Tips mot myrkryp i benen/rastlös känsla?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
carin73
Inlägg: 409
Blev medlem: tis 21 dec 2004, 10:29
Ort: Uppsala

Tips mot myrkryp i benen/rastlös känsla?

Inlägg av carin73 »

Hej!

Börjar redan (v 24) få problem med rastlösa ben när jag ska sova. Det kryper i dem, fast inte så att massage skulle hjälpa. Måste bara röra på dem. Hade samma bekymmer förra gången men betydligt senare i graviditeten. Är uppe och gör benböj enl barnmorskans tips förra gången men det hjälper föga.

Någon som har tips? Det är otroligt irriterande! :x

Varma hälsningar
carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Ingela
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 20 jul 2005, 08:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Ingela »

Om det är samma som jag haft det vet jag inte. Trycket blir ju värre med allt blod och tyngd och så, min kära gammelfaster köpte mig ett par stödstrumpor. Det lät jätte tantigt och så där men de har hjälpt mig otroligt mkt eftersom jag hade värk i benen innan. Fick kramper i benen i sömnen. Stödstrumpan ökar ju blodcirkulationen och är man en väldigt aktiv person så behövs dem. Köps på Apoteket. Har alltid även benen upp i luften tills det börjar sticka i dem varje kväll om jag känner att benen är tunga, sen lägger jag mig ner som vanligt igen...Hoppas detta kunde hjälpa dig lite.....
Mamma till två pojkar
T.P
Inlägg: 671
Blev medlem: tis 15 feb 2005, 01:36
Ort: Göteborg

Inlägg av T.P »

tipset jag fått från boken "att föda utan smärta" är att gå på tårna högst tio min per dag..för mig hjälper det mot trötta fötter och vader än så länge..
barn födda 04/06/08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, gå högt, högt på tårna (inte "högst" varje dag utan hur mycket som helst, men minst tio minuter sammanlagt :!: ) och känn det som om någon hade trätt ett snöre genom dig från tårna och upp i nacken och hela vägen, så att du nästan släppte golvet för att någon drog i dig uppifrån :wink:

Du ska känna det som om du växte åtminstone en halvmeter och verkligen försökte nå taket :wink: :!:

Rak och lång, rak och lång, medan bukmusklerna bär upp magen :lol:

Jag gör det fortfarande ibland, gammal ickegravid dam som jag är, bara för att det är så vansinnigt skönt och gör en sådan nytta - för ben och fötter, muskler, hållning och andning :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
carin73
Inlägg: 409
Blev medlem: tis 21 dec 2004, 10:29
Ort: Uppsala

Inlägg av carin73 »

Testar detta men glömmer vissa dagar. Funderar på att göra det på jobbet dagligen fram och tillbaka till toaletten / fikarummet? Ingen skulle väl tycka att det var konstigt - jag är ju gravid? :D :wink:

Det kommer och går lite grann nu och är glad över några "bra" nätter.

Tack för tips!!

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
sarben
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 06 apr 2006, 12:35
Ort: Pite

Det kan vara järnbrist

Inlägg av sarben »

Trots att du kanske har ett förhållandevis bra järnvärde så kan det ändå vara lågt för dig som individ. Så var det för mig. Jag hade väldigt besvärligt om nätterna med mina ben som bara ville promenera iväg och bm konstaterade att järnbrist kunde det ju inte vara för jag låg på 120 eller nåt sådant. Normalt ligger jag runt 145. Sen kom jag till en läkare i ett annat ärende och han tyckte att jag ändå skulle prova med järntabletter. Så jag gjorde och om det var p g a det eller nåt annat, men myrkrypningarna försvann. Jätteskönt! (Den som inte varit med om det kan aldrig förstå hur jobbigt det faktiskt är).
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"