Stora barn och DATORN!

Samtalsforum med barnen i fokus
mammapamma

Stora barn och DATORN!

Inlägg av mammapamma »

Hejsan!!!

Är det fler än jag som har barn som spenderar lite för mycket tid vid datorn?

JA, jag tycker själv att det är ganska kul att sitta här och skriva, leta fakta, komunicera med andra.... och man vet ju hur lätt det flyger iväg en timme eller två...

Och nu, ja vi har bredband som jag funderar på att ta sommaruppehåll ifrån!
Alltså stänga av "elendet" hela sommaren!!!!

Jag har tonårskille som spelar online spel med sina kompisar och som väl är har han lite andra intressen också och sysslor i hemmet har han och de sköter han. Plugga kanske han borde lite mer...

Vi kan prata om detta och han förstår vad jag menar och ibland kan jag märka att han verkligen anstränger sig att vara mer social i familjen.
Men lite "på gränsen" är det!
Så jag tänkte införa vissa dagar som är "spelkvällar" och andra kvällar som datorn inte alls får vara på.

Snälla! Kom gärna med tipps!
Dela med er av erfarenheter!
För jag vet att vi är många som har detta i familjerna nu!
Det kan vara mammor som surfar och pappor som surfar, lite för mycket.
Och som här då, den nya generationen på väg in i vuxenlivet, som skapar sina vanor nu...

Dumburken sa vi om tv´n förr....

Många är mina funderingar kring detta!

Här kommer den extremaste (tror jag):
Hur lättmanipulerade blir inte människor som gör vad som helst (nästan) för att få sitta vid datorn och spela?

Kommer det att skötas KRIG från datorer och på skärmen ser det bara ut som ett spel?
Tanken skrämmer mej. :roll:

Så trösta mig lite också... HA ha!

Kramisar!
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Mamma till stora barn nu: :26 ,19,14 och 12år gamla,tre grabbar och en tjej.
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
Jag tycker du tar upp en väldigt bra fråga. Själv har jag en son som börjat få upp ögonen på det här med att spela på datorn. Han har fått sagospel avdatanörden till morbror. Jättefina spel om tre smågrisarna, alice i underlandet och snövit. Men än så länge tillåter vi bara spelande när morbror är på besök, dvs en gång i veckan. I övrigt försöker vi att ha så litedatakontaktsom möjligt när stora killen är vaken.

Har i mitt yrke träffat barn som i en ålder av 8-10 år sitter uppe i sitt rum och spelar till 21-22 på kvällarna, och medf öräldrarnas tillstånd själv tycker jag ju att barn i den åldern borde sova då. Är just nu lycklig över att själv ha barn som vill sova efter att i flera år kämpat med kuren så sover nu båda som änglar redan kl 18 på kvällen till 7 på morgonen.

och med tanke på dina speltankar om krig....... Har du intesett Wargames med Mattew Broderick? En 80-tals film som handlar om just tanken på att krig blir som ett dataspel. Tänkvärd trots sin dinosaurie till dator :wink:

Tycker att din tanke på datafriakvällar är en bra tanke, själva funderar vi på tvfria kvällar eftersom tvn ofta står på i tid och otid för vår del.
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
K-ina

Inlägg av K-ina »

Intressant och viktig diskussion. Min sexåring har redan visat tendenser att bli litet för datafokuserad... Han försvinner bort och vill inte gärna sluta. Än så länge accepterar han våra förhållningsregler som tyvärr är flytande... Känner att det vore bättre att vara konsekvent. Bestämma en tid som gäller och sedan stå fast vid det. Ska ta itu med detta och ser fram mot litet debatt här!

Ibland kan jag i och för sig tycka att problemet inte är ATT de sitter vid datorn utan VAD de gör där! Jobbar på bibliotek och ser våra ungdomar här sitta och hänga tillsammas och ha roligt... De har en gemensam aktivitet som roar dem.... Lika ofta ser man ensamma killer och tjejer som sitter och chattar. Ungdomar som man i princip aldrig ser tillsammans med några andra. Ungdomar som verkar vara ganska ensamma... Och vad händer egentligen därute???

