Sista dagluren svår

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Renee

Sista dagluren svår

Inlägg av Renee »

Nu har vi kört ganska strikt 2-2h schema två veckor efter att dessförinnan haft lite mer flytande standardmodell. Han vaknar fortfarande ALLTID efter 45 min men numera kan han ofta somna om av sig själv igen, och vagningsinsatserna är sparsamma.

:arrow: På sistone har jag märkt att sista dagluren strular och jag undrar vad det kan vara. Han vaknar och skriker både ledset, högt och intensivt omvartannat :cry:. Detta sättet att skrika skiljer sig liksom från övriga tillfällen när han skriker. När han lugnat sig går det inte särskilt lång stund förrän han är igång igen och ofta på nästintill högsta volym så gott som direkt. När han inte reder ut det själv går jag in och vagnar och slutar när han lugnat sig men innan han somnar MEN efter det avslutande skaket i handtaget jagar han ofta upp sig igen.

Schemat ser ut så här:

6 morgon
8-10 sova
12-14 sova
16-18 sova - det är denna luren som strular
20 sova natt

:arrow: Natten ska jag snart ta tag i och vagna bort nattmål från. Det som får mig att tveka är att han är vällllldigt svårtrugad och det händer tyvärr alltför ofta att han bara äter en omgång under ett mål... Jag trugar av och till hela första timmen med rapning, byte, prat och skoj osv mellan trugningsförsöken, men det blir höga och tydliga protester nästan så fort jag lägger honom i famnen och han fattar vad som är på gång. Samma sak händer när jag försöker amma liggandes. Jag är mao lite rädd att han inte får i sig vad han behöver för att sedan kunna sova 8 (snart 10!) timmar på raken så länge han bara äter 1 eller max 2 omgångar per mål. Har inte lyckats få i honom ersättning på flaska än, ammar alltså helt.

:?: Vad kan sömnstrulet på sista dagluren bero på?
:?: Tips på hur man lurar i herrn mer mat när han tycker att han är mätt så det räcker?
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Nette

Inlägg av Nette »

:arrow: Jag tror du måste korta av den sista dagsluren. På sena eftermiddagen /kvällen kan det vara svårt att få barn att sova så länge som 2 timmar. Jag vet inte vad andra har för erfarenheter men jag tror att det är problemet här. Jag har också läst (på finska amningshjälpens sidor) att efter kl 16 sover barnen vanligtvis bara korta lurar. Kan du få in 2 korta istället tror du?

:arrow: Angående andra frågan så är det svårt att veta om han får i sig tillräckligt med bara en matomgång eftersom du ammar o inte kan mäta mängden. Jag ger ersättning åt vår dotter som snart blir 4 månader och hon får också allt i en omgång. Jag tyckte hela dagen gick åt att mata och hon kräktes hela tiden så jag slutade med påfyllningen. Hon sover 4 dagslurar så det blir ju fler mattillfällen än ni har så jag behöver inte truga i mer än hon vill ha. Hon visar nog tydligt när hon inte vill ha mer och då hjälper det inte hur man än trugar. Kanske någon som ammar kan komma med råd här.
Nette

mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack Nette :D

:D Enligt schemat sover han redan 10 tim natt, enligt det du skriver inte (än). Så det är lite förvirring här.

Bortsett från det, tycker jag du ska pröva att lägga sista luren en halvtimme senare och låta den bli 1,5 tim lång, eller lägga som nu och bryta efter 1,5 tim.

Kvälltrassel är så vanligt, och ett tredje alternativ är ju att köra ett riktigt långt kvällspass med en tjugominuters insprängd mitt i alltihop. Om detta kan du läsa i "Sömnen" i Barnaboken.

Det kan vara att bröstmjölken är lite snål på kvällskulan och att det innebär för mycket jobb flör honom att suga i sig snål och seg ranson när han ändå är så pass trött som små älsklingar blir framåt kvällen. Därför kan det vara bra att pumpa ut överflöd morgon/dag och lägga till i flaska på kvällen.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Renee

Inlägg av Renee »

Tack Nette, Tack Anna!
Jag ska justera sista dagluren så den blir kortare, vi ska ju ner i 15,5h nu dessutom.

