Sista dagluren svår

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Hej Renee!

Vad roligt att höra hur det går för dig.

:arrow: Våra 45 minuters problem är ett minne blott sen hon fick börja sova ut. Hon gråter nästan alltid till en millesekund vid skarven men jag står och tjuvkikar på henne genom fönstret och behöver nästan aldrig vagna. Det är jag jätteglad över.

Ge honom lite tid - tänk på hur länge han har vaknat varje 45 minuters pass :D 8) ......det löser sig snart med frisk luft ska du se.

:arrow: Däremot har jag slutat kämpa med sista luren 8) .
Den är 45 minuter nu. Jag förlängde vaken tiden till 2,5 innan och sen sova 45.
dvs
12-14 sova
14-16.30 vaken
16.30-17.15 sova
17.17-20.00 vaken (ev 20 minuters om det behövs).

Jag får också oftast skaka till vagnen någon gång mellan 5-6 på morgonen. Det är jättetydligt de kvällar jag kännt mig extra trött och slut och misstänkt att det inte rinner så bra i brösten - då vaknar hon alltid 5 och får vagnas.

Jag tror våra barn behöver mer mat för att sova djupt timmarna som de behöver :D

Ett tips är öronproppar! :D :D jag störs så lätt av den lilla och flyger gärna upp och vagnar fast hon inte behöver det. Med öronproppar hör man inte smågnyandet och det tar av "toppen" av "frågorna". Jag blev så lätt stressad av tanken att hon skulle väcka storasyster i rummet brevid och då kommer ju automatiskt vargen..... men det löstes som sagt med öronproppar :D

:arrow: Nappflaska
Efter 2 veckors kämpande tror jag genombrottet kom idag (hoppas hoppas).
Istället för att traggla på kvällen så bestämde vi att jag ska servera flaskan kl 10.00 när hon vaknar. jag är oftast hemma själv då och kunde traggla i lugn och ro. Idag fattade jag äntligen hur Ömma Järngreppet funkar (det borde finnas bilder i BB :D :D ) och hon svepte 100ml bröst mjölk!!!!
Hoppas det går lika bra imorgon för då blir det flaska på kvällen från med nu.

Känner att flaskan måste funka med ersättning innan jag kör på 12 timmars natt.

:arrow: Ensamleken infaller för stora tjejen i 45 minuter på morgonen innan dagis. Lilla tjejen kommer vid 12-timmars natt få ha ensamlek samma tid. Just nu "mini-ensamleker" hon på golvet i v-rummet själv medans jag gör iordning mig. Resten av familjen sover ju fortfarande när vi går upp :sleep:

:arrow: Schema för 12 timmar kommer bli
7-9 vaken
sova 45 min
9.45-12.00 vaken
sova 2 timmar
14-16.15 vaken
sova 45 min
19.00 sova natt.

:arrow: Hoppas du är piggare nu! Glöm inte bort att vi och våra älsklingar är jätteduktiga och att det går ju faktiskt framåt!! :D :D
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tac, Pia-Lotta :lol: Så vackert :wink: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Renee

Inlägg av Renee »

Hej Pia-Lotta!
Roligt att höra om era framgångar :D
Det är så skönt att ha dig som ligger lite före som förebild när det känns lite motigt! För idag har det varit en tung dag då attityden sviktar och man undrar vad man sysslar med när man står och vagnar mitt i natten när "alla andra" tar upp och ammar och snabbt somnar om igen. Omgivningens växande skepsis peppar ju inte heller precis ("Sover han verkligen bättre på mage??" - relevant fråga iofs eftersom han inte precis sover som en stock - än!) osv. Men andra dagar skiner solen och jag tänker precis som du: vad duktiga vi är Fransmannen och jag! Tänk vad långt vi kommit på bara tre månader! Och igår hade vi så roligt så roligt att det kom långa härliga "riktiga" kluckade skratt i långa rader :lol: Finns det något vackrare ljud på denna jord? :heart: :heart: :heart: :heart:

Jag har förtröstan om 45-skarven och bara inväntar att friska luften per automatik suddar detta envisa elände!