Hörde resultatet från en undersökning där tillfrågade föräldrar påstod sig ha koll på vad deras barn och ungdomar gjorde på nätet... Dessa föräldrars barn tillfrågades också och ungdomarna menade att föräldrarna ALDRIG frågade och att de inte hade en aaaning om vad ungdomarna pysslade med! Jag vet vilken version jag tror mest på! :shock: :!:

Ganska tidigt tar barnen steget ut från Bolibompas och Bamses hemsida till Kamrat.nu mm mm... Det är helt klart viktigt att inte vara blåögd och tro att det är helt oskyldigt där ute i cyberrymden! Försöka hänga med i svängarna. Fråga sin tonåring om allt var OK när han eller hon var inne på chatten... Stöta på och fråga!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
mammapamma

Inlägg av mammapamma »

Hejsan Katarina- mamma Duracell och K-ina :!:

Ja det börjar ganska tidigt nu för tiden, med dataspel och det finns en del jättebra! MEN det är ju, som ni åxå påpekar, vi vuxna som måste sätta ramarna (här också!).
Och det kan vara svårt, det vet jag av egen erfarenhet... Och det finns ju faktiskt ett beroende som de kan hamna i här! Att cyberspace, datavärlden blir viktigare än vår riktiga värld..

Så jag håller med K-ina, att man ska hålla sig ajour (eller hur DET nu stavas då!) med vad våra ungdomar håller på med.

Här hemma var det mycket prat om Lunarstorm och vad det var och att man skulle skriva till kompisar där så lite efter att mina äldsta hemmavarande skaffat "Lunar" så gjorde jag det också, mest för att se vad det är. Och det är kul och trevligt och de flesta är trevliga, vanliga människor, MEN så finns det ju ett och annat som oroar.

Därför är det väldigt viktigt att man lär sina barm, ja tonåringar, vad som är OK på nätet.
Ha en diskussion om att aldrig skriva namn och adress och sånt, varken sin egen eller andras..
Att inte lämna ut sin lösenord eller andra koder och ja.. Ni vet allt sånt där som är viktigt att tänka på.

Ibland längtar man tillbaka till "den gamla goda tiden.." innan datorn gjorde sitt intåg i våra hem!

MEN (men, igen!) så får maninte glömma alla trevliga forum! Som här till exempel! och allt annat praktiskt med datorn.

Så det är väl som med allt annat, det ska brukas med sunt förnuft!!!

Och tv-friakvällar är bra! Tycker det skulle införas allmänt!!!!

Så man hälsade på varandra spontant, för att ta en kopp kaffe, spela lite kort, prata lite, hinna träffas... Fast visst hinner vi, igentligen!!!

"Ja, det är mycket med det jordiska"!
Och :roll:
"Det är mycket med det cyberrymdiska!"
KRam på er alla! :heart:
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Linnan

Inlägg av Linnan »

Hej alla datanördar! :wink:
Mina döttrar tycker också att detta med datorandet är väldigt kul, vilket man ju kan förstå :? ofta vill de spela när de har kompisar hemma, vilket jag inte brukar acceptera,framförallt för att jag tycker att barn som träffas ska LEKA och inte vara passiva. Därför tycker jag inte heller att det är okey att titta på film eller tv så länge det är ljust ute eller när man har kompisar. Men det är ju ofta så att de vill visa andra barn ett spel eller så och det är en social grej för många så ibland går jag med på det en stund.

Överhuvudtaget är vi ganska restriktiva med tv och film. Vi har valt att inte ha någon tv, istället gör vi saker tillsammans, vill man nån gång se nåt så går det att titta via internet, men jag vill t.ex inte att bullibumpa tider ska avgöra våra vardagsrutiner. Men jag vill inte heller att barnen blir ufon som inte har en aning om det som diskuteras på skolgården så därför tittar vi ibland tillsammans...superbra då att programmen finns på nätet, då kan man kolla precis när man själv vill :lol:
Jag läste någonstans att barn i genomsnitt tittar på tv tre timmar om da´n och spelar spel ungefär lika länge. Jag tycker det verkar ofattbart om det är sant, hur hinner dem med det???