Jag var kanske lite otydlig när det gällde trugningsproblematiken - det är inte bara på kvällen utan vid alla mål, hela dagen som han ogärna äter fler ggr än första omgången. I bästa fall får jag honom att äta en andra gång under samma mål, men sedan är det stopp. Jag inser nu att det förmodligen beror på att han inte får en hel natt utan mat ( :oops: :oops: tar upp och ammar honom vid 22 i hopp om att han ska sova över på egen hand fram till 06, men det blir ändå att han vaknar och äter runt 02. Vaknar i vargtimman och vagnas och somnar i bästa fall om till kl 06.). Vill försöka vagna bort målet mitt i natten men det känns inte helt bra när man är osäker på om han får i sig allt han ska under dagen för att sedan stå sig hela natten. Har ännu inte lyckats få honom att äta bra från flaskan, men får fortsätta träna.

Vad säger du Anna, vågar jag försöka vagna bort nattmålet trots att han kanske inte (trots mina ihärdiga trugningar) får i sig allt han ska under dagen? Eller är det trots allt enda sättet att bryta onda cirkeln (trött-dålig aptit-inte proppmätt-trött osv) på?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, det är enda sättet och det är ett bra sätt. Som gammal erfaren (om än indirekt) kurare borde du veta vid det här laget att aptiten - på dagarna - kommer, men att det kan dröja en tre-fyra dygn från det man slutat ge mat på nätterna. Fram till dess "tror" lilla barnet att han/hon ätit som vanligt.

Det är alltså i den änden man börjar.

Och tar sig lite tålamod.

Han är dock inte nyfödd längre!

Så vagna bort nattmålet och bestäm natten och intvänta, med spänning :idea: hans bättre och mera förtjusta ätande på dagarna :!:
Renee

Inlägg av Renee »

Hur dagar får man räkna med att det tar innan grabben lär sig äta från flaska tro? Jag gjorde ett försök för ett par veckor sedan då jag erbjöd ersättning på flaska efter amning vidnattslurk. Gav upp efter ca en vecka. Provade ikväll igen, denna gång med 2/3 bröstmjölk och 1/3 Semper, men det går inget vidare :cry: . Han varvar samma slags ilskna protester (som när jag trugar med bröstet) med att bara lojt bita på nappen och titta sig omkring utan att det rinner ner nåt käk alls i lilla magen...

Skam den som ger sig - hade ju läst i BB att man kunde prova igen just när barnet somnat 8) Jag lyckades få in nappen i munnen, men mkt mer än så hände inte, barnet sover såååå gott. Försökte röra nappen lite lagom lockande i lilla munnen - ingen reaktion. Lite mjölk rann ut i munnen och svaldes men inspirerade inte till att suga i sig mer.

Suck... ja, jag antar att det är för tidigt för att sucka, men hur lång tid är realistiskt att hoppas på innan han blir kompis med flaskan? Andra tips???
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Hej på dig Renee!

Vi följs åt du och jag :D
Jag passar på att uppdatera från vår gamla tråd.

:arrow: 10 tim natt
Gjorde STOR skillnad för oss.
Den stora magtömningen som vår förra tråd handlade om försvann när jag började mata inom en timme.
Dvs en omgång mat ur 1 eller 2 bröst (inte alltid hon vill ha andra bröstet) och sen fylla på innan timmen har gått.

Dock fortsatte hon att ha ganska rejäla "överskottskräkningar". De har nästan försvunnit helt nu sen hon inte längre får mat på natten. Märker också att det räcker med 3-4 timmar mellan målen (olika för olika delar av dagen) och hennes aptit är mkt bättre och koncentrerad.

Hur långt går det mellan måltidernas början för din kille? Vi ligger ju några veckor före er men han kanske inte är tillräckligt hungrig för bröst 2?

Vi är inne på natt 4 med 10 timmar. Första ljudet ger hon ifrån sig ca 5.00. Då får jag vagna lite fram till 06.00.

