Problem med första dagluren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
angelica77n

Problem med första dagluren

Inlägg av angelica77n »

Hej!

Har genomfört tom tredje natten på kuren och allt går över förväntan. Jag har en dotter som blev 9 mån igår och har tidigare vaknat flera ggr per natt och blivit ammad till sömns. Senaste natt tog det bara 20 min före hon somnade. Under natten vaknade hon flera ggr men somnade om alldeles själv alla ggr. Vaknade 5 min före utsatt tid. Underbart! Tack Anna för en superbra sovkur!!! Jag är positivt överraskad.

Mitt problem är första dagluren som ska vara från kl. 9-9.20. Förut har hon blivit vagnad till sömns på rygg. Nu har hon börjat svänga sig i vagnen och bökar på. Det är ju rent av farligt när hon kan krypa ur vagnen. Igår svajade hennes huvud på när jag försökte vagna henne. Det har tagit 45 resp. 30 min de första dagarna att söva henne. Jag vet att det är fel metod! Idag satte vi henne i spjälsängen där hon aldrig tidigare sovit på dagen. Hon grät, protesterade och kröp omkring i 45 min trots buffande och ramsande med tillräckligt långa pauser. Hon har ju alla dagar passerat både sovtiden och extra kvarten. Jag har ju inte haft hjärta att ta upp henne utan att hon sovit (fel signaler) eller efter bara 5 min sömn. Vad ska jag göra om hon går långt över schemats tider? Jag vill ju att hon ska få sova trots att det tar tid för henne att somna. Det kan ju bli bättre när hon blir van, men vad gör man i min situation utan att rubba alltför mycket på programmet? Har jag förstört för oss nu när hon har gått så långt över den egentliga sovtiden? På eftermiddagen har jag fortsatt att låta henne sova på rygg ute i vagnen och hon somnar när jag går på promenad. Tacksam för råd.

Hälsningar, undrande mamma
mamma till dotter f?dd i juli 2005
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Angelica!

Härligt att höra att ni får så lång och skön nattsömn, bra jobbat :thumbsup:

Angående ditt problem med dagsluren. Först och främst, bestäm om hon ska sova den i sängen eller vagnen. Hattandet skapar förvirring hos henne! När ni genomfört hela kuren och schemat sitter som berget, då kan ni låta henne sova i säng/vagn/resesäng o dyl när som. Det kommer hon inte märka av när hon är en säker sovare! Men nu måste ni vara konsekventa, betäm och följ detta! Håll benhårt på schemat under hela kuren. Om hon ska sova 9-9.20 och hon inte somnar direkt så låt henne sova 5 min eller om det ryms inom marginalkvart så får hon sova 20 min. Inget annat laborerande med tider. Har ni bestämt det schemat så ska ni följa det hela kuren och minst hela uppfölningsveckan innan ni ens börjar fundera på att ändra något. Så ladda med lite extra ATTITYD AV SJÄLVKLRHET och ta kommandot så kommer hon sova jätte gott även på dagarna. En god dagssömn påverkar nattsömnen i positiv riktning och du kommer märka att hennes utveckling tar fart :D

Lycka till!
Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
angelica77n

Förtvivlad dotter

Inlägg av angelica77n »

Hej Elle!

Tack för dina goda råd och peppningar! Tyvärr blev dagens förmiddagslur ett totalt bakslag. Jag hade total självsäkerhet när dottern skulle sova på förmiddagen. Jag lade henne i spjälsängen, hon protesterade och jag ramsade då jag tyckte det behövdes. På något vis blev hon totalt olycklig och kunde inte somna. Jag var in och buffade några gånger. Hon skulle sova från 9-9.20 men kl. 9.55 tog jag upp henne efter att hon passerat både ordinarie sovtid och marginalkvarten. Känns ju total värdelöst. Jag vet varken ut eller in. Hon sover åtminstone bra på natten. Säkert gjorde jag nåt fel med ramsan eller attityden. Det känns som en pina just nu att behöva tänka på förmiddagsluren. Hjälp!
Nattis

Inlägg av Nattis »

