Vill kura 5,5 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HannaMaria

Vill kura 5,5 månaders

Inlägg av HannaMaria »

Hejsan!

Vår son är 5,5 månader och en liten natterrorist. Vi började med shn vid 3 mån men jag såg för många vargar och genomförde ej kuren. Dock har jag följt en del av shn principerna.

NU ska jag kura, men behöver hjälp. Jag hoppas att någon kan svara på mina frågor!

1. Är det bättre att börja kura efter påsken? Vi kommer att åka till morföräldrarna för tre dagar. (Jag har nu 1,5 vecka tid att kura innan vi åker)

2. Ska jag buffa varje gång han vaknar under första kurnatten, även om han kan somna om med ramsa?
Han är van med ramsan eftersom vi tillämpat den en bra tid. Han somnar på mage utan gråt. Vi går ut med ramsa. Vaknar flere ggr under natten. I början av natten kan han somna om med ramsan på egen hand (ofta efter någon minut), men mot morgonkvisten kommer problemen. Då somnar han om när jag buffar till sömns eller somnar inte alls. Nu har jag börjat ge morgonmål en 5-6 tiden, eftersom jag inte orkar höra på hans skrik. ibland somnar han om på nytt efter morgonmålet då han får det så tidigt.

3. Vad gör jag om han vaknar c. 1 timme före morgon och inte somnar om innan? Han blir så fruktansvärt arg och skriker som om någon plågade honom när han vaknar mot morgonkvisten.

4. Vad beror alla uppvak på? Varför vaknar han fortfarande 4-5 gånger per natt även om han vet att han inte får mat på natten? Han har inte fått det på åtminstone en månad.

Tacksam för svar!
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Ja, och så var det schemat också. Verkar detta bra?

6.30 God morgon och Morgonmål
9-9.45 Sova (45 min)
10.00 Lunch
12.00-13.30 Sova (1,5h)
13.45Mellis
16.00-16.45 Sova (45 min)
17.00 Middag
18.45 Bad och Godnattslurk

19.15 - 6.30 natt (11h15 min)

Natt 11.25 + Dag 3 = 14 timmars 15 min sömn

Det verkar som om Joshua har ett mindre sömnbehov än majoriteten, därför har jag planerat in bara drygt 14 timmar, även om 15 är standard. Han blir ett halvt år om två veckor.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :D

Två pekpinnar, inledningsvis:

1. Håll dig gärna till samma tråd - kring samma barn och samma bekymmer; det blir lättare att få bakgrund och sammanhang på det viset.

2. Kalla inte ditt barn för natterrorist. Här är inte läge för sådana epitet. Vad än din lille son sysslar med på nätterna, är det du/ni som har lärt honom det. Så det är du/ni som är terroristerna, i så fall :shock: :!:

1. Låter helt klart bättre att vänta. Ni verkar inte så pålästa än. När man väl bestämt sig för att genomföra kuren, måste man åtminstone ha de fyra första dygnen plus uppföljningsveckan på sig i lugn och ro. Och efter det bör det hela få tid att sätta sig varaktigt.

2. Nej, varför skulle du det :?:

Du skriver: "I början av natten kan han somna om med ramsan på egen hand (ofta efter någon minut), men mot morgonkvisten kommer problemen. Då somnar han om när jag buffar till sömns eller somnar inte alls. Nu har jag börjat ge morgonmål en 5-6 tiden, eftersom jag inte orkar höra på hans skrik. ibland somnar han om på nytt efter morgonmålet då han får det så tidigt."

Om du inte orkar höra på hans skrik, utan börjar ge morgonmål tidigare än du tänkt, kan du emotse två saker: a) morgonmålet blir tidigare och tidigare och han somnar inte om; b) du får allt större problem med att besvara hans frågor i framtiden, eftersom om du inte "orkar" göra det ens nu.

3. Läs i Tips på vägen (här i introduktionerna) eller Tips och inspiration (Sova hela natten-boken). Han blir arg av en anledning. Luska ut vilken :!: Och lär dig betrygga. BETRYGGA.

4. Därför att du/ni inte ger honom för honom nöjaktiga svar. Din inställning måste bli mycket mera positiv och mycket mera självklar, i all enkelhet :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Tack för svar!
Ja, jag vet att jag varit osäker, men nu känner jag mig säkrare. Men inte är det lätt med första barnet...Och ursäkta att jag kallat honom för natterrorist.
Jag hade inte möjlighet att vara på internet, förrän idag, så jag läste inte svaren förrän nu. Jag bestämde mig i alla fall på kvällen att jag kurar! Nu är natt fyra överstökad! Det har gått rätt bra.
Första natten fick jag buffa då han vaknade vid halv fem tiden. (Tidigare somnade han om med ramsa). Men sen sov han till morgon.
Andra natten ramsade jag bara från utsidan och det räckte. Han vaknade en halv timme för tidigt, men var nöjd. Jag gjorde morgon en kvart tidigare.
Tredje natten vaknade han en gång och var rejält arg. Jag ramsade och ramsade. Till sist gick jag in en gång, snabb som blixten, och lade tillrätta. Efter ett tag somnade han i alla fall om själv.
Fjärde natten var han vaken 1 och 1/2 timme. Tre gånger gick jag in och lade tillrätta, annars ramsade jag bara.

Borde jag nu låta bli att gå in över huvud taget? Jag har bara svängt honom tillbaka till mage, gjort en snabb solfjäder och ut.
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Vår lille solstråle är så klok och lättlärd... Tänk att mamma haft så lite förtroende för honom innan!
Det går bra med kuren nu. Natt 5 sov han 9 timmar i sträck för första ggn i sitt liv. Så det närmar sig 11 h 15 min vilket är vårt mål!
Nu har han mera energi att träna på att krypa. Han drar knäna under sig och står och gungar, gulligt!

Ville bara berätta :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"