Jag tror nog att du ska strunta i att ta upp honom i sömnen vid 22.00.

Dottern gjorde så att hon vaknade 02.00...sen började hon förlänga det själv mot 03.00-04.00. När hon nu hade hållt på så ett par veckor och dessutom ej var speciellt hungrig när hon vaknade och småkräktes hela dagen bestämde jag mig för att nu fick 10 timmars natt gälla. :D :D

:arrow: Vårt schema
20-06 sova (utan mat)
6-7 mat
8-10 sova
10.30-11.30 mat
12-14 Sova
14-15 mat
16-17.30 sova
17.30-18.30 mat
Sen ammar jag nästan hela tiden från 19-20. Hon får jobba hårt för att få ut mjölken.
20.00 sova

:arrow: Flaska
Jag försöker också en stund varje dag, galet glad med en super attityd. Men än så länge funkar det inte. Har provat både Avent och Dr Brown. Hon har ännu inte fattat vad hon ska göra med den och blir arg efter ett tag. :x
Så jag vet inte hur många dagar det tar :?

:arrow: Lurarna
Har löst sig av sig själv när jag började ställa ut henne på balkongen :D
Frisk luft är bra och min oro kunde inte nå henne där 8) :D
Så just nu sover hon alla dagslurar ute. Såg att du hade en tråd om nät kring vagnen..... Rekomenderar verkligen att låde honom sova ute :D :D

Lycka till!
Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, pia-lotta :D :wink: Kanon :!:

Att både amma och flaskmata vid samma mål vet jag faktiskt ingen som lyckats med särskilt bra. Det blir liksom varken hackat eller malet = förvirring.
Däremot kan man ganska lätt "prägla" ett barn på att äta flaska och bara flaska till ett av målen (eller fler förstås). Amma morgon och kväll t ex och ge flaska före eller efter middagsluren t ex. Det är det gamla vanliga: barn gör som vi lär dem. Är man bara tydlig och konsekvent och gör vad man nu gör vid samma tid varje dag, tar egentligen INGENTING mer än fyra dagar. Men tre-fyra dygn får man räkna med inför/efter varje förändring man inför :idea:
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Du har så rätt Anna! :D :D

Det är här mina stora funderingar finns just nu :D
Om det är sista nattslurken jag vill ska ätas från flaska då är det ju då jag bör ge henne den - det är ju egentligen självklart.

Det är bara det att hon blir så förbannad efter ett tag och det är sååå tråkigt att ha sista målet för dagen fyllt av skrik (vi är ju inte vana vid det här hemma :D ).

Ska man då bara köra på även fast hon skriker tills hon till slut äter?
Vad gör man om hon inte äter? Lägger henne ändå?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, det är tråkigt. Väldigt tråkigt. Men det går förbi. Om man inte själv hamnar i orosfällan och släpper in diverse vargar.

Minns att fem minuter bara kan göra all skillnad. Ta en liten paus, och kör sedan igen igång med ömma järngreppet, i den berömda Attityden... av självklarhet. Ibland får man svettas lite, och ändå bete sig som om allting verkligen vore i sin ordning.

Vilket det ju strängt taget är. Man vet varför man gör som man gör och anser det både nödvändigt och bra, eftersom man tänkt igenom saken noga och ordentligt och kommit fram till ett Beslut.

Men lilla barnet vet inte allt det där. På en gång, rakt av. Lilla barnet ställer frågor. Då gäller det att "bara" vara lugnt övertygande. Och ge det hela några dagar. Och tänka på de fattiga barnen i Indien...

Världen är full av små människor som måste sova på alldeles tom mage. Det är inte farligt. De svälter inte ihjäl i natten. De behöver sova.

Så ja, lägg henne ändå. Hon kommer igen :!: Lyckliga unge :wink: :P
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Tack Anna för ditt (som alltid) kloka svar :heart: :heart:
Renee

Inlägg av Renee »

Vi följs åt du och jag
:lol: Ja, och med tanke på hur otroligt lika frågor, scheman och busiga barn vi har så kan ju Anna ramsa oss över en kam :lol: :lol: Himla praktiskt :thumbsup:

Pia-Lotta, vi har helt identiskt schema som ni (förutom att han äter kl 10)! Däremot äter han inte så länge på kvällen som dotter din, det går lika snabbt som resten av dagen.

