Jag har en härlig kille på 8 månader. Sover ok när han väl har somnat...
...men det är här problemet ligger. Han gråter sig till sömns varenda gång. Jag började med sova-hela-natten för cirka tre veckor sedan. Det fungerar hyfsat på nätterna. Han sover oftast mellan 19:30 till 6:00.
Innan jag började med SHN-metoden vankade jag och ammade honom till sömns. Nu försöker jag få honom att sova i sin säng. Det har fungerat hyfsat till och från på kvällarna med buffning.
Men hur jag ska få honom att sova på dagarna - det är fortfarande ett mysterium. Lägger jag honom i sängen pinnar han bara runt som ett yrväder. Glad i och för sig. Står upp sitter ner. Kryper omkring. Ja, allt utom att sova. Jag försöker lägga honom på mage, räta ut benen, upp med armar. Men han är så snabb att jag aldrig hinner få ner kroppen ordentligt. Det liknar till slut mest en dragkamp. Jag försöker trycka ner honom mjukt i sängen men han spjärnar emot som en stålfjäder. Får jag honom till slut att sova är han så ledsen att han ligger och hulkar i sömnen ett bra tag efter han har somnat.
Och det blir bara värre för varje gång. Nu blir han ofta hysterisk när jag försöker buffa eller göra solfjädern.
Jag vill att han ska somna glad och lugn. Hur ska jag göra?
Ibland har jag honom i bärsele tills han nästan somnar. Han gråter då också, men inte lika länge. Jag lägger ner honom i sängen så han somnar där. Det här gör väl säkert saken bara värre med olika metoder.
Ja, som ni förstår behöver jag lite goda råd.
Tacksam för svar.
Hur får jag honom att sova på dagen?
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Nu är han i åttamånadersångesten (läs gärna på - "Åtta och nio månader. Född till ett jag" i Barnaboken
Men just din lilla älskling lägger krånglet till dagarna och inte till nätterna, vilket vi ju ändå får vara tacksamma för
Sluta med alla dina ingripanden på dagarna. Han behöver få vara i fred. Man tycker inte om tanken, men faktum är att man STÖR.
Så lägg tillrätta, ge ramsan x4 och gå din väg
Det viktiga är inte att han sover varje minut han "ska". Det viktiga är att han har förutsättningarna.
Så ge honom dem, gör andra ljud i huset och dra tillbaka öronen och överkoncentrationen
Han är inte hysterisk. Han är förbannad för att du lägger dig i. Han VILL sova och SKA sova men KAN kanske inte genast nu meddetsamma, är vad han försöker säga. Så respektera det
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Du skulle behöva läsa och lära - helst av Sova hela natten-boken. Har du den
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej igen!
Jag har läst om sömnen i Barnaboken. Och den har verkligen hjälpt oss
. Innan jag kurade pyret så åt han 6-7 gånger per natt. Nu äter han aldrig under natten (19:30-5:30). Ibland får jag gå upp och lägga en hand på honom när han är ledsen (som jag tar bort innan han somnat). Då somnar han om. Men jag känner ändå att jag inte riktigt vet hur jag ska göra i alla lägen
Finns det fler goda råd i Sova hela natten-boken så läser jag den gärna.
Tack Anna, för dina snabba svar. Det känns skönt att kunna vända sig till någon som har verkliga lösningar på problem.
Boken beställer jag redan idag.
Charlotta
Jag har läst om sömnen i Barnaboken. Och den har verkligen hjälpt oss
Tack Anna, för dina snabba svar. Det känns skönt att kunna vända sig till någon som har verkliga lösningar på problem.
Boken beställer jag redan idag.
Charlotta