Jag har gjort så att inte gå över marginalkvarten trots att hon inte sovit nästan någonting. Jag laborerade med dagarna i början också (de första 3) innan jag bestämde mig att köra enligt konstens alla regler även på dagen. Jag vet inte om jag resonerade rätt men jag tänkte så här:

Om jag hela tiden ger henne mer tid än enligt schemat så "behöver" hon ju inte lära sig det rätta sättet. Då "får hon ju som hon vill". Mamma låter mig sova lite senare då, föreställde jag mig att hon tänkte. Sedan blir ju nästa dagslur helt galen också om de får sova utanför schemat och då är man ju mitt i en ond cirkel. Efter att jag körde fullt ut löste det sig på 2 dagar. Nu är det bara sista luren som tar lite längre tid att somna på. Det svåra är att hålla barnet vakna tills de får sova nästa gång (dansa, lek, bada, promenad i bärsele och allt man kan komma på).

Obs! Detta är min erfarenhet och jag är inget proffs.
Lycka till!
Mamma till Celine f?dd november 2005.
SHN sen 28/3
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Angelica!

Har varit borta över påskhelgen så jag har inte kunnat svara dig men nu är vi hemma igen. Hur går det för er? Är det något du funderar över?

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Elle :lol: Tack, Nattis :lol:

Läs och begrunda, Angelica, läs och lär :D

Fnatta inte som du gör nu - hon tror antagligen att det är dags att sova natt igen, när du lägger henne i spjälsängen så nära (den glada, pigga) morgonen och fattar ingenting. Förvirringen blir kapital.

Om hon sover fint i vagnen på e m, på rygg och allt, varför inte låta henne göra det på f m också de där stackars 20 minuterna? Om du absolut vill ha henne på rygg kan du hänga för något luftgenomsläppligt mörkt, så att hon inte ser dig (eller något annat heller) när det är dags att sova.

Det viktiga nu är att du verkligen etablerar tiderna!
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
angelica77n

Inlägg av angelica77n »

Hej på er alla!

Det är ett tag sen jag har varit inne här på sidan. Sist och slutligen beslöt jag mig för att ta ut flickan i vagnen där jag vet att honl sover bra. Där är det inga problem att få henne att somna. Jag lägger henne på rygg och så somnar hon efter 5-10 min promenad, som på em. :) Så nu är det problemet ur världen. Tack för era goda råd! På eftermiddagarna har hon dessvärre börjat vakna vid ca varje trekvart och då måste jag ut och dra vagnen för att hon ska somna om. :x

I början av kuren protesterade min dotter med gråt när hon nattades, men somnade efter ca 15 min, jag eller min sambo ramsade några ggr. På nätterna sover hon bra, vaknar till några ggr men somnar nästan alltid om själv. Hon ligger och knarrar på ett speciellt vis när hon ska somna och ibland kan hon gråta till lite snabbt. Jag ligger alltid och avvaktar ganska länge och hör hur hon börjar låta. Ingriper först efter att hon börjar låta ledsen eller när hon varit vaken ett tag.

Nu till problemet... :cry: De senaste kvällarna (idag var sista dagen av uppföljningsveckan) har det börjat ta längre och längre tid för lilla fröken att somna. Först blev det 20 min, sedan 25 min och ikväll tog det 45 min före hon kom till ro. Vi försöker alltid busa och skratta före hon ska i säng. På väg till sängen som är på övervåningen brukar vi inte busa men nog före. Vi släcker lilla lampan och lägger henne i sängen. Ikväll började hon nästan gråta redan när vi släckte lampan och i sängen grät hon ljudligt. Hon brukar alltid gråta när vi går ur rummet och ramsar, men ikväll var hon ovanligt "gråtig". Jag ramsade med ca 5 min mellanrum och jag var bara 1 gång och lade henne till rätta. Annars brukar jag låta henne böka omkring som hon vill tills hon kommer till ro, men ikväll var hon ovanligt ledsen. Jag tycker att jag är så säker på ramsan och allt det där så att det inte borde finnas några vargar i närheten. Kan någon hjälpa mig att se var problemet ligger?