Ett tips är att placera datorn i köket eller vilket rum som används mest hemma hos en själv, då blir inte spelandet och chattandet något man gör på sin kammare utan medan man ändå är tillgänglig för resten av familjen. (Det går ju att ha hörlurar om resten inte orkar med ljudet) dessutom får man som förälder inblick i vad barnen gör vid datorn, vilka sidor de besöker och hur mycket tid de verkligen tillbringar där.
Jag tror också att man själv ska chatta runt på lunarstorm, eller var nu barnet brukar va, för att se vad som pratas om där osv. Och det vanliga, lära dem att aldrig, aldrig uppge sin adress o.dy.
Jag läste nån stans ett tips för tv-titts-begränsande, man kan komma överens om en viss tid som barnet få titta i veckan, de sa att man kunde låta barnet bestämma för de har ingen uppfattning om hur mycket de verkligen tittar iallafall, man jag vet inte om det stämmer. Sen bestämmer man tillsammans vecka till vecka i tablån vilka program som ska ses på dessa timmarna. Barnet har fått bestämma och den vuxne har fått en kompromiss. :D

Jag tror att det är bra att barnen tiigt lär sig att hantera informationsflödet. De kommer troligen att ha mycket mer med internet att göra under sin livstid. Frågan är bara hur mycket och hur tidigt de ska lära sig?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

"Ett tips är att placera datorn i köket eller vilket rum som används mest hemma hos en själv, då blir inte spelandet och chattandet något man gör på sin kammare utan medan man ändå är tillgänglig för resten av familjen. (Det går ju att ha hörlurar om resten inte orkar med ljudet) dessutom får man som förälder inblick i vad barnen gör vid datorn, vilka sidor de besöker och hur mycket tid de verkligen tillbringar där."

:D Tack, Linnan :wink: Precis :!:

Det finns ingen som helst anledning till att små (och inte så små) barn ska ha tillgång till dator privatim. Detta att barn och ungdomar ska ha sin egen dator på rummet är ett av många eländiga resultat av denna uppdelning av tillvaron i barnvärld och vuxenvärld som vårt samhällssystem tycks ha ristat i sten.

TV:n är fortfarande en någorlunda central historia, även om skrämmande många barn och unga har egen TV på rummet också. Datorn ska förstås vara det också. En familjesak precis som diskbänken och spisen :lol: :!: Jag tycker egen dator hör vuxenlivet till.

Med en gemensam dator för hela familjen på så att säga offentlig plats vore det dessutom enkelt att upprätta ett tursystem. Där alla fick jämka, begränsa sig, tänka på andra osv, enligt överenskommen ordning och reda :lol: Och under inblick och översyn som säkert skulle bli intressant för alla :shock: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Halloj!

Hos oss har vi en stor spel-data-tv-tok :roll: :?
Detta ledde till evinnerliga "frågor" och diskussioner, dagligen, när-om-huruvida det var ok att spela nu-sen-lite till ](*,) ](*,) ](*,)

Till slut fick Fjällmor nog :!: :twisted: (nog av de evinnerliga praten om detta ämne...) och satte sig att klura på en lösning.... :-k ... :-k ...sen följde ett hederligt familjemöte där alla fick säga sitt om sina önskemål...
När Fjällmor tog till orda föreslog hon följande:

:!: Som alltid ska ju läxor och sysslor fixas, eller hur...?
:arrow: Självklart! sa barna
:!: Och så ÄR det ju så skööönt att vara ute...?
:arrow: Jaaaa! sa dottern. Njaaaeee......sa speltoken.
:!: Kan man tänka sig så här.....att eftersom vi tycker olika saker är viktiga just nu.. så gör vi en regel så alla slipper fundera över vad som gäller...?
:arrow: JAAAA! skrek barna.
:!: Då föreslår jag att man kan tjäna in "spel-tv-data-tid" genom "ute-tid" hur låter det... :?:
:arrow: hmmmm...klurar speltoken... :-s :-k ...så jag MÅSTE vara UTE först...?!?! ja, vet inte...låter orättvist tycker jag.....(tystnad följer)
8) Fjällmor avvaktar 8)
.....men å andra sidan....(speltoken klurar vidare)...om jag är ute länge så får jag spela länge...???
:!: Japp! svarar Fjällmor. Då får vi att ni är ute och leker eller inne och leker...och ni får bestämma själva hur mycket speltid det blir UTAN att fråga mig eller Fjällfar....eller hur..? :P :wink:
:arrow: men DET är ju jätterättvist!!! utropar speltoken.