Vad skönt att ni får kläm på flaskan nu! Härligt! Jag tror jag fattar ömma järngreppet vid amning - men vid flaskmatning? Hur 17 får man till det?! Ligger hon som om du skulle amma med "ömma järngreppsfattning" och så petar du in flaskan ungefär där bröstet är? (Du kanske kan fotografera och så lägger vi ut här på hemsidan 8) )

Öronproppar är en av världens bästa uppfinningar tror jag! Har funderat på det, för jag vagnar garanterat för mkt på natten :oops: . Men dels vill jag inte heller väcka syskon och dels vill jag så förtvivlat gärna att han ska somna om istället för att vakna till ännu mer och ligga och skrika :cry: Det blir sömnigt ändå så det räcker kl 6-8 när vi haft vårt vagningskör mellan 5-6...

Vilka tider går din stora lilla dam på dagis? Vi har inte bestämt tider än och funderar på vilka som passar alla bäst. Tre dagar i veckan - så långt vet jag. 9.30-12.30 kanske...? Jag får fundera vidare. Tack för ditt 4-månadersschema! Underlättar för min trötta lilla skalle att kika på ditt - TACK :D
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Och jag har Mamman till Sönerna (father of sons) som ligger några dagar/vecka före mig :D :D visst är det super!!

Visst är det motigt ibland när jag vet andra som ammar och somar om till 8.00 medans jag är uppe 6.00 och härjar 8) 8)
Då stödjer jag mig mot tanken att om ytterligare ett par veckor så sover lilltjejen 12 timmar :D

Ska försöka mig på en beskrivning :
Idag när vi äntligen fick till det med flaskan låg hon med ena armen bakom mig och den andra handen i min hand dvs armen som hennes huvud ligger mot håller jag fast hennes "yttre" hand med. Hennes huvud låg i höjd med mitt bröst men ca 10 cm ut på armen. Flaskan höll jag sedan snett utifrån övre delen av mitt bröst mot hennes mun. Då lyckades jag "tratta" in den så att nappen kom upp i gommen (det är det jag haft så svårt att fatta hur man lyckas med tidigare). Sedan tittade jag blixtsnabbt bort på TV:n och vågade inte titta ner på jättelänge. När jag till slut gjorde det var hela flaskan tom.
:shock: Förstår du hur jag menar?
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Glömde svara ang dagistider.....

I Stockholm innebär deltid att barnet får vara på dagis mellan 9-15.
Min dotter är på dagis 3-4 dgr i veckan. Oftast lämnar vi ca 9-9.30 beroende på hur mycket spännande
saker som händer på vägen, vill gå själv osv. :D

På dagis är de ute 1-1 1/2 tim på fm, går in, sångstund, lunch och sen sova 12-13.30. Kl 14.00 är det mellis.
Jag hämtar henne mellan 14-15.

Efter att jag införde samma sovtid på dagen för barnen så har det varit att hålla minstingen vaken ute som varit den största utmaningen. :D

I början ammade jag kl 14-15, tog babybjörnen och gick bara fram och tillbaka och hämtade dottern. Var jag ute på ärenden kunde jag ibland hämta henne först - gå hemma och amma och sen ut igen. Nu när det är varmare går det ju att amma ute. Dottern klarar också att vara vaken ute i 1-2 timmar utan att somna. Så länge man undviker långa promenader utan istället tar upp henne ibland, varvar med babybjörn, lägger henne på en filt osv så går det bra.

Hämta 12.30? Är det efter lunch men innan vilan då?
Renee

Inlägg av Renee »

Tack för beskrivningen av ömma järngreppet+flaska! Det var som jag tänkt mig att man gjorde, men jag tycker det känns svårt att få plats med flaskan - det blir bökigt och obekvämt :-k Skulle behöva mindre flaska (eller mindre bröst :shock: :lol: Något är det iaf som är för stort el i vägen här!) Ack om man bara kunde fylla på brösten med lite mer "heavy stuff" så att säga :lol:

Tack också för dagistidsinspiration. Tror att det blir bra om han är kvar över lunch OCH vila faktiskt. Han kände sig lite utanför de dagar han fick gå hem precis före lunchen och eftersom han inte sover/vilar middag hemma längre är det nog bra om han är med på deras avslappning som de har för de större, icke-middags-sovande barnen, då de ligger stilla och varvar ner till lugn musik och levande ljus m m. Så så får det nog bli. Dvs ca 9.30-13.

Har det gått bra med flaskan även dagarna efter att det lossnat? Hoppas det!
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Ja, lite trångt är det innan man får plats :D
Kuta lite med ryggen så går det bättre.

