Hej alla.
Jag är inne på min andra dag av att kura (avverkat två nätter) vår 4månaders dotter. Ju längre tiden går desto mer osäker blir jag på om detta är rätt sätt.
Båda nattningarna har tagit ca30min. Första natten vaknade hon 1x2tim så det var mycket buffning och rammsandes. Andra natten gnydde hon till några gånger men somnade om när jag sa ramsan. jag hoppas inte detta är en engångsföreteelse utan ramsan tar även denna natt.
Så, nattningarna och nätterna tycker jag funkat förvånansvärt bra. Till hör även att vi i samma veva slutade med napp. Men det största problemet är tupplurarna på dagarna och att kunna hålla sig till schemat. Min lilla tjej har så länge jag kan minnas hatat att somna och hon har nog aldrig sovit så många timmar hon ska. Under dessa två dagar vi kurat tycker jag bara att läggningarna på dagarna blir värre och värre. Nu sist skrek hon konstant i 45min (förutom mina fletal, men korta åt gången, buffningar) och jag är nog helt säker på att hon somnade av utmattning och ej över att JAG fått henne att förstå att det inte är någon fara att somna. (vaknade även i skrik trots jag fick det sista ordet med bekräftelseramsan) Går jag in och buffar för ofta? Ska jag låta henne skrika ännu längre innan jag tar till buffandet? Jag krämar verkligen på i ramsandet och försöker överrösta och nå fram till henne men utan resultat. Har nog mer resulterat i att mina grannar undrar vad jag sysslar med.
Någon som varit med om liknande och kan ge lite stöttande ord? Hade det inte varit för det faktum att jag inte behövde stiga upp ur sängen på hela natten utan bara dra ramsan hade jag nog get upp och tagit upp henne ur sängen idag.
En sak till. Att ta upp barnet ur sängen när den skriker är juh ett "big no no" men jag har tänkt på hur man ska veta om det kanske är en rap som sitter inne och hur man då ska göra? Jag kankse inte lärt känna mitt barn tillräckligt men jag tror inte jag kan höra skillnad på frågandet om det är lungt med att sova med skrikandes över att en rap måste upp.
detta blev ett långt och kanske osammanhängande inlägg. Jag hoppas min mening gått fram trots detta.
Tack på förhand!
/Johanna, Mamma till sovhatandes Emelia
Tar ramsan?
Hej
1. Hon hatar inte att sova, hon har bara inte fått kläm på hur skönt det är.
2. Det är faktiskt inte så ovanligt att lilla bebisen ifrågasätter allt som har med sömn att göra när man gör denna stora förändring, alltså så även på dagarna. Men när hon väl fått korn på sovandet så kommer dagslurarna att funka de också, med hjälp av ramsa.
En otroligt viktig sak är är attityden av självklarhet. Är du säker på att detta är rätt, så kommer hon att bli det också (vissa är mer svårövertygade än andra). Om du däremot vacklar och tvekar, så kommer hon göra det också, ännu mer.
Ligger hon på mage så kommer raparna upp om de behöver. Annars får du vara säker på att hon rapat ordentligt innan hon läggs i sängen.
Kör vidare i stor stil. Är hon arg så var lite arg tillbaka - punktsättande ramsa. hjälper inte det så var överdrivet hurt-glad. Det kan göra hene så förvånad att hon tystnar bara därför.
/LO
1. Hon hatar inte att sova, hon har bara inte fått kläm på hur skönt det är.
2. Det är faktiskt inte så ovanligt att lilla bebisen ifrågasätter allt som har med sömn att göra när man gör denna stora förändring, alltså så även på dagarna. Men när hon väl fått korn på sovandet så kommer dagslurarna att funka de också, med hjälp av ramsa.
Hur kan du känna dig osäker efter ett sådant gensvar? Första natten är jobbig. Det är en stor förändring för barn och föräldrar och en hel del att lära sig.Andra natten gnydde hon till några gånger men somnade om när jag sa ramsan.
En otroligt viktig sak är är attityden av självklarhet. Är du säker på att detta är rätt, så kommer hon att bli det också (vissa är mer svårövertygade än andra). Om du däremot vacklar och tvekar, så kommer hon göra det också, ännu mer.
Ligger hon på mage så kommer raparna upp om de behöver. Annars får du vara säker på att hon rapat ordentligt innan hon läggs i sängen.
Kör vidare i stor stil. Är hon arg så var lite arg tillbaka - punktsättande ramsa. hjälper inte det så var överdrivet hurt-glad. Det kan göra hene så förvånad att hon tystnar bara därför.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
wow!
La henne till sängs för tio minuter sedan och hon har ej protesterat så högt ännu. Ligger bara och små-pular lite. Väntar med spänning för att se om hon somnar. Ger henne då och då en bekräftelseramsa. Vi får se vad natten ger. Jag ska ta alla 4 nätter då min sambo är väldigt trögväckt. Vill juh inte att hon ska vänta länge på sitt svar och jag vaknar vid minsta lilla.
Oj, nu sover hon! 15min sedan jag la henne i sängen. En ramsa plus några bekräftelseramsor! Jag ska kämpa på så att dagslurarna blir likadana!
/LO: Jag har faktiskt varit väldigt beslutsam och trott på metoden men började vackla efter hennes sista dagslur idag då det känndes som om det bara blev värre än innan. Men jag ska köra på! Den tvekan jag fick är väck nu, efter denna underbara nattning!
La henne till sängs för tio minuter sedan och hon har ej protesterat så högt ännu. Ligger bara och små-pular lite. Väntar med spänning för att se om hon somnar. Ger henne då och då en bekräftelseramsa. Vi får se vad natten ger. Jag ska ta alla 4 nätter då min sambo är väldigt trögväckt. Vill juh inte att hon ska vänta länge på sitt svar och jag vaknar vid minsta lilla.
Oj, nu sover hon! 15min sedan jag la henne i sängen. En ramsa plus några bekräftelseramsor! Jag ska kämpa på så att dagslurarna blir likadana!
/LO: Jag har faktiskt varit väldigt beslutsam och trott på metoden men började vackla efter hennes sista dagslur idag då det känndes som om det bara blev värre än innan. Men jag ska köra på! Den tvekan jag fick är väck nu, efter denna underbara nattning!
Bra bra!
SKönt att det funkar. Ramsa när du går ut och bekräfta antingen sista "versen" i ramsan om hon är lugn när du går, eller en stund senare om hon lugnar sig efter ett tag. Låt henne sedan vara - HELT! - om hon är nöjd med tillvaron. Ligger hon och småpratar, så jämför det med att du pratar med maken eller läser lite innan du somnar.
Ett säkert sätt att inte störa är att göra något ljud i huset. Sätt på TVn, prata högt för dig själv eller med pappan till barnet, sjung, plocka ur diskmaskinen. Det gör att hon känner att du är lugn - för du gör vanliga saker - och kan därför lättare komma till ro.
Igen, bra jobbat!
/LO
SKönt att det funkar. Ramsa när du går ut och bekräfta antingen sista "versen" i ramsan om hon är lugn när du går, eller en stund senare om hon lugnar sig efter ett tag. Låt henne sedan vara - HELT! - om hon är nöjd med tillvaron. Ligger hon och småpratar, så jämför det med att du pratar med maken eller läser lite innan du somnar.
Ett säkert sätt att inte störa är att göra något ljud i huset. Sätt på TVn, prata högt för dig själv eller med pappan till barnet, sjung, plocka ur diskmaskinen. Det gör att hon känner att du är lugn - för du gör vanliga saker - och kan därför lättare komma till ro.
Igen, bra jobbat!
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum