Schema för sysslor - äldre barn! Långt!!!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
ms Sophie

Schema för sysslor - äldre barn! Långt!!!

Inlägg av ms Sophie »

Hej!
Tänkte fråga om lite tips och råd angående social delaktighet och schema för äldre barn. De är 11 och 12 år gamla och är mina bonusbarn.
Jag har ingen erfarenhet av detta mer än att jag i "ryggmärgen" känt sedan tidigare att barnen ska hjälpa till hemma, vi ska alla dra våra strån till stacken och sedan länge tillbaka har alla en varsin matdag då man får välja maträtt, se till att handla till detta, laga maten och sedan ta hand om avdukning och disk.
Dock är detta det enda som finns schemalagt här hemma. Annars hjälper de till med handling, gå med sopor, återvinning, passa lillasyster och så men inte på regelbunden basis utan när vi ber dem.
På sistone har det uppkommit mer och mer diskussioner där speciellt grabben (12 åringen) tycker att han har så himskans hårda regler här då han har två timmar om dagen han får spela data, tv-spel och kolla på tv (är det film som hela familjen tittar på "räknas" inte det utan det gäller slötittande på typ cartoon etc.) och att läxorna ska göras, för ingen annan i klassen har det så hårt utan de får spela hur mycket som helst och behöver inte hjälpa till alls hemma! :wink:
Han menar att han faktiskt städar sitt rum och det ska räcka. Jag har förklarat att det gör det inte för i ett hushåll/familj får man hjälpas åt med allt! OCh det är här jag behöver hjälp.
Vi har i dag haft ett prat där jag förklarade att med frihet kommer ansvar. Och för att inte gå händelserna i förväg så vill jag få råd hur jag ska få in detta ansvar på "Rätt" sätt i familjen.

Jag har setat och funderat på ett schema för fyra personer (jag, pappan och de två stora barnen, lilltjejen kommer få sin plats med tiden). Jag har klurat och fått fram olika sysslor i hemmet under en vecka:
Varje dag - Dammsuga, plocka i huset, ta hand om köket (torka av och plocka undan).
Ofta - Toaletterna (kolla att papper finns och allmänt ser ok ut), Tvätta + ta hand om rentvätten (sortera och "portionera ut" till rätt person), Handla och sist gå med sopor och återvinning.
En gång i veckan - SKura toaletterna och byta handdukar, Vattna blommor, PLanera matschema och inhandlingslista, Torka golv.

Sedan har jag tänkt göra ett schema utifrån detta så att man får en sak att göra varje dag, något som sker ofta och något som sker en gång i veckan. OCh sedan kan man alternera så man har ett rullande schema så man i slutändan lär sig alla delar och det gäller även oss vuxna som ofta låter hemmet "förfalla" för att vi har för mycket vi ska göra helt enkelt... :?

Är dessa uppgifter bra? HAr jag tagit i för mycket? För lite?
Hur ta upp detta? På söndag och att alla får tycka och säga till? Eller ska jag lägga fram ett schema och säga att så här gör vi? Råd mottages tacksamt :D
cillamamman

Inlägg av cillamamman »

Förankra först iden hos din man (särskilt eftersom det är "hans" barn*).
Låt barnen ha synpunkter,tex på vad de vill göra, men du står för ramarna-vad som ska bli gjort och att det ska göras.
Cillamamman
Fyra barn f?dda -91, -95 ,-02 och -05.:heart:
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Jo, det är förankrat hos maken :)
Han är helt med på det hela, jag skulle inte göra något utan att han ok'at det först!
Vet mest inte hur vi ska göra för att introducera detta. Ska vi ha möte och lufta åsikter och tankar och sedan skriva ner ett schema? Har inte erfarenhet av detta och därför är frågorna många för att göra det så bra som möjligt från början!
Har i alla fall pratat lite löst om att vi ska ha ett schema för uppgifter här hemma och alla är med på det, så jag funderar som sagt var att ha ett möte i morgon (de åker till mamman på måndag) och sedan när de kommer nästa gång så börjar vi med schemat.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jättebra :D :!: Tuta och kör :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack :wink: :D

:D Rätt suveräna tips har du i sticky-tråden Social delaktighet här på sidan.

:D Och i Barnaboken under de aktuella åldrarna står ungefär detsamma :wink: :lol:

Härligt är det :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Måste erkänna att jag börjat läsa Stickytråden men det kändes som att det var för mindre barn så jag slutade läsa :oops:
Har läst i Barnaboken tidigare och har en någorlunda klar bild över hur vi ska göra. Det var mer "hur" på så sätt att hur gör man när man bestämmer schemat. Har man möte, kommer alla med förslag, eller lägger man fram ett schema eller... Många frågor blir det när man vill försöka få det så bra som möjligt från början. Hade ju lätt i min frustration när brödsmulorna lämnas kvar på bänken för "Det var faktiskt X som lämnade först" kunnat plita ihop ett schema och sagt att det är så här det ska vara i fortsättningen!
Jag har nu andats lugnt, funderat, frågar här och har nu en klarare bild av hur vi ska göra!
Det är förankrat hos maken, jag har pratat med barnen om att vi ska göra ett schema för alla över sysslor att göra och i dag tänkte jag på eftermiddagen/kvällen att vi sätter oss ner och pratar igenom de sysslor som finns - de kanske kommer på mer än jag kommit på - och sedan gör ett schema utifrån det! Jag har en skiss på ett schema men de ska få tycka oxå så det tar jag inte fram det första jag gör!

Tack för hjälpen allihopa!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter bra :!: Se det hela som ett affärsföretag :idea: På en saklig bog, alltså.

Och läs igenom hela stickytråden om Social delaktighet, din slöfock :shock: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"