Sover för bra??

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Alexandra
Kontakt:

Sover för bra??

Inlägg av Alexandra »

Lillpojken på dryga 3mån har visat tendenser till att sova lääänge på natten...
I natt somnade han vid 20.30 och sov tills klockan var 7! :shock: :)
å sen var hela mitt schema upp och ner idag!
Han ska ju äta 4, 7.30, 11, 16 och 19
Nu blev det nån sorts schema på 7, 10.30, 14, och 17 - som med hjälp av bad och lite pyssel i köket drogs ut till att avslutas vid 19,30 då jag la honom för natten...
Han fick bara 4 mål idag ser jag nu...
Är det för tidigt att börja skola in honom på 12timmars sömn?
Ska jag sätta klockan för att komma upp vid 4 och amma eller ska vi sova över vid behov??
Eftersom jag mest har bröstmjölk i hjärnan kan jag inte organisera mina tankar så jag känner att jag behöver lite hjälp... :lol:
Kram, Alex
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
Nette

Inlägg av Nette »

Hejsan Alex

Det kan väl inte vara fel att låta barnet sova länge om han visar att han klarar det. Att sätta igång o skola genom att vagna eller buffa ifall han också vaknar före 12 timmar ska du ju inte ännu men om han frivilligt sover så är det ju bara bra. Vår Olivia har också legat före vad gäller att sova natt. Vid dryga 2 månader tyckte hon att hon hellre sover än äter på natten och började sova över 10 timmar. Nu skulle hon bra kunna sova 12 timmar men pga att jag inte ännu fått schemat att passa så är natten ännu 11,5 timme.

Jag ser att ditt matschema idag blev helt som vårt är nu, förutom att jag ger en nattslurk välling kl 19.

Med bara 4 matningar kan du vara beredd på att få mata i natt men vem vet, kanske han sover över ändå. Han lär nog meddela om hungern slår till.

Imorgon om dagen börjar 7 igen så gör som idag men ge en ordentlig slurk mjölk innan han läggs. Eller gav du en idag? Det framgår inte.

Berätta hur det gick! :thumbsup:
Nette

mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Halloj!

Min äldsta, min älskade dotter, hade redan gjort 12-timmarsnatt vid den åldern... :heart: :thumbsup: :heart:

Även om hon lade natten mellan 23.30 och 11.30 :!: 8-[ :roll: :shock: :lol:

/Fjällmor
Alexandra
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

jovisst talade han om att han inte var riktigt redo för att sova hela natten :lol:
Kl midnatt var jag uppe och ammade en sväng, sen sov han till 6 då det är dagen för resten av familjen :wink:
Funderar på att ta upp honom, trots att han sover, när jag går och lägger mig vid 21-22 och amma en skvätt. Då kan jag ju lägga honom lite tidigare, säg vid 19-19,30 och sen hoppas att han sover resten av natten :?
Jag får testa helt enkelt antar jag :) :?
Det är bara att jag får sån go kortslutning i hjärnan när jag ska köra på nått annat schema än vad jag är van vid :shock: :roll: :lol:
Tack för snabba svar och goda råd!!
/Alex
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kör du det schemat du är van vid! Men skippa 4-målet! Så enkelt är det :!: Hjälp honom vid behov att komma vidare i den ro han själv initierar att han vill ha :idea: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"