Beslutet blev då alltså:
Data-tv-spel-tid tjänas in genom utetid.
Tiden måste tjänas in i förväg.
Tiden gäller endast DEN dagen. Nollas alltså över natten, använd eller ej!
Det är varje barns ansvar att hålla koll på sin tid...och att fritt disponera den bland de olika "burkarna"...
Burkarna är placerade mitt i hemmet!!!

Resultatet :?:
Alla är NÖJDA! :shock:
Vi ser speltoken ute mer än någonsin. Diskussionerna är ett minne blott. Efter en tid används inte alla intjänade minuter..hehe :wink: ..det fanns ju så mycket annat skoj att göra!

ja, det var Fjällfolkets lösning det...häpp :!: :lol: :thumbsup:
mammapamma

Inlägg av mammapamma »

SMART FJÄLLMOR!!!!

Det där var riktigt fiffigt! :thumbsup: \:D/

Ska klura på när och hur jag ska presentera detta eminenta system här!!!

TACKAR!!
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Intressant tråd som jag kommer följa med intresse...

K-ina skrev:
Hörde resultatet från en undersökning där tillfrågade föräldrar påstod sig ha koll på vad deras barn och ungdomar gjorde på nätet... Dessa föräldrars barn tillfrågades också och ungdomarna menade att föräldrarna ALDRIG frågade och att de inte hade en aaaning om vad ungdomarna pysslade med! Jag vet vilken version jag tror mest på!
Jag och maken var på en föreläsning på skolan där två män som arbetade i olika problemklasser pratade. De berättade om ungdomar, föräldrar etc. på ett mycket bra, intressant och lärorikt sätt och de frågade om föräldrarna visste exakt vad barnen gjorde på Internet, och det fanns då föräldrar som räckte upp handen! Föreläsarna själva sa att inte ens de, som ändå är mer insatta än "vanliga" föräldrar, kunde säga med 100-procentig säkerhet vad deras egna barn var inne på för sidor på Internet!
De sa också just detta med att barn INTE ska ha datorer på sina rum!

Vi har löst det så att vi gjort en "datavrå" till barnen under trappen. Trappen är centralt belägen i huset och datorskärmen så att man ser den när man går förbi, vilket gör att det är mycket svårt att göra saker i "smyg" på datorn och det blir ändå naturligt och de känner sig inte övervakade i och med att datorn alltid stått där den står! De vet ju inte varför vi ställt den där... utan tror att det är för att det är enda stället i huset där det finns plats!
Vi har även haft 2-timmarsregel här hemma. Två timmar har barnen till sitt förfogande för data/tv-spel/tv-slötittande per dag. Detta för att det blivit mycket Cartoon-tittande bara för att de inte haft något att göra... De får aldrig den där "tomma tiden", allt ska ju serveras :roll:
Nu kommer vi dock införa ett nytt schema för sysslor här hemma och det kommer bli så att sysslor och läxor först, sedan "avkoppling" och de kommer få mer tid, men inte obegränsat. Vi ändrade efter att bonusgrabben börjat protestera mot våra "hårda" regler och vi sa då att med frihet kommer ansvar. Vill de ha mer tv/data tid så måste de också ta mer ansvar här hemma!
Vet att de hos sin mamma också har två-timmarsregeln men att de kan tjäna in mer tid där genom att vara ute, men med den lilla knorren att man får hälften av tiden ute i data/tv-tid. Dvs. 1 timme ute genererar 30 minuter tv/datatid!

Syrran och hennes familj har infört en data och telefonfri kväll i veckan! Då umgås familjen, vid tv'n och något bra program/film som passar alla eller med att spela familjespel eller nåt annat kul! OCh det gäller ALLA (det är ju så lätt att det görs undantag för vuxna :roll: )! Har hänt att jag ringt dit och syrran sagt att "näe, jag kan inte prata med dig i kväll för vi har våran familjekväll ikväll så jag får ringa upp dig i morgon"!

