Hjälp ikväll!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Fjällfolket

Hjälp ikväll!

Inlägg av Fjällfolket »

Hej alla kloka!

Min lillprins Lo har sovit så gott, så gott med hjälp av verktyg, schema och attityd...men efter 3:e mjölkstockningen (!) och påföljande dunderförkylning hos lille herrn havererade nattsömnen :cry: :oops:

Så från igår kväll kurar vi :P

Men jag gjorde ett STORT MISSTAG i vargtimmen :!:
Skämmes gör jag :!: :oops:
Jag hade somnat med pannan mot bössan... och hittade inte åt den när lille mannen vaknade inatt och ställde frågor i vargatimmen...jag ammade honom och somnade så sött.. :sleep: ..tillsammans :!:
:twisted: Morrar! :evil:

En gång är ju ingen gång, men... när denna gång inföll 1:a natten på kuren :?: :!: :?:
Hur gör jag då?
Ska jag räkna ikväll som 1:a eller 2:a kurnatten :?: :?: :?:

Sitter nu här med uppkavlade ärmar och dubbla bössor och har gett maken i uppdrag att stjälpa ut mig i snön om jag sömnvacklar igen i vargatimmen :!:
Vill gärna ha massor med tips och pepp av er alla kloka, underbara, varma människor ikväll för att förstärka min ammunition så den klarar vargatimmen :!: Vill ju inte att min lilla fjällbo ska tro att fjällmor inte klarar att skjuta vargen :!:

/fjällan
Nancy

Inlägg av Nancy »

Godmorgon fjällmor :wink: :D

Hur har det gått under natten :?:

:arrow: om du tycker att du behöver skämmas för natt 1 så inleder vi med skäll :twisted: så är det avklarat sen :wink: :lol:

Ingen fara. Nya tag nu. Kolla in vad som skiljer natt 1 och natt 2 åt, modifiera efter behov. Om jag inte tar fel kan du räkna kommande natt till nr 3 för verktygen är ju inga nyheter för sonen din :roll: :D

:arrow: se pågående kur som en påminnelsekur. Det ökar din trygghet, skrämmer lättare bort dina vargar och ökar din attityd. Positiva saker som du sen förmedlar till sonen :D

Lycka till, det här klarar ni fint :!: :D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Åh så skönt att läsa dina värmande, stärkande ord...Det är ju så svårt att tänka klart i dessa sömnbristdimmor.
TACK NancyDrew :!:

Inatt somnade inte fjällmor på sin post! Ej heller tappade hon bössan... :lol:
Vargtimmen blev en pärs, men efter ett tag uppnåddes den ack så ljuvliga Dialogen :!: Tjohoo! Vilken häftig känsla den är... :heart: :heart: :heart:
Stärkt av den känslan gick resten av natten lugnare till för både mor & barn...och amningsfrukost i storsängen skedde inom marginalkvarten (vid 07.50) enligt vårt underbara schema :!: \:D/

Håll tummarna för den rafflande fortsättningen...

Tacksam kram!
/fjällan

p.s fjällfar läser dina ord och tillägger: Va underbart fint skrivet! :wink:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Här är lillprins Lo's schema! Kom gärna med synpunkter/tankar... :!:

8.00 God Morgon! Ammas frukost i storsängen...kärt återseende!
Ensamlek på filten i vardagsrummet (hans favoritplats då han ser fjällen genom fönstren!)

9.30-10.15 Sova i vagnen

10.30 Lunch! Hemlagad mat (motsvarande en 8-månburk) + halv banan och halvt rivet päron + vatten.
Busa/leka/social delaktighet (kasta tvätt är jätteskoj! och göra eld i vedspisen..)
Ammas...mer myza än mat..

12.30-14.30 Sova i sängen eller vagnen

14.30 Mellis med syskonen! Gröt på 2 dl vatten + halv banan/halvt päron/halv burk fruktpuré
Göra läxor med syskonen. Hjälpa till i köket. Laga mat. Skura badrumsgolvet med tidningspapper och stapla (läs: riva ner) vedträn i köket. Hur skulle vi överleva utan honom...?

16.15-17.00 Sova i vagnen

17.15 Middag hela familjen!
Hemlagad mat eller 8-månburk + frukt + vatten
Busa/leka/mysa med syskonen och pappa

19.00 Kvällsgröt! Gröt på 2 dl vatten + en matsked puré + 1,5 dl välling i mugg....(var får allt plats... )

19.15 Bada/massage med pappa!

19.45 Ammas!

20.00 Godnatt Lotass!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Grattis till fint arbete i vargatimman :wink: :D :thumbsup:

:!: Självklart håller jag tummarna men det verkar inte behövas med den attityd och positiva livssyn jag anar hos familjen Fjäll :wink: :lol:

Du bad om synpunkter på schemat och här kommer de :wink:

:arrow: lite väl mycket sömn för ett snart 7 månaders barn (jag har väl räknat rätt nu :? )

14,5 timmar är lagom och jag räknar till 15,5 på Ert schema. Kanske behöver unge herr Lotass lite extra sömn men ett förslag är att korta em-luren till 20 min. Du kan även "peta" i långluren om du vill men samtidigt är det en fin vana att kunna sova längre pass mitt på dagen. Det är alltid bra att ha framtiden i sikte då man gör schema. Ex för en ettåring passar det bra med 12 tim natt och 1,5 tim lur mitt på dagen.

