Läggning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Iritea

Läggning

Inlägg av Iritea »

Hej!

Har en fundering angående läggning av liten skrutt (drygt 5 månader). Kan man förvänta sig glada barn efter läggning eller kan det rentav vara så att man får acceptera sur/arg gnöl var och varannan kväll? :?: Hur skall man tänka här. Vår dotter kurades för 2 år sen och som jag kan minnas det surade hon i princip alltid vid läggdax men sov sen hela nätter-alltid. Vad jag menar är alltså surskrik/gnöl efter ramsan.

Tacksam för svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Med Sova hela natten-kuren lyckosamt genomförd älskar alla små barn att få sova så skönt :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Linets mamma

Inlägg av Linets mamma »

Låter precis som mitt problem! Men hur länge kan det vara så här då? bara under själva kuren och uppföljningsveckan? Det är två veckor sedan vi började nu och allt annat har gått så himla bra :D Undrar om vi gör nåt fel och i så fall vad :?
Mamma till going f?dd 051202
Iritea

Läggdax

Inlägg av Iritea »

Hej!

Nu har sonen faktiskt somnat bra 4 kvällar i rad och vi har ändrat lite grann på rutiner och schema så kanske kan det vara något ni också kan fundera på.
Vi drog ner sista sömnpasset till en powernap 5 minuter samt lade all skratt till godnatt lek utanför sovrummet samt lägger tillrätta honom i halvmörkt rum för att sen gå ut med ramsan och stänga till. Jag har också försökt att ta det lite lugnare på kvällskvisten och inte överladda så på hans läggning om det sen är ovanstående som gjort susen eller att han helt enkelt vant sig vet jag ej lycka till och hör gärna av dig igen så gör jag detsamma! :) :) :)
Linets mamma

Inlägg av Linets mamma »

Hej!
Va bra att du svarade! Behöver verkligen lite inspiration... :) Kanske ska vi oxå lägga henne i halvmörker, i övrigt gör vi ungefär likadant, med allt bus och så utanför sovrummet, och på vägen dit förstås.. Men hur länge har ni hållt på då? Var det längesen ni började med själva kuren?
Har också en känsla av att man kanske blir lite, lite stressad vid läggningen och att det påverkar, trots att vi verkligen gör vårt bästa för att inte visa det... Men vem vet, det kanske märks ändå?
Iritea

Kurade påskveckan

Inlägg av Iritea »

Hej! :D
Vi började kuren i påskveckan onsdagen om inte jag minns fel man blir ju totalt veckovill av att vara hemma med barn. I kväll surade sonen i cirka 10 minuter men lyssnade helt klart på ramsan han fick så jag tar det som att han surar en stund för att det är så roligt att leva typ och det kan man ju inte förbjuda. Blir lättare att ta skrik och gnöl om man ser det som barnets enda kommunikationsmedel han kan ju faktiskt inte prata :roll: Det sista innan han somnade låg han och lät/testade lite alternativa sätt att låta på så sängen är han nog vän med trots allt. Jag hoppas att det har gått bra med era läggningar berätta gärna hur det har gått många styrkekramar Iritea :heart:
Linets mamma

Inlägg av Linets mamma »

Hej!
Jo nu går det verkligen bättre! Jag säger inte hela ramsan längre, alltså inte fyra gånger utan bara en gång, insåg att hon var utless på att höra den. Jag har börjat tänka lite mer "hon vet ju vad som gäller" och det funkar verkligen! Inser nu också att det mer handlar om att man är säker på sej själv och inte exakt vad man gör, vilket jag ju egentligen har vetat hela tiden... :) Jag är inte lika noga med att lägga tillrätta heller, känns som att hon lägger sej bra själv och att jag bara stör när jag gör det :oops: Så dagens läggningar har verkligen gått bra, hon verkar ha hittat sina fingrar och snuttar på dom en stund innan hon somnar.
Idag fick hon vaccinationsspruta så det var ledsamt värre nu på kvällen :( men det går nog över tills imorron och nu får hon ju sova gott hela natten också. Tänk, det är bara tre veckor sedan jag ammade vareviga natt och nu behöver jag aldrig ens gå upp! Det är otroligt att det går så fort! :D
Hoppas det går bra för er!
Iritea

LYCKA

Inlägg av Iritea »

:lol: :lol: :lol:

Jag kan omöjligen vara lyckligare än så här måste bara skriva och berätta nu ifall det skulle bli bakslag så att jag verkligen minns. Två kvällar på raken har sonen somnat utan några protester alls. Sovit hela natten och somnat om på morgonkvisten :D :D :D
Åååh vad fantastiskt och som sagt tänk att för 4 veckor sen vaknade han heeela tiden. Vårsolen skiner fåglarna kvittrar. Tack till alla som hjälpt och hjälper vid återfall och tvivel :heart:

Massor av kramar Iritea
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"