Angående tv på rummet så har bonusgrabben här en sunkig, pytteliten tv som knappt visar färg på sitt rum. Han får endast in kanal 1, 2, 3 och 4. När han tittar på den sitter han på en pinnstol rätt upp och ner framför den. Bonusdottern tittar också på den ibland om den "stora" teven är upptagen av andra familjemedlemmar. Den stora tv'n har större utbud och den tittar ofta hela familjen på när det är någon film eller program som lockar flera. Dock är lilla tv'n en liten backup ibland, men som sagt var inte något tekniskt vidunder *S*. Är kluven till detta med egen tv på rummen...
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Intressant tråd som jag kommer följa med intresse...

K-ina skrev:
Hörde resultatet från en undersökning där tillfrågade föräldrar påstod sig ha koll på vad deras barn och ungdomar gjorde på nätet... Dessa föräldrars barn tillfrågades också och ungdomarna menade att föräldrarna ALDRIG frågade och att de inte hade en aaaning om vad ungdomarna pysslade med! Jag vet vilken version jag tror mest på!
Jag och maken var på en föreläsning på skolan där två män som arbetade i olika problemklasser pratade. De berättade om ungdomar, föräldrar etc. på ett mycket bra, intressant och lärorikt sätt och de frågade om föräldrarna visste exakt vad barnen gjorde på Internet, och det fanns då föräldrar som räckte upp handen! Föreläsarna själva sa att inte ens de, som ändå är mer insatta än "vanliga" föräldrar, kunde säga med 100-procentig säkerhet vad deras egna barn var inne på för sidor på Internet!
De sa också just detta med att barn INTE ska ha datorer på sina rum!

Vi har löst det så att vi gjort en "datavrå" till barnen under trappen. Trappen är centralt belägen i huset och datorskärmen så att man ser den när man går förbi, vilket gör att det är mycket svårt att göra saker i "smyg" på datorn och det blir ändå naturligt och de känner sig inte övervakade i och med att datorn alltid stått där den står! De vet ju inte varför vi ställt den där... utan tror att det är för att det är enda stället i huset där det finns plats!
Vi har även haft 2-timmarsregel här hemma. Två timmar har barnen till sitt förfogande för data/tv-spel/tv-slötittande per dag. Detta för att det blivit mycket Cartoon-tittande bara för att de inte haft något att göra... De får aldrig den där "tomma tiden", allt ska ju serveras :roll:
Nu kommer vi dock införa ett nytt schema för sysslor här hemma och det kommer bli så att sysslor och läxor först, sedan "avkoppling" och de kommer få mer tid, men inte obegränsat. Vi ändrade efter att bonusgrabben börjat protestera mot våra "hårda" regler och vi sa då att med frihet kommer ansvar. Vill de ha mer tv/data tid så måste de också ta mer ansvar här hemma!
Vet att de hos sin mamma också har två-timmarsregeln men att de kan tjäna in mer tid där genom att vara ute, men med den lilla knorren att man får hälften av tiden ute i data/tv-tid. Dvs. 1 timme ute genererar 30 minuter tv/datatid!

Syrran och hennes familj har infört en data och telefonfri kväll i veckan! Då umgås familjen, vid tv'n och något bra program/film som passar alla eller med att spela familjespel eller nåt annat kul! OCh det gäller ALLA (det är ju så lätt att det görs undantag för vuxna :roll: )! Har hänt att jag ringt dit och syrran sagt att "näe, jag kan inte prata med dig i kväll för vi har våran familjekväll ikväll så jag får ringa upp dig i morgon"!

Angående tv på rummet så har bonusgrabben här en sunkig, pytteliten tv som knappt visar färg på sitt rum. Han får endast in kanal 1, 2, 3 och 4. När han tittar på den sitter han på en pinnstol rätt upp och ner framför den. Bonusdottern tittar också på den ibland om den "stora" teven är upptagen av andra familjemedlemmar. Den stora tv'n har större utbud och den tittar ofta hela familjen på när det är någon film eller program som lockar flera. Dock är lilla tv'n en liten backup ibland, men som sagt var inte något tekniskt vidunder *S*. Är kluven till detta med egen tv på rummen...
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tack mammapamma.... :oops: :lol:
Det värmer mitt hjärta!