Vad skönt att hennes kräkningar är över!

Nej, det blir aldrig mer än en omgång mat från ett bröst per måltid nu. Fortsätter truga lite nätt för säkerhets skull, men det är mkt sällan han tackar ja en andra gång. Kommer väl sen då, kanske när han vant sig vid långa sköna nätter som Anna säger.

Vi börjar med 8-timmarsnatt trots att han snart är gammal nog för 10. Har klarat andra natten med 8-timmarsnatt! Gick bättre igår på "premiären", då fick jag göra första vagningen vid 4, i natt blev det redan runt 3 och höll på från och till fram till 6. Men det här går bra! Och snart skippar jag väl snart att ge honom kl 22 också så är vi uppe i 10 timmar vi med :D

Utelurar skulle vi gärna ha. Nu börjar väl vädret bli lite bättre också. Tyvärr har vi ingen balkong på ovanvåningen, så vi får ha en sova-ute-och-ta-med-i-bilen-vagn (bor på landet = måste köra bil varthän vi ska = måste ha vagn med i bilen) som får ha den andra larmplattan. Lite jox blir det men snart får jag nog in den rutinen också (ska bara tillverka kattbur först :lol: )

En fråga till dig (och alla andra som ev orkar läsa :) ): var det inte så att du följer stora barnet till dagis vissa dagar...? Otto ska snart börja 3dgr x 3 timmar på dagis här i byn, promenad på fem minuter (10 kanske om man hittar nåt spännande på vägen 8) ) och jag klurar på hur det ska gå till mitt i lillebrors första dagslur. Hur gör du? Vad säger du Anna om förflyttning mitt i luren? Kan man lägga lillebror ute i vagnen och låta honom sova där en halvtimme och sedan rulla iväg över skumpiga grusvägar bort till dagis och hem igen till stillastående? Tips på hur man "lär" honom detta på snabbaste/bästa sätt? Man "bara GÖR" eller?

Flaskan ja, provar med MAMs Ultivent och även jag övar med nattslurken. Provar flaskan först och när det absolut inte går får han bröstet. Känner som du att man helst inte vill lägga honom helt utan nattslurk, å andra sidan har du ju rätt Anna; han blir kanske förvirrad av både flaska och bröst och barnen i Indien osv... Gick lite bättre igår när han fick sitta upprätt. Har man lärt sig sitta sådär fint och stadigt vill man ju inte halvligga ner som en liten bebis bara för att man ska äta liksom! Bah! :wink:

Vi hörs :D
/Renée
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Hej igen! :D :D

"Tyvärr har vi ingen balkong på ovanvåningen"
jag antar att du bor i hus? :D Är det pga katterna som du hade velat haft en balkong? Eller för att du och lillebror är på övervåningen och du vill ha honom nära?
Jag ställer ut dottern med babywatcher i vagnen.

"Var det inte så att du följer stora barnet till dagis vissa dagar...?"
Jo, det stämmer. De dagarna ställer jag ut dottern på balkongen vid 8.
Efter ensamlek, tandborstning och påklädning med äldsta dottern lyfter vi in mjukliften, genom lägenheten och ner i trappen där vår utomhus vagn står :-). Ibland tittar hon till (undrar säkert över miljöbytet) men somnar alltid om.

Vi brukar promenera iväg ca 8.40, lämnar dottern 9, sen passar jag på att ta en morgonpromenad, handla etc och går hem lagom till 10. Är jag hemma med dottern är jag ju ute med henne denna tid.

"Kan man lägga lillebror ute i vagnen och låta honom sova där en halvtimme och sedan rulla iväg över skumpiga grusvägar bort till dagis och hem igen till stillastående? Tips på hur man "lär" honom detta på snabbaste/bästa sätt? Man "bara GÖR" eller?"

