HUr som.. har kanske haft lite för brottom med att vilja se resultat efter mörkläggningen
Dags att revidera schemat?
Uppdatering; I natt sov han till 6.20 - så det går åt rätt håll. Då hade han tagit av sig blöjan och både kissat och bajsat i sängen så fanns inte så mkt att välja på än att göra morgon
HUr som.. har kanske haft lite för brottom med att vilja se resultat efter mörkläggningen
Den där vanan när man är van att vakna kan väl sitta i ganska länge
Nu ska jag gå på jakt och leta fram ATTITYDEN, känns som jag tappar den vareviga morgon i tröttheten

Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
-
Nancy
Inte lätt att hinna med i mina svängar
Visserligen har jag inte ändrat så mycket i praktiken, men i mina tankar här har ju både det ena och andra alternativet förekommit... Så här ser schemat ut:
7.00 morgon (blir oftare 06.00 )
7 - välling
10 mellis
10.30-12 sova Här somnar han gärna innan 10.30 om jag inte passar honom nu när han vaknar vid 7. har dock tänkt att eftersom han vaknade tidigare så kan han väl få sova lite mer så ofta utnyttjas båda marginalkvartarna å det blir 2h sömn
12.30 lunch
15-16 sova
16.15 gröt
18.30 bad
19 middag
19.30 natt
7.00 morgon (blir oftare 06.00 )
7 - välling
10 mellis
10.30-12 sova Här somnar han gärna innan 10.30 om jag inte passar honom nu när han vaknar vid 7. har dock tänkt att eftersom han vaknade tidigare så kan han väl få sova lite mer så ofta utnyttjas båda marginalkvartarna å det blir 2h sömn
12.30 lunch
15-16 sova
16.15 gröt
18.30 bad
19 middag
19.30 natt
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Så du får börja om, i rätt ände
Håll honom vaken när han "ska" vara vaken och stå ut med gnällighet och trötthet några dagar - med målet i sikte att ni båda ska slippa samma gnällighet och trötthet på nätterna
Nu har förvirring smugit sig in i bygget. Ut med den vargen
Lyss till NancyDrew - en byxa utanpå blöjan vill vi ha. Och ska det absolut bytas, ska det göras i sängen, ilsnabbt och utan ord. Därefter skas det UT. bortvänt, med ramsan tydlig, vänlig men bestämd, "självklar" och punktsättande. Det ska inte buffas alls mer nu.
Din ambition ska vara att ö h t inte gå in. Det är ramsan som gäller och även den ska vara sparsam till frekvensen. Bajsar man under vargtimmen, dör man inte av att vänta på ny blöja tills det är morgon
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
haha, där var jag för snabb, kopierade ett gammalt schemainlägg och ändrade, missade dock detta med att han gärna somnar tidigare... Är sedan din förra uppmaning Anna (och även lite innan) supernoga med att inte kompensera nattsömnen på dagen. Så FEL av mig
förlåt för den felaktiga informationen.
Schemat ska alltså vara
7.00 morgon blir oftare TIDIGARE
8 - välling
10 mellis
10.30-12
12.30 lunch
15-16 sova
16.15 gröt
18.30 bad
19 middag
19.30 natt
Schemat ska alltså vara
7.00 morgon blir oftare TIDIGARE
8 - välling
10 mellis
10.30-12
12.30 lunch
15-16 sova
16.15 gröt
18.30 bad
19 middag
19.30 natt
Ang blöjan så var det både byxor (dålig resår, ska sätta i ny, men blir ju aldrig av...) och blöja som var av + att lakan + plastadfrotté låg i en korv i ett hörn och hemla madrassen var full i bajs och kiss - genomvåt, dvs inte bara ett enkelt byte...
Får väl göra som maken skojade om - sluta läsa böcker för honom som han kan inspireras av (Max blöja hör till favvisarna just nu)
Får väl göra som maken skojade om - sluta läsa böcker för honom som han kan inspireras av (Max blöja hör till favvisarna just nu)
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Body är ju annars en bra blöjspärr, om man säger
Ja, Max blöja kan väl kanske bytas ut
Det han gör, gör han tydligen rejält, om man säger
När han sover igen som folk ska han bajsa klockan tio på förmiddagen (eller tio i eller tio över). Hälsa honom det från tant Anna
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hade skrivit ett långt inlägg igår men så plötsligt fungerade inte sidan
Tack och lov hade jag kopierat det.. så jag lägger in det igen. Kan uppdatera med att i natt sov faktiskt gossen hela natten och bajsade inte förrän efter morgonvällingen
, andra gången sedan sist jag var inne bara...
Gårdagens inlägg:
Lyfter upp den här tråden igen...
