Nu

har vi bestämt datum för vår minikur på Frida – nästnästa helg blir det av. Då har vi fyra nätter att få till det på och tre dagar då vi kan turas om att sova. Det kommer säkert att bli en del frågor från mig fram tills dess!
Bäst att börja med en gång!

Vi har precis satt Frida på schema under dagen. Förutom första luren sover hon inte gärna längre än 45 minuter, och jag har bestämt att inte göra det svårare för mig än nödvändigt så här i början – därför blir det bara en ytterligare 1,5 timmarslur (som jag får kämpa henne igenom). Följden blir tyvärr att antalet sömntimmar för litet … så här:
07.30 godmorgon!
– vakentid 1 h 30 min
09.00–10.30 lur 1
– vakentid 2 h
12.30–14.00 lur 2
– vakentid 1 h 45 min
15.45–16.30 lur 3
– vakentid 1 h 45 min
18.15–19.00 lur 4
– vakentid 2 h 30 min
21.30 godnatt!
Om jag har räknat rätt nu blir detta bara 14,5 timmar, 1–1,5 timmar för lite för en tre månader gammal skrutta. Samtidigt vet jag inte hur jag ska få till det annars – att lägga ihop den sista luren med natten som är en uppenbar lösning gör jag inte gärna innan det är dags att köra kuren. Frida vaknar första gången 3–4 timmar efter läggning, vilket är okej, men sedan kör hon 2-timmarspass resten av natten och jag vill inte vara helt utmattad

p.g.a. sönderhackade nätter när vi sätter igång. Jag tror också att det inte kommer att krävas alltför mycket ansträngning för att få henne att sova över sina normalt tre uppvakningar, så det känns inte bra att bädda för flera.
Funkar schemat ändå under två veckor

Det finns tendenser till att hon vill sova längre ändå första passet – dock för tidigt att säga säkert än – så där kan jag använda marginalkvartarna och få till en halvtimmes sömn till.
Babbel, babbel … 8)

Vi lutar åt att använda oss av vagning under kuren, eftersom Frida svarar dåligt på buffningen (d.v.s. blir skitarg!

). "Normalt" sett funkar det att solfjädra henne bara, men vid kur behöver vi nog starkare ammunition.
Om vi vagnar på nätterna, måste vi då använda vagnen om dagarna också

Frida är egentligen för liten för ramsa (fyller tre månader veckan före kuren), men vi skulle helst börja använda den på en gång i stället för att vänta en månad och sedan introducera den. Jag har smygprövat

och hon verkar inte alls förvirrad – tvärtom får den henne att lugna sig när hon gnölar mycket. Finns det stora invändningar mot att köra den redan
Det var allt för ögonblicket – ska plocka upp gullet nu! (marginalkvart 8) )