Hej
"Och ni kan ju lätt skoja henne glad, och så är allting bra. " Ja för stunden men så fort vi slutar skoja med henne blir hon ledsen igen....
Idag har jag skrivit ned tämligen noggrant vad vi har gjort. Tänkte att jag skriver in det här så får jag kanske lite kommentarer för jag börjar fundera (ja vargar) på vad vi gör för galet eftersom hon är rätt missnöjd....
Morgon är 7.30. Johanna vaknar 6.50 (täppt i näsan). Pangramsar. Hon blir mer o mer ledsen. Gör inget. Till slut buffar jag. Hon lugnar sig och 7.15 tar jag upp när hon är lugn. Ammar 7.30-7.40. Sen sitter hon i babysittern o kikar på mig när jag äter frukost. Sen lite bus i sängen kl 8 när vi väcker pappa som ska till jobbet. Storebror vaknar oxå. Ammar fr andra brösten 8.20 medans storebror äter frukost. Sen pallrar jag upp henne i soffan mha kuddar o leklådan på sidan om henne. Puttar bordet mot leklådan så hon kan inte falla ner från soffan. Hon blir ledsen tämligen omgående. Brorsan där o busar lite. Hon blir glad, en stund. Bryter sen ihop igen. Tar upp och hon får sitta i tripp trappen o titta på när jag o storebror storstädar toaletten. Ger henne ngt att ha i händerna hela tiden. Hon börjar vara trött och tappar humöret så jag lägger henne 9.20 (eg 9.30). Vaknar 10.05. (45 min OK).
Sitter i famnen en stund och vaknar till medans jag läser färdigt boken till storebror.. Får sen ligga på golvet och undersöka en gammal kamera en stund medans vi städar upp lite i brorsans rum. Blir otålig. Tar upp och ger mat 10.30. Hon äter 1/2 liten burk + lite katrinplommonpuré + lite mosad banan. Blir ledsen 3 ggr under måltiden. Gråter så tårarna sprutar. Johanna alltså

Jag tänker på AW:s tips ang matningen... men hon får kväljningar när man matar lite fortare. Öppnar munnen minimalt så man får liksom pressa in maten. Suger på ett rån under tiden. Sitter kvar i tripp trappen medans jag diskar undan o fixar lite mat. Hinner med ett blöjbyte oxå. Lägger henne sen i babysittern medans vi äter. Missnöjd. Sticker dit ngn ny leksak att titta på men inge kul. Börjar dock skratta en kort stund när vi tittar dit på henne. Tar upp i famnen medans jag gör välling. Hon äter 110 ml kl är 11.30. Får ligga i babysittern medans jag städar undan lunchen. Missnöjd. Gråter. Tar upp. Ligger på en filt när jag o storebror sjunger o spelar munspel för henne!

(herregud hur det lät...) Mycket nöjd. 10 min gör vi det. Börjar gråta och gnugga ögon. Klär på och lägger i vagnen ute. Somnar direkt 12.30.
Sover till 14. Under tiden bakar vi Kärleksmums. Ammar direkt kl 14. Blöjbyte. Missnöjd. Rap + kräk. Nöjd

. Får sitta o leka lite själv i TV-rummet medans brorsan ser TV och jag röjer i köket. (Joel har varit däckad i feber och idag var första dagen han var piggare därav inget krav på att han skulle röja med mig). Det går 5 min. Hon blir ledsen. Går dit med ny leksak. 5 min till. Tar sen upp henne och hon får ligga på golvet medans jag viker tvätt. Hon älskar att titta på tvättmaskinen som snurrar. Innan vi går därifrån håller jag i henne så hon får stå upp och titta en liten stund. Ammar lite till 14.50. Sätter i Tripp Trappen. Tittar på när jag o Joel rullar o studsar boll under tjo o tjim. Jag sitter sen bredvid henne på en filt på golvet och underhåller henne lite. Trött tjej. Lägger 16.15.
Sover till 16.50. Skulle sova till 17.30 och hon var riktigt arg stundtals. Somnade aldrig om. Tog upp 17.30. Åt sen 220 ml välling. Låg på mage medans jag hängde tvätt. Satt sen i soffan med lite leksakser och sen blöjbyte, pyjamas, lite bus o skratt. Ammade kl 19. Hon kräktes upp allt. Byte av pyjamas. Lade henne 19.30. Somnar direkt.
Ja så kan en dag se ut här hos oss. Synpunkter/tips/råd för att hon ska vara gladare? Måste erkänna att jag känner mig lite nervös för ev svar. Kanske det blir [-X men det är ju samtidigt det jag vill få hjälp med så att hon är lite mer nöjd.
/Myra