orolig och vild !?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Maurus mamma

orolig och vild !?

Inlägg av Maurus mamma »

Hej!

Nu har vi i alla fall problem. Vår son Maurus, 5 mån, har sovit hela nätter en dryg månad, men plötsligt efter att han hade en maginfluensa blev allting upp och ner. Nu har ingenting riktigt fungerat under en veckas tid. Nu vill han inte somna på kvällen och inte så bra på dagen heller. Igår på kvällen låg han vaken och gnällde, pratade i ca 2 timmar innan han somnade. :evil:

Han är också väldigt vild, övar hela tiden på att svänga sig till mage eller några andra konster. Vad göra? Bör jag kura nu eller vänta att det kanske går över ? Eller kanske jag borde ändra hans schema ? Han protesterar också på dagen när jag lägger honom i vagnen, men somnar efter en promenad.

Så här är hans rutiner nu, som fungerat bra ända tills han blev sjuk för en vecka sedan:

7.00 Vaknar, jag ammar (1), sover vidare bredvid mamma
9.00 Vaknar, ammar andra bröstet (2), leker i egen säng
10.30 Sover en dagslur i sin egen säng (1,5 h)
12.00 Äter välling (3)
14.00 Sover ute i vagnen (2 h)
16.00 Äter puré och mjölk (4)
18.00 Sover ute i vagnen ( 45 min)
19.00 Välling (5)
20.00 Kvällsskötsel och amning, en slurk (6)
21.00 Sova för natten

Vad tycker ni ? Hur ser rutinerna ut för en fem månaders kille ? Har ni några andra råd för hur jag skall få ordning på vardagen igen ?

Tacksam för era råd! :D
V?r son, Maurus, f?ddes 14.11 2005
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hur blev allt "plötsligt upp och ner" :?: Vad gjorde du - ni :?:

Jag förstår inte riktigt. Nu "vill han inte somna på kvällen, och inte så bra på dagen heller", skriver du. "Han är också väldigt vild, övar hela tiden på att svänga sig till mage eller några andra konster."

Förlåt mig - men vad är problemet :?:

Du måste förstå att små barn "vill" ingenting, de undrar bara vad som gäller. De ställer frågor. Det är vår uppgift att besvara deras frågor på bästa sätt, i handling :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Maurus mamma

Inlägg av Maurus mamma »

Hej!

Jag skrev kanske lite otydligt. :D När Maurus hade maginfluensa/spysjuka för en dryg vecka sedan bad läkaren oss väcka honom på natten för att ge Osmosal (medicin mot kräkningarna), eftersom läkaren var orolig att han annars inte får i sig vätska pga. att han kräktes så mycket. Därför väckte vi då Maurus en natt med jämna mellanrum för att ge Osmosalen. Därefter blev han snabbt frisk och vi behövde inte längre väcka honom, men Maurus blev ändå upp och ner.

Efter detta har han börjat sova sämre. Igår somnade han helt bra, men vaknade vid halv 4 på natten...Samma sak natten före, då vaknade han vid 5-tiden. Nu lyckas jag inte riktigt lugna ner honom, varken med solfjädern eller ramsan som lyckades så bra förrut. Eller egentligen har jag knappt behövt använda några metoder, eftersom Maurus sovit som en stock till 7 på morgonen förrut av sig själv.

Vad borde jag göra nu ? Eller hittar han snart själv tillbaka till sina sovrutiner ? :?:

Med att han är vild, menade jag bara att han hela tiden tränar sig fysiskt så mycket, svänger till mage och lyfter sina ben (jag vet att det hör till), men när han också håller på så på natten, lyckas jag inte lugna ner honom. :cry:

Tacksam för era råd ! Tack Anna för att du alltid svarar ! :D
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Hej!

Det känns som att det helt enkelt är på sin plats med en ny mini-kur.

Det ni i praktiken gjort är att ni har genomfört en kur och talat om "att på natten sover man" för att sen avbruta kuren "på natten är man ibland vaken".
När man avbryter ett kurande så säger man ju att nästa gång man bestämmer sig för att kura så blir resan längre 8) dvs iställer för tex 3 dgrs kurande tar det 7 dgr.

Markus undrar helt enkelt vad det är som gäller. Och eftersom ni "ändrade svaret" efter första omgången kommer det ta längre tid för honom att verkligen tro på er andra gången det kommer mao ta längre tid att övertyga honom att på natten sover man.

Tydligare (fler nätter) besked med rätta ATTITYDEN så löser det sig ska du se :D :D
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, pia-lotta :wink: :D

Ja, jag tror inte det blir några problem, men lägg inte ansvaret på lille Maurus. Han har fått mostsägande besked nu och är förvirrad. Så ta ledningen och visa lugnt och fint vad som gäller :!:

Försumma inte det rejäla skrattet-till-go'nattet, i långliga tider :lol:

Och sedan sakliga ramsor på natten efter det.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Maurus mamma

Inlägg av Maurus mamma »

Tack för era goda svar !

Jag skall försöka vara konsekvent nu och inte ta upp honom när han vaknar på natten. Usch, vad det harmar att han fick magsjuka och vi blev tvungna att väcka honom. :( Nåja, jag hoppas vi lyckas återställa allting igen.

Om jag inte lyckas lugna honom med ramsan och solfjädern på natten, skall jag ändå låta honom ligga kvar i sin egen säng även om han börjar småprata eller gnälla ? Han gråter nämligen väldigt sällan, så han stör inte oss så mycket när han vaknar på natten, men han får ju inte själv den sömn han behöver och är van vid från tidigare.

Eller blir jag annars tvungen att ta till vagnandet trots allt ? Nåja, kanske det är bäst att se hur den här natten går först.
:roll:
Maurus mamma

Inlägg av Maurus mamma »

Hej igen!

Sonen är en riktig smart liten gosse. :D När mamma oroar sig tar han allting med ro och i natt sov han åter, som sig bör, hela natten från 21-7.30 ! Jippie! Nu gäller det väl bara att köra på som vanligt och hoppas att veckan av oro är förbi. Tack i alla fall för era råd !

Kramar från ett soligt Ekenäs :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"