En natt förra veckan hade vi ett bakslag när hon var vaken 2 timmar. Den första timmen eller så var hon relativt nöjd och vi ramsade med jämna mellanrum och lade henne till rätta någon gång. Till sist började hon bara gråta och gråta så då sade min sambo att han tar upp henne. Jag var tveksam men beslutet var hans :( . Sagt och gjort tog han upp henne och satt med henne tills hon lugnat sig. Sen när han lade ner henne igen tog det kanske bara 5 min så somnade hon :) . Vi vet fortfarande inte vad problemet var men vi gissar att hon hade ont i magen. Varje gång hon nästan hade somnat om och var tyst grät hon till som om något väckte henne. Hon har haft väldigt hård mage :( trots att jag ger 1 burk plommon varje dag. Båda måltiderna med potatis har hon börjat äta minst dubbelt mera än vad hon gjorde före kuren :D

Tacksam för lite goda råd och vägledning. Det känns så himla ledsamt att lägga henne på kvällarna när jag vet att hon gråter ett bra tag före hon somnar. Borde jag gå in till henne oftare och lägga solfjädern? Ofta ligger hon ju ner på mage när hon gråter så är solfjädern till någon nytta då? Är det bara ramsan som gäller annars? Väntar jag för länge med att svara henne när hon gråter och frågar något?

Väntar ivrigt på svar och goda råd som hjälper mig att se klart igen en gång.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Att ta upp hjälper för stunden men lär henne också att ni gjorde fel som la henne i sängen. Följden är förvirring. Och problemet kvarstår och förvärras, därför att hon fått motsägande besked. Nu vet hon inte vad hon ska tro. Och det kommer hon att tala om :roll:

Du skriver inte vad hon har för tider, hur hon sover på dagen, vad som gäller (...)

Generellt kan sägas att det nog kryllar av en hel del vargar kring fötterna på er :shock:

Det kan kanske hjälpa att tänka på de andra sjutton bebisarna i rummet bredvid som VERKLIGEN vrålar :?: :!:

Ramsa lugnt och glatt, i förbigående, gå inte in, gör andra ljud i huset, sätt på musik. Stör henne inte och framför allt, oroa henne inte :wink:
angelica77n

Inlägg av angelica77n »

Tack Anna för ditt snabba svar! Min dotters schema ser ut på följande vis :

07.00 väckning
07.30 gröt
09.00 förmiddagslur, 20 min
11.00 lunch
12.30-15.00 eftermiddagsvila
15.30 middag
19.00 gröt
20.00 sovdags

Över lag tycker jag tiderna fungerar ganska bra. Jag ammar efter alla måltider eftersom min dotter vägrar dricka annan mjölk. Jag märker att hon hinner bli ordentligt hungrig ett tag före alla måltider, men jag gör så gott jag kan för att ge henne mat när jag tänkt. Försöker att undvika att utnyttja marginalkvarten eftersom hon då måste få följande måltid tidigare då också. Har du några råd att ge angående tiderna på schemat? Något som är värt att tänka på med mat och sovtider.

Ska försöka få henne att skratta ännu mer inför nattandet och fösöka hålla vargarna undan genom att pyssla på i lugn och ro nere i köket och bara ingripa när hon verkar alltför orolig. Tack för alla goda råd! Nu ska jag natta henne med ännu mera beslutsamhet och hålla vargarna borta. Jag rapporterar sedan hur det går. Man får alltid mera självförtroende när man får några goda och klara råd hur man ska gå till väga.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

angelica77n skrev:Jag ammar efter alla måltider eftersom min dotter vägrar dricka annan mjölk.
:D Hm, det där tycker vi inte om :evil: Du ska inte amma för att din dotter "vägrar dricka annan mjölk". Du ska amma av helt andra orsaker och på eget ansvar, om du förstår - inte lägga det på henne :wink:

Små barn vägrar ingenting, och vi har ingen rätt att beklaga oss. Ty de gör bara precis som vi lär dem.