Dagis tiderna låter jättebra.
Vad lustigt vad det skiljer sig på 11 månader. Din kille vilar bara på dagis medans jag har problemet att dottern behöver 1,5 tim men får sällan det (de andra barnen väcker henne - har haft långa diskussioner med dagis om detta).

Jag har kört vidare på flaskan samma tid varje dag (kl 10) utom en (babysim) och det går verkligen framåt :D .
Hon protesterar vilt i 15 minuter sen har ca 130-160 ml slunkit ner.
Idag protesterade hon endast 3 minuter, drack 160ml och fick några skedar banan =D> \:D/
Vi är inne på 3 veckan så det gäller verkligen att framhärda som AW skrev.
Om det fortsätter så här bra så kör vi flaskan på kvällen till helgen.
Hur går det för dig med flaskan och nattvagningen?

ps. min dotter har lärt sig säga "vagna bebis" nu :D
Renee

Inlägg av Renee »

Det går inte så bra med något alls de senaste dagarna, då lille godingen blivit jätteförkyld (liksom resten av familjen) och sover nu lika skruttigt på dagarna som de två första månaderna i sitt liv :cry: Mao max 45 min i sträck och därefter får jag vagna ca var 10:e minut... Så jag bävar lite för att han blir vagningsberoende av det här. Typiskt eftersom det verkligen gick jättebra efter några dygns utesovande. Han var verkligen på god väg att sova över 45-min skarvarna och gjorde det också ibland!

Nätterna... tack för att du skrev att det ibland räckte att "skaka lite" på vagnen - jag provade att coola ner vagnandet även i tempot s.a.s när jag behövde vagna i vargtimmen och det gick mkt bättre att få ett omsomnande då! Har nog varit för brysk i vagnandet innan (vilket blåmärket på min höft kanske är bevis för :oops: . Ska kanske för säkerhets skull tillägga att nattvagnen är en tung, stor 70-talsvagn. En amerikanare jämfört med sportbil/modern vagn liksom)

Sedan två nätter tillbaka tar jag inte upp och ammar kl 22, han har mao 10 timmar "ostört" nu. Och uppvaknandena har inte varit värre än innan om man säger så. Fast jag tror att den snoriga/täppta näsan stör nu sedan förkylningen startade. Dumma baciller! :evil:

Det skippade 22-målet samt mitt kopiösa intag av Luzernté (eftersom jag kände att mjölken började sina på em/kvällar) har gjort att brösten varit sprängfyllda på morgonen, annars hade jag nog följt ditt exempel med att ta flaskträningen vid 10-målet. För även om jag fick pumpa ur efter 6-målet för att inte explodera var det tillräckligt spänt för att tanken på flaska istället för bröst var låååångt borta. Snarare hade man velat ha en tvillingbror till Frans som kunde hjälpa till att tömma :lol:
Får kanske satsa på 14-målet istället.

Vilken duktig storasyster! Skönt med lite avlastning om lurarna strular :wink:
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Så himla lustigt! Våra små följs verkligen åt!
Har de telepati med varandra eller nåt 8)

Våra dagslurar har nämligen strulat ordentligt igår och idag!
Har då vagnat på precis som du!
Värmen har kommit och jag tror att jag har tagit på henne för mycket kläder. Hjärnan har inte riktigt hunnit med värmeomlsaget.

När jag stod och vagnade vid lunch kände jag bara att nääää - nu får det vara nog! [-X Jag vet ju att hon kan!
Så jag ställde mig och gjorde ljud i rummet brevid (städade hela toan :D )
Hon protesterade till och från i 15 minuter (blundande de gånger jag tjuvkika) men blev liksom aldrig ledsen så jag lät henne vara och så småningom tystnade hon. 8) Samma sak på sista luren - då protesterade hon när hon skulle somna för att jag inte drog vagn men jag lät henne vara och efter 10 minuter sov hon.

Körde detta trick med äldsta när hon vaknade för tidigt på morgonen när hon var liten - hade även då ett väldigt välstädat badrum :D

Behöver påminna mig om att vagningen ska fungera som en tyst ramsa och jag vet ju hur man ska ramsa :roll:

Hur mycket jag än försöker så fastnar jag nog i vagnandet med jämna mellanrum. :oops:

Här har dottern sovit riktigt bra 10 timmar utan att vakna runt 5.00 de senaste dagarna. Superskönt! Längtar efter 12 timmar.

Jag har också sprängfyllda bröst :D .
Ammar bara ena bröstet kl 6 - det andra pumpar jag ut 180ml i ett nafs som sen serveras kl 10. Tror mina bröst har vant sig vid att inte ammas kl 10 nu så det blir mat vid detta mål sen.

