Standardmodellen för flaskbarn ?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sessan

Standardmodellen för flaskbarn ?

Inlägg av Sessan »

Hej igen !

Hur ska man mata enl Standardmodellen när man har flaskbarn ?

Min dotter sänker 200 ml inom 20 min ( lilla hålet i nappen ), rap, lek och umgänge och sedan vill hon inte ha mer hur jag än trugar. Ska jag avbryta den första flaskan eller ska jag värma en till ( hon äter om jag trugar ca 2 tim efter hon påbörjade den första flaskan !) Det blir många flaskor om maten ska vara ljummen ....... :shock:

Dessutom - om hon är vaken 2 tim i samband med målet så blir hon så övertrött att hon inte vill somna utan det kinkas en hel del. Som det är nu så somnar hon snällt efter bara 5 min vagning vilket är ett oerhört framsteg.
Hon somnade även efter vagning mellan 17 - 19 igår då hon i vanliga fall har en skrikperiod. :D :!: = en mkt stolt mamma.

Hur gör man om man tex vid sjukdom sover över en schemapunkt ( mat)
- mindre sömnperiod
-infasning i den rätta tiden
eller ska saken bero o dagen går i samma rytm som enl schemat men vid olika tider ?

Sagas (10 v) mamma Sessan
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Trugande måste ju vara till för att vara säker på att barnet får i sig tillräckligt. Vill hon inte ha mer så vill hon inte.
Jag ammade, men det tog 10-20 minuter per gång och sedan spottade hon ut om det kom mer.

Om hon inte orkar 2 timmar så kör 1,5 så länge och utöka om några veckor.

Försök att jobba er in på ett schema tillsammans. Hon är så liten än så att ett fulländat schema kanske inte riktigt går att spika. Men försök att hålla tiderna så gott det går.

Blir hon sjuk, så blir hon. Håll tiderna så gott det går, men behöver hon sova mer, så får hon göra det.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Sessan

Tack

Inlägg av Sessan »

tack för råden - vi jobbar vidare. Vet du eller ngn annan om man ramsar så här små barn - det kanske står i boken SHN ? ( Väntar fortfarande på min )

Idag har inte varit en bra sovdag - hon har legat ner när jag velat att hon skulle sova . Hon har varit tyst mestadels men hon har inte sovit. Så när kvällen kom slocknade hon 18.30. Fick väcka för att ge sista målet 21.30.

Får se hur natten blir......

/ Sessan
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LO :D :wink:

:D Har du inte fått boken :?: Är det något fel som är trasigt, höll jag på att säga :?: Skicka ett tjatmail i så fall till info@annawahlgren.com :!: (Det är käre svärsonen som sköter distributionen av böckerna.)

Ramsan kan du peta in smygvägen om två veckor ungefär och börja använda på riktigt när barnet är vaket och 3,5 mån gammalt, ca.

Avbryt inte, lyss till LO och lär :wink: Man kan förstås alltid pröva om det går ner en liten slurk till, efter en kvart eller halvtimme eller så, men det är mest för sakens skull. Ifall, ifall. Inte för att framkalla sammanbrott :!:

Stolt mamma ska ha pris och beröm för att hon fått kläm på vagningen och kan hjälpa sin lilla i omedelbar ro :!: :P

Standardmodellen är ett riktmärke. Så att man vet litegrann vad man har att rätta sig efter. Så att man tillfredsställer barnets alla behov vid varje mål med allt vad därtill hör. Så att man kan lämna den lilla i fred sedan och veta med sig att hon fått allt vad hon behöver. Stadardmodellen ska också ge ro, inte oro :idea: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sessan

Har fått boken !

Inlägg av Sessan »

Tack för att du undrade Anna. Den kom i torsdags eller fredags. Beskrev hur jag kände det när jag sett DVD:n i ett annat inlägg " Kan AW kan jag ! "

Det som verkar fungera är schemat - hon har blivit en helt annan tjej sedan vi började med schemat för 1 v sedan. Pigg och glad och när hon behöver sova så räcker det oftast att lägga henne i vagnen och hon somnar bums. (En väldig skillnad mot förr då vi kunde hålla på i flera timmar!) Den lur som strular fortfarande är kvällslur nr 2 på 45 min då hon envisas med att inte vilja sova - men mamma och pappa ger sig inte ! :D

Läggningen inför natten går bara bättre och bättre den oxå. Vi nöter med schemat i ca 2 veckor till ( och har en nattmatning om hon vill , har sovit i 7 tim som längst på bara schemat ! ) Sedan när hon är 3 mån om hon inte sover längre än 7 tim utav sig själv så börjar vi SHN kura.

Otroligt så skönt det är med ett schema tycker jag - att jag inte kom på det själv :wink:

Tack igen Anna

( Återkommer nog snart med fler frågor - man känner sig ibland helt vilsen när man är ny i gamet så att säga :) )

/ Sessan
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"