästan alla små barn jag kurat genom åren, har varit 8-9 månader - för det är då föräldrarna går på knäna till slut, som du nu, och brukar inse att barnet förmodligen gör detsamma, och lider av sin sömnbrist.

Om sambon är tveksam brukar ett bra sätt att få tanken på SHN att mogna hos den ömme partnern vara att låta honom ta tre nätter själv, medan man flyttar på sig ur huset. Tre nätter brukar vara fullt tillräckligt för att också den mest skeptiske pappa ska inse att detta är ohållbart - för både honom och barnet.

Sedan kan ni läsa på, fatta Beslutet och genomföra kuren tillsammans :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
nena74

Läser och läser.....har lite frågor

Inlägg av nena74 »

Nu ska vi snart kura Isac. Magsjuka hos oss alla tre har satt lite stopp ett tag men nu har vi flyttat in spjälsängen i hans rum,köpt mörkläggningsgardin och jag läser på för fullt. Inte klar än känns det som lite mer vill jag kunna. Är det viktigt att ha dörren på glänt? Vi har en innekatt som gärna vill in dit i så fall. Kan man stänga den helt?

Sen schemat. Har tänkt så här: sova 19-07. Om han ska sova 19.00 (iallafall läggas) Hur sent kan em-luren vara? Om han vaknar halv fyra tänkte jag. Är det för sent? Tänkte fördela på 2 lurar. En halvtimme bara på efm. och 1 1/2 på fm.

Just nu innan jag gör hans schema ser hans dag ut så här:
07.30 -08.30 vaknar. Frukost. gröt
10.00 Mellanmål och sova ca 2-3 timmar ute i vagnen
ca 13.00 Lunch
15.30 mellanmål och sova 1- 1 1/2 timme i vagnen
18- 18.30 Middag
20.00 gröt och pyamas och sova 20.30 -21.00
(vaknar 2-10 ggr per natt och vill snutta till söms)

Detta funkar bra förutom att jag vill att han somnar själv tidigare på kvällen utan att tutta till sömns, egen säng och rum. Lika bra att ta tjuren vid hornen och kura honom nu snart så kankse han inte behöver sova så mycket på dagarna. :)
Mamma till Isac f?dd 050713
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"