Hur ramsa med 4-månaders som somnar bra?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
LIE

Hur ramsa med 4-månaders som somnar bra?

Inlägg av LIE »

Hej!

Min dotter är knappt 4 månader gammal och jag har efter några råddiga veckor haft fasta tider med henne och vagnat vid behov. Allting har fungerat förhållandevis bra. Hon sover 20-07, men jag ammar henne ännu kl. 23 i sömnen. Kl. 20 somnar hon oftast helt utan problem, hon ligger nog och suger på händerna i ca 10 min, ibland gnölar hon lite och ibland måste jag vagna några tag. Men oftast somnar hon alltså bra. Hon vaknar 6.45-7. Men nu har hon ibland börjat vakna redan 6-tiden. Då ligger hon och talar för sig själv helt förnöjd i en kvart och börjar sedan gråta, varpå jag vagnar henne. Men lugnar sig nog korta stunder, men somnar sällan om. Jag skulle vilja börja ramsa för att ha ramsan som verktyg när hon vaknar för tidigt.

Har läst på och förstått att jag borde smyga in ramsan, men hur gör jag riktigt det?

Mycket tacksam om någon som har erfarenhet kan ge råd!

/LIE
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Det enklaste är att bestämma sig för en ramsa. Sedan tar du med dig den ut ur rummet när du går.

Du kan t.ex. säga. Gonatt gonatt, vi ses imorr'n. Nu kanske du säger det (eller något liknande) när du lagt henne i sängen, innan du går ut. Du fortsätter med det, men säger samma sak totalt fyra gånger där sista gången är när du kommit väl utanför dörren.

Eftesom hon är lugn och somnar bra, så behöver du ju inte tjoa eller "trycka till" ramsan, utan bara säga den lugnt och fint.

Svårare än så behöver det inte göras. :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ett litet tips till:
Se till att hon är riktigt mätt när du lägger henne (gärna redan kl 19 om du vill att hon ska sova till 7), så kan du låta henne vara vid 23. Hon klarar 12 timmar natt utan mat nu.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
LIE

Inlägg av LIE »

Tack för ditt svar LO. Jag har funderat på att lämna 23-målet redan länge, men när allt har fungerat, så har jag varit rädd att ändra. Men faktum är att hon nu har vaknat kl. 6 flera morgnar i rad och det är omöjligt att få henne att somna om. Hon kan ligga glad och prata nästan en halv timme men blir sen flyförbannad och vagningen hjälper inte alls. Då har jag tagit upp henne (i en skrikpaus) för tidigt. Det har resulterat i att också dagssömnarna har börjat bli dåliga, hon vaknar ofta och har svårt att somna om. Så där ser man.

Vi skall åka bort över påsk, så det fiffigaste är väl att ha en liten kur när vi kommer hem. Men några frågor om ramsandet ännu: Kan man alltså ramsa genast när hon vaknar på morgonen och är det i så fall bara en gång jag "får" ramsa? Kan jag ramsa från mig säng (hon sover i samma rum) eller måste jag gå utanför dörren? Och kan jag fortsätta att vagna vid behov eller borde vagnandet falla bort helt om jag börjar ramsa?

Tack på förhand!
/LIE
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jo det låter som att en liten kur skulle vara på sin plats. Men om du är bestämd i din attityd och vet vad du gör så skulle jag tro att det tar högst två dagar/nätter.

Ja, ramsa så fort hon hörs på morgonen x4. Med den röst/betoning som situationen kräver. Du kan ramsa från sängen om hon inte ser dig (hon ska inte kunna se dig om du går ut ur rummet heller). Hon kommer förmodligen att bli både förvånad och förbannad, men det kan man inte ta något extra för. Du måste tala om att du vet vad du gör. Avvakta så länge du bara kan innan du ger en ramsa till.

Detta körs ju även om hon skulle vakna på natten, nu när hon inte får någon mat. Det troliga är dock att hon gnölar lite i sömnen och inte märker mer av det.

Du ska inskränka vagnandet till en absolut kristilldelning.

Glad påsk.
/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
LIE

Inlägg av LIE »

Hej igen!

Den här metoden är nog helt alldeles :D . Anna och alla ni andra som svarar på inläggen med er stora visdom och erfarenhet borde få medalj =D> . Min dotter (nu 4,5 månader) har efter att jag började ramsa en kväll sovit 11-timmars nätter. Ibland vaknar hon en timme för tidigt, men brukar somna om efter att jag ramsat, det kan ta en stund men hon ligger glad i sin säng, ibland i en timme t.o.m. Dagslurarna har också börjat fungera bättre. Faktiskt har jag inte vagnat en gång sedan jag började ramsa!

Men några nya frågor har dykt upp.

1. Är det enligt vår guru "förbjudet" att ramsa när barnet tar sin dagslur på balkongen? Har gjort det och det fungerar mycket bra. Har också ramsat för henne när vi rört på oss på dagen och jag sätter henne i vagnen för att sova.

2. Skall jag bekräftelseramsa också om min dotter inte skriker/gnäller efter att jag lagt henne? Hon brukar på kvällarna ligga och prata för sig själv och suga på händerna i 10-15 minuter efter att jag lagt henne. Då har jag avvaktat lite och gett en bekräftelseramsa när hon tystnat. Jag tänkte att det här gör att ramsan sätter sig. Tänker jag rätt?

3. I samband med att jag började ramsa så införde jag lite nya tider. Dagslurarna är 45 min + 2,5 h + 45 min för att jag själv skulle hinna studera lite mitt på dagen. Nu är hon mer eller mindre omöjlig att väcka efter 45 på förmiddagen fast vi haft de nya tiderna i över en vecka. Kan det hända att hennes sömnrytm är kortare än 45 minuter, eller borde jag förlänga förmiddagssömnen?

Stort tack igen åt den som tar sig tid att svara!

- LIE
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LO :wink: :D

:D Välkommen är du :lol:

1. Nej, ramsa du! Inte föbjudet alls :lol: Fastna inte bara utan lär dig GÅ :wink:

2. Nej, bekräftelseramsan tar man till efter sammanbrott när barnet börjar stillna och tystna. Utan sammanbrott ingen bekräftelse :wink: :!:

3. Ändra ingenting nu :!: Smek henne en gång över huvudet och ta bara upp henne efter 45 min, håll henne lite och smågunga och låt henne vakna till något trevligt att titta på :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"