Sämre och sämre!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nattis

Sämre och sämre!

Inlägg av Nattis »

Dag 8.
Allt har som jag tidigare sagt gått enligt planerna, jättebra. Hon sover hela nätter men den sista luren har strulat lite. Nu strulade till och med lunchen. Det tog 40 minuter att somna (!). Hon var jätteledsen!
Så här gick det till:

*12.00 pappa lägger - ramsar på väg ut.
*12.03 börjar prata där inne. Pratet övergår i gråt ca 12.10.
*12.12 Ramsar då hon fortsätter gråta. Tystnar och gråter om vartannat.

jag arbetar efter principen att inte överkoncentrera och går grejar i köket.
barnet lugnar sig inte.

12.17 Ramsar igen, Tystnar och gråter om vartannat.
12.19 Gråter upp sig - BUFFAR och går ut med ramsan.

jag har läst någonstans att buffa bara en gång (gäller dagslur och inte i direkt början) och ramsa sedan lite sådär argt menande att "nu har du fått allt du behöver ..."

Jag buffade inget mer men ramsade en gång och gav bekräftelsen 12.39.

Var det fel att pappa lade och jag tog över sedan, har jag givit henne för mycket uppmärkssamhet, för lite, kan det bara vara så här???????
Nu sitter jag här med tårar i ögonen och vet inte vad. Det känns som att en dag lite sämre men när nästa dagen nu blev ännu sämre så vet jag inte vart det är på väg. Nu ska jag läsa om allmänna tips här på forumet. Tack AW för ditt svar/nattis
Nattis

Inlägg av Nattis »

Jag har skrivit nedan under rubrik "strul med dagslurar" eller liknande.
Nattis

Inlägg av Nattis »

Nej förlåt - min rubrik nedan är "hjälp- ska jag ramsa nu?"
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Nattis!
Det blir lättare att läsa och svara vettigt om du använder samma tråd för dina olika frågor.

Jag tycker inte att du ska misströsta nu, det var lika för oss också, och sen blev det bättre.
Jag vet inte om du gör något fel, men det är bäst att en och samma person sköter en lur eller en läggning.
Du skulle kanske prova att låta väldigt glad och gullig istället, det har alltid funkat bäst på Karl. Låta arg har jag gjort nån gång, men det funkade inte för oss. Nej stort leende :) när du ramsar kan vara bra för det hörs på rösten om man ler glatt.
Lycka till :!:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Sämre och sämre!

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, susanneethel :D :wink: Läs och lär, Nattis :idea:
Nattis skrev: *12.00 pappa lägger - ramsar på väg ut.
*12.03 börjar prata där inne. Pratet övergår i gråt ca 12.10.
*12.12 Ramsar då hon fortsätter gråta. Tystnar och gråter om vartannat.
12.17 Ramsar igen, Tystnar och gråter om vartannat.
12.19 Gråter upp sig - BUFFAR och går ut med ramsan.
:D Här pratar vi nio minuter från det "pratet övergår i gråt" - varefter du ramsar och ramsar - tills du går in och BUFFAR, som om det vore världens kris. Det är det ju inte :!:

:arrow: Lite mer förtroende för barnet vill vi ha.

:arrow: Lite mer tålamod från din sida vill vi ha.

:arrow: Lite mer Attityd av självklarhet vill vi ha.

:arrow: Lite mer LÅTA VARA I FRED vill vi ha.

:arrow: Lite andra sjutton bebisar som kan ta hand om din överkoncentration vill vi ha.

Och lite andra ljud i huset, andra tankar, annat att göra :wink: :lol: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nattis

Inlägg av Nattis »

Snart 5 månader gammal tjej.
Nu har det varit sämre och sedan blivit bättre :lol:

Vi har nu genomfört natt 14 och vi är alltså igenom uppföljningsveckan. Vi har haft dop i helgen med allt hallå vad det innebär. Jag har också mitt i allt det här varit dunderförkyld och nästan sänkt Vi har hållit stenhårt på allt förutom just på dopdagen då vi körde ett eget race. Vi gjorde det bara, inga konstigheter, släppte inte in några vargar.

Lillan vaknade faktikst de 2 nätter vi hade gäster, antingen var hon lite störd av ljud eller så var det bakslag. Ramsan tog och et längsta uppvaket var 25 minuter (Hon har inte vaknat alls sedan natt 3!!). Hur som helst har hon sovit utan anmärkning dag som natt - i går, i natt och somnade på stört nu.

Vi har slipat en del på det självklara förhållninssättet och pappa har haft med sig SHN-boken på jobbet. Vi darrar inte på manchetten längre och när jag känner mig osäker när jag ska gå och lägga henne pratar jag med mig själv innan. Lite som Stig-Helmer i sällskapsresan: "Jag kan flyga, jag är inte rädd!" Jg vägrar gå in i lillans sovrum med ens en gnutta osäkerhet. Jag vet inte om hon märker så mycket av det men sover gör hon!.

Jag visste att dopet skulle komma i slutet av uppföljningsveckan och det var inte smart. jag kände att jag inte kunde vänta i flera veckor. Pust- det gick ju i alla fall.

Tack anna för ditt svar/ nattis
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"