Fortsätt rapportera och krya på er!!!
Renee

Inlägg av Renee »

pia-lotta skrev:Så himla lustigt! Våra små följs verkligen åt!
Har de telepati med varandra eller nåt 8)

Så märkligt! :shock: :lol:

Igår gick daglurarna bra igen, men nu hör jag hur han vaknat och är missnöjd igen, för sjuttioelfte gången på förmiddagsluren som annars är den som funkar bäst :cry:

De senaste nätterna har jag fått vagna av och till mellan kl 4-6 men i natt spårade han ur fullständigt! Vad händer?!?!?! Han vaknade 00.30 - inga höjljudda frågor, så han fick rätt lugna svar med vagningen. Sedan fortsatte det på samma sätt 01.30, 02.30, 03.30. Då tog jag upp honom och gav näsdroppar och försökte suga ut snor med snorsugen eftersom han var rejält snuvig. Jag vet, borde kanske inte gjort det och ffa inte lyft över honom till vår säng, men det är så trångt och bökigt att göra några större operationer i vagnen. Spjälisen hade varit en annan sak. Snorsugen hjälpte inte, det sitter nog för långt bak i kombination med svullna slemhinnor som täpper till när han ligger ner. Därefter var han så klarvaken att det inte gick att söva honom med vagning igen. Eftersom vi redan har problem med att han är snuvig vill jag inte att han ligger och skriker för mkt/länge eftersom det förvärrar snuvan (å, vad denna förkylning är onödig!!!) så jag ammade honom för att göra honom lite sömnig och sedan kunna lägga honom utan alltför stora protester. 04.30 somnade han och 05.30 vaknade han igen... Mao vaknade han exakt varje gång klockan "blev halv" från 00.30 fram till morgonen :shock:

Ingen bra natt och jag vet ju att jag varken borde plockat upp honom eller ammat, men samtidigt kände jag att jag måste bryta och prova nåt annat eftersom han ändå vaknade varje timme. Blir det samma uppvaknande i natt tar jag såklart inte upp utan får försöka hålla mig till vagningen men kanske vagna mindre. Svårt bara när man vet att han blir ännu mer snuvig/täppt av att skrika...

Jag är trött så jag vet knappt vad jag heter. Jag bara önskar av hela mitt hjärta att mina ansträngingar någon gång kan ge liiiite större framgång än så här :cry: Att tänka på 12-timmarsnatt är ganska uteslutet på ett tag till. Vi har långt kvar till 10 timmar utan uppvaknande, samt daglurar som inte strular lika mkt som nu. Sista dagluren är nu också bara 45 min precis som er. Det GÅR inte för honom att somna om efter det. Men vi kommer ju knappt upp i 15 timmar på detta sätt...

Flaskan. Provade att träna igår med utpumpad mjölk ist f Sempers tetraersättning som vi annars gör. Körde ömma järngreppet igen, men om jag ska kunna få plats med flaskan måste han ligga så långt ut på armen att det knappt blir nåt "grepp" kvar. Han ligger liksom för löst och armen som ska ligga bakom min rygg åker snabbt upp och lilla handen in i munnen. Lyckades dock få in nappen i munnen och koncentrerade mig på TVn medan han nöjt pysslade med nappen. Som vanligt bet han och hade sig mest, inte många droppar kan ha kommit ner (tror inte han förstår att han ska SUGA på den). Han var på kalashumör till en början, men när han till slut tyckte det fick vara nog och att det var dags för mat på riktigt jagade han upp sig så snabbt att det sedan blev världens strul när jag skulle amma. Han släppte vårtan efter några korta, hetsiga sugdrag, skrek, försökte igen osv, allt i en ond cirkel där mjölken inte hann rinna till och han blev alltmer stressad och förtvivlad. Han svalde luft, fick knip, blev mer förtvivlad osv.