Hon bör äta inom en halvtimme åt gången, inklusive bröst då. Med ett mål till :!: Nattslurk :?:

Vad är det för gröt till kvällen? Sockerpulvergröt :?: Eller riktig :?:

Det är för långt mellan lunch och middag - 4,5 tim. Inte konstigt om hon blir "ordentligt hungrig" och kan bli sur för det. Med fem mål inplanerade får du ordning på det problemet :wink:
Ja, natta med glädje och lugn, och kort och glatt, som om hon vore jätteglad hon också. Lägger du tillrätta ordentligt :?: Då kan du avsluta med ett statiskt, tyst solfjädertryck tills hon blir lugn och mjuk i kroppen. Det kan få ta en liten stund, hellre än att hon bryter samman.

Stannar du några minuter så, gäller det att inte röra händerna och att inte prata det minsta, och inte heller ramsa förrän du verkligen är borta från sängen och bortvänd på väg ut och fortsätta ramsa utanför dörren och bort. Gå INTE in igen förrän hon i så fall sovit tio minuter (inte tjugo) och du vill titta till.
angelica77n

Inlägg av angelica77n »

Tack Anna för dina goda råd!

Jag ger min dotter pulvergröt som man blandar ut i vatten, både havregröt för barn och fullkornsgröt för barn. Jag måste erkänna att jag hittills har ammat henne inom ca 45 min eller så. Jag borde ta amningen snabbare inpå maten.

Jag är medveten om att middagen har varit lite långt efter lunch. Anledningen till att det blev så långt mellan lunch och middag är att jag hade lite svårt att få ihop ett bra schema som skulle fungera på alla punkter. Kanske jag kunde ändra lite på det i sakta mak. T.ex. morgongröt 7.30, vila 9.00, lunch 10.30, mellanmål 12.30, vila 13.00, middag 16.00, gröt 19.00 och nattslurk 19.45. Jag brukar inte amma både efter kvällsgröt och ge nattslurk utan bara nattslurken. Alltså jag ammar 4 ggr per dag.

Nattandet har börjat gå mycket bättre. Efter att jag lagt henne ramsar jag bara ett omvarv och sen får hon gnola o gråta ca 20 min före hon somnar. Tack för tipsen!

Kom gärna med synpunkter och goda råd! Har lite brottom just nu för lilla fröken vaknar från sin eftermiddagsvila.

Jaaa...jag kan väl inte belasta lilla fröken för att hon inte dricker mjölk ur flaska eller mugg, men jag har aldrig lyckats få henne att göra det. Nappflaska har alltid varit omöljigt. Pipmugg går bra men hon dricker bara vatten ur den. Sätter jag mjölk i den tar hon en klunk och dricker inte mer. Goda råd??? Jag skulle gärna avsluta ammandet men hon bör ju få i sig mjölk.

Nattandet har börjat gå mycket bättre. Jag ramsar en omgång efter att jag lagt henne. Sen ligger hon och gnolar och gråter ca 20 min före hon somnar. Jag ramsar inte däremellan.
angelica77n

Inlägg av angelica77n »

Hej!

Jag tänker bara ge en liten lägesrapport. Senaste natt sov vår lilla prinsessa från 20.25 när hon somnade till 7.10 :!: Inte ett ljud på hela natten :D . Däremot vaknade jag mot morgonen och undrade om hon nog verkligen levde ännu :) . Tidigare nätter har hon ju åtminstone vaknat en gång och somnat om själv. I alla fall känns det som om saker och ting håller på att falla på plats. Ikväll tog det bara 10 min före hon somnade efter att jag ramsat :D . Det var rekordsnabbt :! och hon grät knappt heller utan låg och gnolade och sövde sig själv.

Roligt att något har gått riktigt bra idag. För övrigt har hon varit ovanligt gnällig och missnöjd :( . Jag tror att hon har en ny tand på kommande. När hon har fått de andra tänderna har hon varit jättegnällig och har knappt velat äta. Nu äter hon åtminstone bra :D , med den påföljd att hon har jättehård mage trots plommonpure :( .

Hur snabbt kan jag börja göra ändringar i schemat så att måltiderna blir lite bättre placerade :?: Det är ju två veckor sen vi började med kuren. Och så undrar jag hur snabbt jag kan ha lilla fröken att sova över hos farmor och farfar :?: Vi hade tänkt ha en liten fest om 2 veckor och jag undrar om hon kan sova borta redan då. De bor grannar med oss så vi har ju nära dit ifall att det blir några problem. Kom gärna med goda råd :!:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"