Hjälp oss hon är sjuk!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sagalinda
Kontakt:

Hjälp oss hon är sjuk!

Inlägg av Sagalinda »

Saga är nu 11 månader och fick 39 grader feber igår. Därför måste hon nu för första gången sova förmiddagsluren inomhus, och hjälpe mig vad jobbigt det har varit :cry: Nu hör jag hur hulkandet upphör, men jag känner mig hemsk, elak, ja nästan tyrannisk mot min stackars sjuka älskling. Normalt sover hon alltid sina två dagslurar ute i vagnen. Hon skall sova 10-10.45 och 13.45-15.45. Så klockan 9.40 tog jag in vagnen för att vagna henne inomhus (ja jag vet att hon ska kunna somna själv men jag vågar inte lämna henne eftersom hon kan kliva ur vagnen) Efter 10 min sov hon och jag gick ut i köket för att städa lite. Klockan 10 hör jag en våldsam duns och hjärtat stannar i kroppen på mig eftersom det är knäpptyst för övrigt. Jag rusar ut i vardagsrummet där hon sover - och hela vagnen har stupat på ända och Saga ligger på golvet och ser minst sagt förvånad ut. Skakig i knäna bestämmer jag mig för att lägga henne i sängen och ramsa, precis som till natten då hon somnar själv utan knussel. Det gick inte bra. Inte alls. Nu sover hon men hon har skrikit i 50 minuter! Jag måste få lite rådoch lite peppning - jag satt själv och grät framför datorn när jag började skriva detta. Jag ramsade på nytt flera gånger när hon skrek, jag la henne tillrätta också men inget lugnade henne. Hur brukar ni göra när de blir sjuka? Och HUR ska jag klara av em-luren :?: Jag fasar. Nu är vi redan ur schema eftersom hon ska vakna 11 men somnade 11 istället. Och lunchen blir nu på tok för sen. Sucka mitt hjärta men brist icke... Snälla ni svara!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Sagalinda!

Ta det lugnt, allt du gör är ju med ditt barns bästa framför ögonen. Vi hade nyligen en rejäl sjukomgång då Olle hade feber, förkyld, magsjuk o ögon - och öroninfl samtidigt så han var ganska däckad... Han sov alla lurar inne i sängen ett par dagar tills febern o magsjukan gått över. Jag lät honom sova så mycket han ville på dagarna o försökte få i honom vätseersättning, blåbärssoppa o annat på hans mattider.Detta påverkade inte hans nattsömn. Det är ju bara att gå till sig själv, när man är sjuk så behöver man mer sömn. Du märker sen när hon får krafterna tillbaka o då kan köra strikt på schemat igen. Det tog oss några dgr att komma "på banan" igen efter alla sjukdomar.

Ta hand om er o hoppas lillan piggnar till snart!
Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

20 minuter. Sedan vaknade hon gråtande. En modig ramsa hjälpte föga. Hon var så slut att hon inte ens orkade ställa sig upp i spjälsängen. Lilltösen låg hopkrupen i fosterställning i fotändan och hulkade och grät så hon skakade. Jag försökte avvakta och se om hon skulle lugna sig så jag inte skulle rädda henne ur sängen, men till sist var jag tvungen att ta upp henne gråtande. Det var ju ändå lunchtid så jag tänkte att hon var säkert hungrig. Det tog ca 15 minuter innan jag fick henne så pass lugn att jag kunde mata henne, och då åt hon faktiskt skapligt. Nu leker hon för sig själv men är antagligen helt slut eftersomhon vaknade en timmeförtidigti morseoch bara sov 20 minuter istället för 45. Brukar ni låta barnen sova ute fast de har feber? Vad tycker Anna W om detta? Temperaturen är nu 15 grader i skuggan. Och Sagas temperatur är 38.6.
Jonatans_mamma

Inlägg av Jonatans_mamma »

Hej :!:

Jag hade inte tvekat pa att ga ut med Saga även om hon har feber. Jag har varit ute med min son i vintras tom. när han var sjuk och hade feber, han blev inte sämre av det.
Nu är ju jag ingen doktor men mitt sunda (förhoppningsvis!!!) förnuft säger mig att det viktigaste är att barnen far möjlighet att sova sa att de kan bli friska snabbt igen, ute eller inne tror jag inte spelar nagon roll.

Hoppas din dotter blir frisk snart
:)
Kram Malin
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Tack Elle och tack Jonatans mamma! Elle har nog rätt, jag tar för mycket stress. Detta är nämligen bara andra gången Saga är sjuk, och första gången vårdades hon på sjukhus så då var det lite annorlunda än nu. Ja jag tror inte heller det kan vara så farligt att låta sjuklingen sova ute - alternativet är ju inte sova alls tycks det mig som... Och de måste ju verkligen få sova ordentligt när de är sjuka :!: Hur som helst sover Saga nu - inne men i vagnen. Jag sitter och vaktar så hon inte klättrar ur eller välter hela ekipaget... Men jag ska prova en grej: lirka loss vagnskorgen och lyfta ner den på golvet :D Så behöver jag inte oroa mig och inte vakta heller.
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Vårskrutt har precis blivit bättre från en släng vårinfluensa, och han fick sova ute även om han var förkyld och hade feber... Dock somnade han titt som tätt i min famn och lite varstans, men det tog jag inget extra för. Han bara knall fall somnade, och då fick han sova. Idag två dagar senare är vi tillbaka i gamla gängor, och det har gått hur bra som helst. Så låt henne sova var hon än vill sova, och försök få henne så bekväm som möjligt. Själv har jag aldrig väntat med att ge febernedsättande o.dyl. eftersom man ju vet hur jobbigt det är att vara sjuk. Men det är upp till var och en hur man gör med den saken....
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"