Jag kan rapportera att tv-data-spel-tiden alltjämt fortsätter att minska....å gruffandet återuppstår ytterst sällan :wink: :thumbsup:

:arrow: Hur går det hos Dig... :?:

Kram
/Fjällmor
LisaF

Inlägg av LisaF »

Hej Alla Forumister.

Jag var på en föräldraträff förra veckan och det diskuterades bla datatid.
Jag måste säga att det var många sätt som avhandlades! En pappa var ytterst övertygad om att det var han som bestämde i familjen och punkt slut.Han drog ur proppen när det var dags att sluta.Ingen förvarning,ingenting.
Ganska intressant att lyssna faktiskt. Jag behöver inte berätta att med den inställningen så ber man om problem, definitivt.

Hur som helst så blev det min tur att få redovisa hur många timmar/minuter som min 13 åriga son satt vid datan.
Jag skruvade på mig lite och sa att ja vi har inte riktigt sådär exakt med tid liksom...utan hos oss fungerar det så att alla måste hjälpa varandra för att det ska fungera och det är viktigt för oss att alla behövs. Ja, jag menar att familjen klarar sig inte om en person uteblir.
Tystnad......tystnad.Publiken glodde som om jag kom från en annan planet.
Äh, tänkte jag...tärningen är kastad. Jo, alltså tex så lagar vi mat, städar, tvättar och tar ansvar tillsammans. Publiken stirrade ännu mer.....
Är det nu så att sonen vill sitta 2 timmar en kväll så är det faktiskt ok. Har han bara gjort alla sina uppgifter och det inkluderar skolarbete så är det hans sätt att få koppla av. Jag själv skulle bli galen om någon kom och drog ur proppen så att jag inte fick läsa mer!
Min son, sa jag stolt, tar ansvar och märker jag som vuxen att det blir så mycket att vi inte hinner umgås, spela spel eller vad det nu kan vara så säger jag till och han lyssnar alltd alltid med respekt, för jag ger honom respekt tillbaka.
Jag märkte att några hajade till och hoppas att de förstod att barn måste tas i bruk och känna att man behövs.
Jag tror dessutom en mamma skulle flå mig när hon frankt deklarerade att hennes tonåringar var hemska! Fasansfulla människa......
Nej du mamman. Eländes elände att du fick mothugg från någon som inte ens var i din familj. Jag gillar helt enkelt inte när vuxna, speciellt föräldrar är illojala mot sina barn.

En glad vårhälsning till Alla Er! :lol:
:heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

BRAVO :!: :D Bra gjort att du stod för din åsikt, och inte fegade undan :!:
Mer sånt behövs :D
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mammapamma

Inlägg av mammapamma »

Heja heja Lisa F!!!

Bra sagt och gjort!! :!:

Nej illojal mot sina barn ska man verkligen inte vara!

Och: Jo tack fjällmor!!! Här i södern har vi nu riktig vår med härlig vårluft, krokusar i landen och barnen är mer pigga på att vara ute än de varit på mycket länge så jag måste säga att det mesta har löst sig självt!

Men det är bra med många tips här och funderingar kring data- resp. ute- tid och familjetid....

Kompistid är ju en annan sak som är väldigt olika från familj till familj och också från barn till barn.
Har en son som vill ha folk runt sig jämt och en son som kan bli uppringd av bästa kompisen ett par gånger samma kväll och han vidhåller att "Nej inte i kväll, jag vill ta det lugnt hemma"!

Så vi kan ju konstatera att för datortid, precis som for det mesta andra gäller "visdomsorden":
LAGOM ÄR BÄST!!! :!:
(Gäller även snö... så till nästa vinter vill jag det ska vara "ALLDELES LAUGOM!!!""" [-o<
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Halloj! :D

På önskemål från speltoken:

"Mamma, du MÅSTE skriva och berätta att vår speltid/utetid- regel funkar fortfarande.... Kanske andra speltokar också kan få slippa tjata då!" :shock: :lol: :heart:

Små (och inte så små) barn ska njuta och njutas, som en klok qvinna sa!
/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"