Har fortfarande inte fått mornarna att sitta. Sedan jag skrev senast har vi haft en morgon/natt när Widar sovit som han "ska" fram till kl 7 då jag gjort morgon. Oftast vaknar han vid 6 men ibland redan 5.30 som i morse...
Så vad händer då
Jo, jag ramsar - ingen reaktion eller möjligtvis tyst några minuter för att sedan börja ropa igen...
senario ett: Jag går in, byter blöja, lägger tillrätta, ramsar och går ut. Resultat Gallskrik (arg och ledsen) står vid sänggaveln och skakar och tårarna sprutar.
senario två: Jag går in, byter blöja, lägger till rätta och buffar. Han bökar runt runt och vägrar ligga stilla så snart jag slutar buffa så tittar han upp med ett jätteleende på läparna (jag ser det inte i mörkret men det känns). och räger Heeiii! Jag lägger ner och...
senarioa 2a... fortsätter så tills klockan är över 7
senario 2b: Ibland somnar han till jag går ut och 5min senare står han ilsken och skakar sänggavel... det hela börjar om...
senario 2c; Hände i morse börjar som tidigare men jag tappar tålamodet och ryter i åt ung*** att nu får han baskemig sova (massa svordomar)
Lillkillen ännu argare och pappa kommer rusande och tar upp + skäller ut mig - jag skäms över att ha tappat humöret
senario 3. Börjar som ett och två men när jag bytt blöja så går jag inte in utan pysslar på med annat, ramsar med jämna mellenrum. Lillkillen lyssnar inte det minsta - här är det skrikmetoden x 100 (?). Tillsist får jag eller pappan nog och går in och fortsätter med något enligt ovan...
Skulle någon annan ha skrivit detta skulle jag säkert tänkt att hon har fastnat i buffningen.. Men det är inte det, Widar är snarare arg på buffandet än njuter av det. Han känns klarvaken och inte det minsta trött, fast trött är han ju... Börjar gnugga sig i ögonen redan kl 8 och hela förmidagen är ett enda trött-gnällande (han vill men orkar inte och inget går som han tänkt sig). Håller stenhårt på schemat i övrigt men det hjälper inte
På båda lurarna samt kvällen somnar han efter max 2min bara av att ligga i vagnen/sängen utan mer än en omgång ramsa på kvällen. På lurarna får vi väcka honom på utsatt tid uppskattningsvis 75% av gångerna, övriga gånger vaknar han "när han ska". Hoppas verkligen att problemet ger med sig av sg själv iom omändringen till sommartid för jag vet snart varken ut eller in. Även om jag själv känner mig utvilad vid 06 så är jag dör efter 1h med "försök att sova"...
Gårdagens inlägg:
Lyfter upp den här tråden igen...
Har fortfarande inte fått mornarna att sitta. Sedan jag skrev senast har vi haft en morgon/natt när Widar sovit som han "ska" fram till kl 7 då jag gjort morgon. Oftast vaknar han vid 6 men ibland redan 5.30 som i morse...
Så vad händer då
senario ett: Jag går in, byter blöja, lägger tillrätta, ramsar och går ut. Resultat Gallskrik (arg och ledsen) står vid sänggaveln och skakar och tårarna sprutar.
senario två: Jag går in, byter blöja, lägger till rätta och buffar. Han bökar runt runt och vägrar ligga stilla så snart jag slutar buffa så tittar han upp med ett jätteleende på läparna (jag ser det inte i mörkret men det känns). och räger Heeiii! Jag lägger ner och...
senarioa 2a... fortsätter så tills klockan är över 7
senario 2b: Ibland somnar han till jag går ut och 5min senare står han ilsken och skakar sänggavel... det hela börjar om...
senario 2c; Hände i morse börjar som tidigare men jag tappar tålamodet och ryter i åt ung*** att nu får han baskemig sova (massa svordomar)
senario 3. Börjar som ett och två men när jag bytt blöja så går jag inte in utan pysslar på med annat, ramsar med jämna mellenrum. Lillkillen lyssnar inte det minsta - här är det skrikmetoden x 100 (?). Tillsist får jag eller pappan nog och går in och fortsätter med något enligt ovan...
NU är morgonstrulet kvällsstrul i stället...
Varför skrev jag att allt gick bra??? Det har verkligen gjort det på mornarna... men nu är klockan 2h efter läggdax och han sover inte... Bara ställer sig upp och skriker, när man lägger ner honom vrider han sig som en orm etc.. Funkar bara att han är tyst så länge man är där inne etc presis så som han var på mornarna när jag försökte söva honom innan...
han är ju trött, men uppträder som han är jättepigg.. vad gör vi?
han är ju trött, men uppträder som han är jättepigg.. vad gör vi?