Visst vore det underbart om han kunde ta flaskan men när det blir som ovan känns det ohållbart... Kunde han klara 10-timmarsnatt på bara bröstmjölk skulle det vara helt OK så ytterligare månad. Därefter kanske vi har hunnit börja med stadigare saker som mättar? Jag lyckades aldrig få Otto att gilla välling (då provade jag när han var större, kanske 8 månader, han fattade ganska snabbt hur man gjorde, men tyckte inte om det, förstod inte poängen med välling i flaska när man kunde äta gröt :lol: )

Om hon protesterar vilt i 15 min som du skriver - hur kan hon ha ro att äta sedan?! Frans hann aldrig protestera hälften så länge men var sedan så utom sig att han knappt kunde få i sig nåt :cry:

Din badrumsstädning - är det för att DU ska släppa koncentrationen och inte lyssna för noga på lillan där ute, eller tror du det hjälper henne att hon hör att du är fullt upptagen men i närheten? Vet nämligen inte hur jag skulle kunna göra ljud här inne som han hör ut. Men visst, vi skulle verkligen behöva städa mer lite överallt och om det bara hjälper att jag släpper koncentrationen och inte hör allt lika väl så får vi också snart ett välstädat hus :wink:

Tack för att du orkar läsa överhuvudtaget! Är så trött så trött så trött och nu har omgivningen tröttnat på att jag är trött och har såklart inga bra råd att ge - kan mao inte prata av mig någon annanstans än här, så jag är så glad om du orkar med mig ett litet tag till...
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Så klart jag orkar med dig!! :D :D :D
Börjar likna "kackelforum-varning" på denna tråd fast vi går ju igenom en massa saker som säkert andra har nytta av också :D

Den där förkylningen låter inte rolig :(
Har du letat efter lite tips mot förkylning på "mat, mage..." som du inte testat förut?
Tex vicks på material runt vagnen osv som gör att hans näsa klarnar lite?

Det kan finnas två anledningar till uppvaknandet (som verkar varit varje sömncykel):
- förkylningen
dock så brukar ju alla människor börja andas med munnen när de faller i djupsömn så att så mycket borde det väl inte störa så mycket
- mera mat
han kanske inte kan äta lika bra på dagen när han är täppt och därför inte är lika mätt som vanligt?

Vad tror du?

Kan någon annan ta en dag med promenader i vagnen nu på helgen? Och ta med stora killen ut så du får sova?
Eller ännu bättre ta en natt?

Behöver du verkligen svara på de ej högljudda frågorna?
Är du säker på att de är frågor och inte bara nattgnöl?
Hur nära dig sover han?
Har du öronproppar?
Kanske det är dags för mindre trafik och låta honom bli lite arg (men inte ledsen - hör du skillnaden?)

Dina ansträngningar kommer att ge resultat - TRO MIG!
Jösses, jag har ingen koll på vilken vecka jag är inne på med 45 -minuters skarven och flaskan - har tappat räkningen. NU känner jag verkligen att vi är nära. Det viktigaste är att INTE ge upp för då blir sträckan bara ännu längre nästa gång - det vet vi ju båda innerst inne.

Nu är mina lurar bra igen - faktiskt bättre än någonsin.
Jag bestämde mig för att backa rejält!!!! Insåg att så sällan som jag ramsade stora dottern så sällan ska jag vagna.
Sovit inne igår em och idag med öppet fönster och endast en kortärmad body. Ropat till vid sovskarvarna men jag har låtit henne vara och hon har somnat om själv.
Får de flesta nätterna vagna mellan 5-6 och tror helt enkelt det kommer vara så tills tyngre mat kommer in. Begränsar dock vagnandet rejält här också eftersom på "natten händer det ingenting - då sover man".
Tänk pangramsa - backa = pang-vagna - backa :D
JAAAAA, du SKA sova!! :sleep:

Jag har bara kört med bröstmjölk i flaskan och igår och idag drack hon 200ml plus banan!! Så ikväll blir det flaskan till läggningen.

Det finns ju flaskor som är mindre. Avent har en liten flaska och Dr Brown har en som är bulligare och kortare variant tror jag.
Jag låter armen under hennes huvud vara avslappnad genom att vila min arm på mitt ben som är upphöjt tack vare en pall under foten. Tror det är viktigt att vara avslappnad i armen annars är det svårt att förmedla en COOOL attityd.

Nappen måste upp i gomen annars retas inte sugreflexen.

Om hon protesterar vilt i 15 min som du skriver - hur kan hon ha ro att äta sedan?! Frans hann aldrig protestera hälften så länge men var sedan så utom sig att han knappt kunde få i sig nåt
Hon protesterade inte hela tiden. Så fort det blev lite för mycket så lyfte jag upp henne mot axeln och "låtsas-rapade". Ibland kommer det också en rap eftersom hon svalt luft när hon skrek. Så upp på axeln och "hoppa" lite med honom så han slutar skrika så fort du känner att DU behöver en paus och sen på det igen när han är tyst.

