20.00 badar
ca 20.20 ammar
20.30 somnar utan knussel
ca 23.30-00.30 vaknar HUNGRIG. Ammar.
ca 01-02 vaknar, ammar en kortis, somnar om
ca 03 vaknar. Pigg och vaken. Ca 04 somnar om. Här emellan ammar jag också.
ca 06 vaknar. Tycker det är morgon. Ca 06.30 somnar om i vår säng, har ammat emellan.
ca 7.30-09 vaknar
De gånger han vaknar försöker jag först och främst få honom att somna om med hjälp av nappen, men det går sällan. Utan det är brlöstet som gäller, och åtminstone två gånger på natten är han HUNGRIG och äter rejält.
Första tuppluren på dagen brukar gå bra. Sen är det kaos vid alla andra tupplurar. Det skriks och skriks och skriks och skriks och INGET kan lugna. Till slut plockar jag upp honom. Då lugnar han sig. Lägger ner honom, då är han lugn i två minuter och sen börjar det om. Det kan ta en timme innan han somnar. Med untantag naturligtvis om jag går ut och går. Men har jag inte fått sova spelar det ingen roll hur fint väder det är, jag orkar inte gå ut. Jag vill bara lägga mig och sova jag också.
Han har alltid somnat på rygg och gör det fortfarande. Har dock testat att buffa honom, men brukar ge upp när han har spjärnat emot och skrikit i en timme. Då vänder jag tillbaka honom på rygg och så brukar han somna på två röda sekunder (skrikandet på mage gör honom i alla fall trött). Problemet är att det inte finns nåt sätt att buffa honom på rygg. Eller ska jag buffa honom på mage tills han somnar av utmattning? Kan tillägga att den gången jag har gjort det har han inte sovit längre än han gör på rygg. Det är också fruktansvärt jobbigt att hela tiden försöka trycka in nappen när han ligger på mage (han kan inte sova utan napp, då skriker han än värre). (Dessutom får jag kramp i armen, men det kanske hör till
När jag nu dessutom har läst här på hemsidan är jag redo att ge upp innan jag ens har börjat. Jag kommer inte ha hunnit läst igenom allt på hemsidan plus Barnaboken på det närmaste halvåret, men jag vill sova NU! ](*,)
Ett stort problem är min sambo också. Han kan inte förstå att jag försöker buffa lilla V till sömns. "För det hjälper ju inte". Jag har sagt att jag tar de första två till tre nätterna om det är så, men jag är rädd att han ska komma mitt i natten och börja gnälla om att det inte funkar och därmed störa mig så jag tar upp lilla V i alla fall.
Sen när jag läser här på sidan så står det mycket om att ett mål ska ta två timmar och allt vad det är. Kan nån förklara för mig vad ett mål är. Min kille äter i max 10 minuter från ett bröst (oftast ca 5 min) och vill han inte ha mer mjölk så biter han. Sen är han väldigt snuttig, så han vill snutta länge, men kommer det mjölk så bits han. Därav nappen.
När jag försöker komma på ett schema har jag även kommit på att vårt babysim egentligen ligger på en väldigt knäpp tid. Nämligen mellan 13.30 och 14.00 på söndagar (för övrigt den enda aktivitet vi har i veckan och lilla V tycker det är superkul). Om jag fick bestämma skulle jag helst amma var 3:e timme, så här alltså:
kl 8.00 (då vaknar vi)
kl 11 (även smakisar, senare riktig lunch)
kl 14
kl 17
kl 20 (och så sista nattslurken kl 20.20)
(kl 20.30 somnar han för natten.)
Vad gör jag då om han vaknar och är HUNGRIG på nätterna? Ska jag neka honom mat då? För min del skulle jag vara lycklig även om vi ammade en gång per natt, ca kl 02, kan det funka?
Men var ska jag få in sömnpassen? I dagsläget sover han sällan mer än 45 minuter i stöten om jag inte är ute och går. I och för sig promenerar jag gärna 1,5-2 timmar om dagen (när jag inte är för trött), så han skulle kunna få sova 2 timmar i vagnen under promenad. Men var i schemat ska jag lägga in den?
Planerna är att börja på torsdag eftersom min sambo har en trippelhelg då (ledig fr, lö och sö).
Kanske ska tillägga att lilla V annars är en pigg och vaken krabat som jollrar och skrattar nästan konstant. Han gör av med ofantliga mängder energi på dagarna eftersom han försöker krypa och gå och hoppa och allt annat han inte kan. Kanske är det därför han blir hungrig på nätterna, han gör av med allt på dagarna. På nätterna sover han i egen säng i vårt rum eftersom vi bor i en 2:a. Jag och sambon går och lägger oss vid ca 22-23 snåret (lite tid måste man få ha utan barn
Det här blev jättelångt, tack för att ni orkade läsa ända hit. Tar tacksamt emot alla råd!
*stor kram*