Hur mkt sömn för tvååring?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JC

Hur mkt sömn för tvååring?

Inlägg av JC »

Hej,
någon som vet hur mycket sömn behöver en 2 ½ åring / dygn. Hittade inget bland verktygen.

/ Jessika

Två barnaboksbarn, födda 02 och 04
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

12-13 timmar har jag för mig.
12 timmar natt samt om behov finnes en lur under dagen. I den åldern är det ju inte säkert att de behöver sova middag längre, men det verkar variera en del.
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Har en kompis vars 2 åriga dotter (hon är född i september) sover 1,5 h efter lunch. Jag tror hon läggs 19/19.30.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
JC

Inlägg av JC »

Ja, men då är nog allt i sin ordning. Funderade just på om hon skulle sluta sova på dagarna eller inte. Men vi är nog precis på gränsen då. Tack för svar!!
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Hej!

Jag har en son som snart är 2 år och 4 månader och han är precis på gränsen till att kunna sluta sova middag. Vi håller just på att prova oss fram till vad som fungerar bäst nu i "gränslandet".

Tidigare lade vi honom efter lunch och så fick han sova tills han vaknade, vilket ofta blev 1,5-2 timmar (Obs! Han är inte kurad!) Då var han pigg och glad under resten av eftermiddagen. På sista tiden har det tagit längre tid att lägga honom såväl dag som kvällstid och vissa dagar så somnar han helt enkelt inte när det är dags att sova middag, så vi känner att han är väl inte tillräckligt trött...

Vi har testat att hoppa över middagsluren helt nu under några dagar och det har väl funkat ok. Han är jättetrött vid 16-17, men somnar snabbt på kvällen. Nu har dagis börjat igen och då verkar han inte orka med att vara utan en liten lur. Men hur lång, det är frågan? 20 minuter? 45 minuter? Någon som har erfarenhet?

Kram J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D 45 minuter på dagen och 12 timmar natt! Brukar funka till dryga 3 år.
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

:) Tack för det! Du känns som en riktigt stabil kvinna att ha med sig på vägen! Snabba, (enkla?? :? )raka svar att hålla sig vid...

Kram J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"