Jag har en liten kille på 1:7 som alltid varit grovmotoriskt sent och inte går självständigt ännu. Han kan gå med vagn osäkert eller längs ett bord. Vi går på barnkliniken med honom och träffar barnneurolog plus sjukgymnast. Linjen har hittills varit att sonen är normal - men sen i grovmotoriken. Men vid senaste besöket blev doktorn mer bekymmrad, hon tyckte att hans utveckling gått alltför långsamt och ville undersöka hjärnan, ta olika prover mm.
Jag vet att många här inne är kritiska mot läkarvetenskapen men det är inte den typen av kommentarer jag behöver just nu. Istället skulle jag vilja om andra föräldrar känner igen det här, alltså ett normalbegåvat barn som kommunicerar, leker mm som andra men som är sen i just motorik. Hur har era barns utveckling sett ut? Har de fått diagnos? Vad har ni gjort? Sonen tog ett utvecklingssprång då vi aktivt började lägga honom på mage (tyvärr sent han var nästan 1 år då). Vi får råd om hur vi skall stimulera honom, men det är också så att vissa deler i motoriken saknas honom som jag ser och som även doktorn påtalar (han har kvar vissa reflexer och saknar andra t.ex.)
Ja, ja har väl inte mer specifka funeringar än så men känner mig lite vill just nu så det skulle vara väldigt intressant att höra om andra föräldrar har liknande barn.
Mvh/Lindalou
Grovmotorisk försening
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022