Det tror jag går jättebra!!! Inga problem så länge han är ute hela tiden. Inte heller brukar det vara några problem att lägga in först, bylsa på med kläder (kanske inte overall men täcken, filtar,mössa) och rulla iväg. Det som brukar vara svårt är att komma utifrån och sova vidare inne.

Denna lur kommer ju kortas ner till 45 minuter när det är dags för 12 timmars natt och då blir det inte lika mycket bök :D
Renee

Inlägg av Renee »

"Tyvärr har vi ingen balkong på ovanvåningen"
Menade att det vore gudomligt smidigt att bara rulla ut honom från sovrummet ut på balkongen (som vi då alltså gärna hade fått ha just i anslutning till sovrummet :D ) när han skulle ta sina daglurar. Vilket minimum av ansträngning och styrande och ställande liksom! Vi har sovrummet på ovanvåningen (ja, i ett hus modell litet), så för utelurar, bilturer, promenader m m krävs ytterligare en vagn som vanligtvis bor i bilen. Nät mot katter är fixat, babywatch har jag också, så det är inga problem. Får försöka vänja mig vid att vagnen i bilen får lyftas i och ur och släpas runt på dagligen helt enkelt - alltid bränner man väl någon kalori :wink:

Det låter ju som om dagispromenad och förmiddagslur funkar smidigt för er! Hoppas det ska göra det här också när det blir dags.

Natt 3 på vår nattmålsbortvagningskur gick ännu sämre än natt 1 och 2 :cry: Fick vagna av och till ända från kl 2. Hoppas det går på andra hållet snart - första natten gick så över förväntan jättebra att jag tog ut segern i förskott tror jag. Men den kommer, den kommer. Snart! Snart! (bara jag som kör mitt mantra - är trött så jag knappt vet jag heter snart...)
Renee

Inlägg av Renee »

Uppdatering:
Efter snart två veckor med 10 timmarsnatt (lite fusk: tar upp och ammar en halvsovande Frans efter två timmar, men 8 timmar är åtminstone ostörd sömn, åtminstone från min sida 8) ) är det fortfarande ett steg fram och ett steg bak ungefär... Han tycker fortfarande att morgonen borde börja kl 5 ist f kl 6, så det vagnas en hel del den timmen tyvärr. Dessutom vaknar han till någon gång innan på natten men somnar oftast snabbt om igen. Det HAR hänt att han sovit i ett sträck till 5, men inte många ggr.

Daglurarna intas sedan ett par dagar ute. Ingen större skillnad än så länge; han vaknar fortfarande efter 45 min :cry: Ibland somnar han om på egen hand, ibland får jag vagna både en och två ggr innan han somnar om. Sista dagluren är precis som innan värst. Efter uppvaknandet efter 45 min sover han bara korta stunder för att sedan vakna igen.

Börjar märka att mjölken sinar, särskilt på em/kväll :cry: Igår var han verkligen hungrig när han kom upp ur vagnen efter sista dagluren (annars brukar han kunna "morna sig" lite innan han vill äta). Har köpt Luzernté och häller i mig massor i hopp om att det ska hjälpa. Försöker också vila så mkt det går, men det är inte helt lätt...

Övar med flaskan vid kvällsmaten (efter sista dagluren). Igår verkade det nästan som om han börjar fatta hur han ska göra, men det rann inte ner nåt ändå. Vi kämpar vidare med den och längtar efter att få börja med smakisar och gröt :P

Funderar på hur man ska parera lämning/hämtning på dagis med lillens tider lite längre fram. Tänker på ensamleken som kommer sedan. Visserligen har vi nära till dagis, men jag vill inte lämna huset med en ensam bebis i spjälsängen :shock: . Hur har du tänkt göra Pia-Lotta? Andra med erfarenhet bakom sig?

Dagisstarten går hittills jättebra och Otto tycker än så länge att det är jätteroligt. Hoppas det håller i sig när det inte längre är nyhetens behag. Att rulla iväg med Frans mitt i hans daglurar har också gått över förväntan bra :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"