Plötsligt i det närmast hysterisk mitt i sovpasset

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Novas mamma

Plötsligt i det närmast hysterisk mitt i sovpasset

Inlägg av Novas mamma »

Vi behöver hjälp snarast :!:
Två dagar i rad har lillan vaknat på långpasset efter 45 minuter och skriker direkt upp sig till illvrål - ramsan tar då inte utan hon blir i det närmaste hysterisk och hulkar/ kräks mellan vrålen :cry: :cry:
Har fått hjälpa henne till någorlunda ro genom buffning i ett par omgångar under cirka en 20 minuters omgång - hon sover 2 timmar detta pass.
Övriga sovtillfällen samt natt fungerar hittills.
Vad göra :?:
Allt gick ju såååå bra :cry:
Hur har vargarna kommit in :twisted:
Gör jag fel spm går in?? Har använt ramsan, avvaktat, sedan när hon är riktigt, riktigt förtvivlad har jag solfjädrat utan resultat och avslutat med buffning...
Snälla hjälp oss :!:
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Hejdu! Här är en med precis samma problem! :roll: Vår knodd är en vecka yngre än er, och vi har samma krångel med det långa passet. (Just nu tydligen även med det kortare passet eftersom jag hör att han är missnöjd ute i vagnen efter 45 min, trots att han skall sova 1,5 h).

Väntar med iver på att någon skall svara oss...
:?: :)
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Kan någon ge oss handfasta tips :?:
Samma procedur upprepas även idag. :cry:
Alexandra - mamma till
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

mrs tall skrev:Hejdu! Här är en med precis samma problem! :roll: Vår knodd är en månad yngre än er, och vi har samma krångel med det långa passet. (Just nu tydligen även med det kortare passet eftersom jag hör att han är missnöjd ute i vagnen efter 45 min, trots att han skall sova 1,5 h).

Väntar med iver på att någon skall svara oss...
:?: :)
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej!

det enda konkreta tips jag kan komma med är att titta över schemat...
annars så har jag, med lite erfarenhet av två "sova-hela-natten barn" :D , märkt att det tidvis kommer perioder då saker och ting krånglar lite. behåller man då lugnet och kör på precis som vanligt så brukar det lösa sig efter några dagar! :D
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Efter att ni har funderat över schemat så se till att ramsan tar.
Det är ok att fundera över vad som händer om något händer en gång - för det kan ju vara något som inte är som det ska.

När man konstaterat att allt är som det ska så är det på med attityden av självklarhet som gäller. Lilla damen och lille herren ställer frågor som kräver tydliga svar. :D

Se också till att synintryck är borta 8)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Jag funderar om jag kanske tänker helt fel som försöker ha det långa sovpasset mitt på dagen, dvs. mellan halv två och halv fyra. (Han vaknar först vid kl 8) Han sover himla bra sitt tidigare pass dvs från 10.15-11.30. Kanske han skulle sova det långa passet där istället? Och bara ta en 45 min på eftermiddagen.

Såhär funkar det ju inte! Det här har hållit sig i en vecka nu, vilket definitivt inte är likt honom. Eller så är 15 h sömn/dygn helt enkelt för mycket. Kanske man skulle skala av både förmiddags och kvällsluren till 45 min för att han skulle sova mitt på dagen istället.

Jag skulle bara inte orka ta i det här just nu.... Mår så jävla pyton 24 h per dag, och då är det ju typiskt att det skall krångla så att jag inte kan sova en stund mitt på dagen...
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Vi kämpade på med dagspasset i går och blev tvungen att gå in och lugna med buffning en gång - övrig tid tog ramsan.
Idag vaknade hon 40 min efter insomning - ramsade och hon somnade om utan större åtgärder :lol:
Hon sover det passet inomhus i spjälsängen så det är svårt att ta bort synintrycken och jag vill inte mörka för mycket - hon har ju sovit så tidigare så jag tror att det var tillfällig svacka....
Mrs Tall - vet inte om lillen sover för mycket men Nova har följande tider i korta drag
45 min sömn 1:a passet utomhus
2 tim på eftermiddagen - vaknar i stort sett alltid inom marginalkvarten och får då gå upp. Sover detta pass inomhus - ibland i vagn om vi är iväg.
20 min på sen eftermiddagen - även denna gång i sängen.
Natt 12 timmar.

Då hon är morgontrött kommer jag inte att minska 45 min till 20 på morgonen utan istället minska 2 tim till 1,5 på dagen - då det passar oss bättre.
Funderar på att börja lägga henne mer utomhus men i vagnen sover hon på rygg (mage annars) och får inte plats på mage där...
Är orolig att hon ska sova dåligt om jag lägger 2 tim passet i vagnen eftersom hon är van att sova länge just på magen...
Någon med erfarenhet från liknade problem :?:
:lol: :lol: :lol:
Alexandra - mamma till
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Jap, så blir det här också.. Bestämde igår med pappan att vi kortar ner förmiddagsluren till 45 min och sedan får vi se om det ordnar upp sig med 2 h sömnen. Sedan blir det ytterligare en 45 min på kvällen före nati nati. Allt som allt blir det då med elva timmars natt 14,5 h, istället för de 15 som dom "borde" ha, men det här funkar inte, så det är nog dags att revidera schemat.

Vet du om revidering av schemat kräver uppföljningsvecka, eller kan man köra på som vanligt med butiksbesök o.dyl?
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Alltså, vad in i helskotta är detta!!! :evil: :evil:
Krånglet fortsätter under samma jävla lur och ingenting funkar!? Kan det vara så enkelt att det är värmen som ställer till det? Han illvrålar, ramsan tar inte (nog nattetid men inte dagtid i vagnen), jag vagnade ett par tag för att få honom lugn, men han blir bara mer förbannad när jag slutar. Så det är bara att ge tillit till att han nog kan det här, men ooooo vad svårt det är. Grannarna tror nog jag plågar ungen!

Kortade av förmiddagsluren till 45 min. så nu nu sov han ändå 1,5 h av det långa passet innan han vaknar stortjutandes. (Det är också konstigt... och ett klart tecken på att han inte sovit färdigt.. Han är så jäkla arg!)

Detr är väl nu man får sota för att han sovit alla sina sömner ute i kalla, friska luften. Ingen frisk luft= inge sömn. Hip hej hurraaaaa! :evil:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen
Mrs Tall.
Fundera på vad du tänker - när du lägger honom, när han vaknar till och när du ger ramsa eller annat verktyg. Är du, i magen, HELT säker på att han ska somna igen? Det är vad som krävs! Det är det som attityd av självklarhet.

Eller är det så att du tänker - undrar om han kommer att sova hela passet idag, "usch, nej nu vaknar han igen hoppas att han somnar" eller "sov nu då när jag buffar". Med dessa tankar lägger du ansvar på lille killen att ta hand om sig , och det ska han inte beöva. Han ska kunna litapå att mamma vet vad som är bäst för honom.

Har du svårt att få till de tankarna som krävs, så får du träna på att bli bra skådi s-det funkar det också, men rollen måste vara övertygande.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"