Det tog 2 veckor innan det lossnade och de sista dagarna har det gått med stormsteg framåt. Precis som många skriver "så lossnar det en dag bara"

Din badrumsstädning - är det för att DU ska släppa koncentrationen och inte lyssna för noga på lillan där ute, eller tror du det hjälper henne att hon hör att du är fullt upptagen men i närheten?

Det är som AW skriver - de sjutton andra barnen man måste ta hand om. Det är ett trick både för att släppa överkoncentrationen samt att de hör välbekanta ljud i bakgrunden dvs världen pågår precis som vanligt utanför.
Du vet - hjärnan bara kan fokusera på en sak i taget. Städar du rummet utanför med full koncentration kan du inte koncentrera dig på honom samtidigt :D

När vi kurade stora tjejen så vaknade hon för tidigt (som de flesta barn) - mannen och jag var då uppe och städe badrummet kl 5.30 på morgonen många ggr :D . Om grannarna såg en skulle de nog tro att man är tokig 8)
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Hej på er!

Bröstmjölk och ersättning i all ära men inget går upp mot rejälare mat :wink: . Mosad banan gör underverk!
Nu är de inga små bebisar längre.. :shock:

Här äter sonen havregrynsgröt med mosad banan och det sover han gott, tungt och länge på!

En tanke från mig,
Mamman till sönerna :D
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Renee - jag tror lite på vad Mamman säger....kan han vara hungrig?
Är han en stor kille?
Min "lilla" tjej väger ju över 7kg och svalde som sagt till lunch 200ml plus nästan en halv banan.

Din kille är ju 3,5 månad och då kan man absolut börja med banan.
Och är han dessutom förkyld och har svårt att amma......
Sessan

Inlägg av Sessan »

Hej !

När min dotter blev förkyld mitt i kuren så åkte jag till barnläkarmottagningen och hon fick inhalera " saltvatten " som finns i näsdropparna ( fast denna gång ur mask, om du förstår hur jag menar ?!)

Hon var 2 1/2 mån och allt bara lossnade direkt efter inhaleringen. Helt super - behövdes inga näsdroppar efter det.

Ett tips bara........

/ Sessan, mamma till Saga 3 1/2 mån
Renee

Inlägg av Renee »

Tack snälla alla!

Bananas here we come!!!!! :lol:

Bananpremiär idag kl 10 - succé!!! =P~ \:D/ :lol:
Det var så gott att han inte tog risken att putta ut det med tungan igen - allt försvann in i lilla munnen :D . Han t.o.m. hävde sig framåt och öppnade munnen när skeden var på väg en gång, (liksom hans storebror gjorde som nyfödd när tillägget i koppen var på väg)!

:?: Så nu är bara frågan: hur mkt banan vågar man låta en sådan lite herre slurpa i sig på en dag så här i början?!? Ska man hålla här vid ca 2-3 matskedar och försöka hålla sig tills i morgon med en något utökad portion? Ni som redan kör med banan - fortsätter ni med banan varje dag framöver eller byter ni mot andra godsaker som man "ska" efter några dagar?

:?: Du som börjat med gröt, Mamman, hur gammal var Otis när du började och började du med havregrynsgröt (har för mig att jag började med majs- eller risbaserad gröt med Otto...?) och hur lagade/serverade du den? Med någon slags mjölk till som beskrivs i BB eller bara banan? Mixar du grynen innan så det blir slätare konsistens?

Här ska ÄTAS!! :lol:

Allavarligt talat så är brösten allt annat än stinna, så det krävs andra bullar av flera anledningar. Luzerntekuren funkade bra några dagar, men nu efter två nästan sömnlösa nätter känns det väldigt tomt och hängigt om man så säger :cry:

Jag SKA backa mer på nätterna så fort han är bättre i näsan (tack för andas-i-mask-tips Sessan! Tänk om de upplyst oss om det när han var två veckor och vi var i kontakt med både barnakut och bvc eftersom han var för liten för Nezeril....). Har helt klart fastnat :roll:

Avlastningsförsök görs ibland som du föreslår Pia-Lotta. Inte alltid lätt att genomföra, men ibland går det.

Vet inte vad han väger nu, men borde vara ca 7 kg. Han behöver säkert mer o "tyngre" grejer nu, och banan var som sagt en höjdare! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"