Jag vet ju att man ska begränsa trafiken, men lilla Sara vaknar några gånger varje natt och är ledsen och arg. Ramsan fungerar jättebra, men det händer minst två gånger varje natt att Sara hamnat på rygg eller ligger på tvären i spjälsängen (ofta med ett ben ut mellan spjälorna, vilket gör att hon inte kan lägga sig till rätta själv) och då hjälper inget ramsande! Men om jag går in, lägger tillrätta och går ut, så sover hon! Hur ska jag göra för att slippa detta spring!?
Dagtid vänder hon sig från rygg till mage och vice versa, men nattetid är det som om hon inte förstår att hon kan vända sig själv...
Vad göra?
Begränsa trafiken-omöjligt!
-
fjällström
- Kontakt:
Begränsa trafiken-omöjligt!
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor 
Sara 0507 och Elin 0702
Sara 0507 och Elin 0702
Eftersom du varje natt går in och vänder på henne, så behöver hon ju inte göra det själv.
Hon skriker er till sig - arg för att ingen kommer och vänder på henne. Men om ni inte gör det så kommer hon bli ännu argare tills hon förstår att hon får fixa det själv.
Om hon fastnar och absolut behöver hjälp, så ska du helst hjälpa henne utan att hon förstår att det är du som gör det. Alltså kolsvarti rummet, inga kommentarer och ett snabbt och kvickt vändande. Går det att göra det innan hon vaknar till ordentligt så är ju det det bästa.
/LO
Hon skriker er till sig - arg för att ingen kommer och vänder på henne. Men om ni inte gör det så kommer hon bli ännu argare tills hon förstår att hon får fixa det själv.
Om hon fastnar och absolut behöver hjälp, så ska du helst hjälpa henne utan att hon förstår att det är du som gör det. Alltså kolsvarti rummet, inga kommentarer och ett snabbt och kvickt vändande. Går det att göra det innan hon vaknar till ordentligt så är ju det det bästa.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Jag har samma problem och måste då fråga:
Hur vet jag om han fastnat utan att kolla?
Min son har börjat vända sig och vaknat var 20:e minut de senaste nätterna. Somnar fort om man vänder honom men vaknar snart igen av att han vänt sig och täcket är av. I morse låg han dock lite otäckt på tvären och benen ut mellan spjälorna.
Min son har börjat vända sig och vaknat var 20:e minut de senaste nätterna. Somnar fort om man vänder honom men vaknar snart igen av att han vänt sig och täcket är av. I morse låg han dock lite otäckt på tvären och benen ut mellan spjälorna.
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
Det spjälskydd jag har är det högsta som jag sett på marknaden, det är drygt 40 cm högt...
Sen sitter det iofs utanför madrassen så att säga så i praktikten blir det väl runt 25 cm. Detta för att han inte ska får in de små händerna och fötterna UNDER spjälskyddet och tex komma åt fästena...
Sen sitter det iofs utanför madrassen så att säga så i praktikten blir det väl runt 25 cm. Detta för att han inte ska får in de små händerna och fötterna UNDER spjälskyddet och tex komma åt fästena...
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Ha svalt för att inte säga kallt i rummet
Gå in när lilla barnet sovit i tio minuter (inte tjugo) och lägg rätt om det behövs. Då kan man t o m lyfta rätt utan att barnet märker det.
Trafiken är tyvärr både hjälplösförklarande och störande
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
För min del kan jag säga att det lugnat ner sig och förhoppningsvis är det "för gott". Han har vaknat till nån gång vid 05 men med en snabb vändning har han somnat om fint. Poletten håller på att ramla ner när det gäller att vända sig.
Man tycker alltid att det är jobbigt när man är uppe i det men i efterhand kan man konstatera att lillprinsen aldrig krånglat mer än några nätter i rad för att sedan sova lika fint igen som han brukar

Man tycker alltid att det är jobbigt när man är uppe i det men i efterhand kan man konstatera att lillprinsen aldrig krånglat mer än några nätter i rad för att sedan sova lika fint igen som han brukar