Sonen verkar vara en morgontrött liten luring (fm-passet kommer ju redan efter 1,5 tim) och visst kan du ha det så men jag gissar att han snart orkar vara vaken lite längre på morgonen. Gör några exempel på hur du gradvis kan minska dagsömnen utifrån befintligt schema.

sova 10-10.45
sova 13-15
sova 17-17.20

sova 10-10.20
sova 13-15
sova 17-17.20

sova 10-10.20
sova 13-14.30
sova 17-17.20

Om vi nu ska fortsätta peta :wink: tycker jag att ni är lite väl generösa med antal måltider... :roll: Fundera på om inte 4 mål +nattslurk kan räcka :?:

Hälsa fjällfar så gott och tacka för de rara orden :D

NancyDrew
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

TACK!
Dina ord värmer i min trötta kropp!
Jodå, visst har vi annars både attityd och positiv grundsyn, men ACK så lätt den vacklar i sömnbristens spår. Det är då råd från människor som Du är guld värt! :heart:

Du har anat att jag i schemat har haft siktet inställt på framtiden...helt sant! :wink: (det blir så när man lär av barna..) Och dessutom anpassat efter en liten kvällspigg (läs: morgöntrött :sleep: ) herre som brås på storasyster (som också sover gärna och lääänge!) och mamma. :lol:

När det gäller maten håller vi med Dig fullständigt :!:
Det är en övergångsperiod nu. Förut var amningen huvudföda för Lotass, men han vart glad i fjällmors hemlagade mat vid 3,5 (!) mån och började sitta med vid familjens måltider då. Nu är de måltiderna huvudfödan (utom frukosten - morgontrött som sagt) och amningen är mest till myz/kärlek/närhet och ska på sikt fasas ut... :heart:

Tack för sovtiderna :!:
Vilken gåva :!: (och visst har du räknat rätt :wink: )
Vi har funderat på dem ett tag, men inte vågat peta däri innan kuren...dumt :?: :?: :?:

TACK än en gång! :heart:

Kramar i massor
/fjällan
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Utan dig hade det aldrig gått så bra!!! [-o<

Tack vare dina ord under kurens första skälvande dygn hittade vi vår av sömnbrist så försvagade attityd åter... KRAM :!:

Liten rapport:
Dagarna: Schemat sitter som en smäck, som tidigare, och strulade bara första dagen på kuren.
Nätterna--- Fjällmor är sakligast :wink: och jobbar på med tuffa vargtimmar, hon börjar se lite "galen" ut :shock: men ramsan tar...
Fjällfar och syskonen supportar med god mat, x-tra sovpass dagtid, lediga stunder i vårvintersolen (idag vagnade och ramsade 8-åringen, så gott!) och många varma kramar, bus och lek :!: \:D/ :heart: \:D/

En lite fråga kvarstår dock...törs vi peta i kortlurarna redan nu...? Eller ska vi avvakta någon vecka....?

Än en gång
STORKRAMEN!
/fjällfolket
Nancy

Inlägg av Nancy »

Godmorgon i fjällvärlden :D

Åh så roligt att få vara med och stötta er :D Ni gör ett strålande jobb hela familjen, vilket team work :!: :D Imponerad :D

Om daglurarna: varför ändra ett vinnande koncept :?: :wink:

"Regeln" säger att man skall behålla samma schema minst en vecka innan man utvärderar och genomför ev ändringar. Använd veckan til observationer av lillens sömn.

:arrow: vilka dagpass vaknar han självmant :?:
:arrow: när får NI väcka :?:
:arrow: vaknar han tidigare än tänkt något/några av passen :?:

Så länge allt fungerar tycker jag att ni behåller nuvarande schema. Nästa steg kan sen vara att korta em-luren till 20 minuter.

Det här fixar ni strålande :!: :D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Liten fjällrapport!

Först, och än en gång.... :heart: TACK :heart:
Nu är vi tillbaka i gamla gängor igen å fjällmor snarkar dag som natt :sleep: ...hehe..
Vargatimmen spökar ordentligt men är klart hanterbar :!: I sin nygamla sömnnjutning anar vi ett mönster hos Lotass som vi gärna anammar. Han vaknar gladast 07.15 (då resten av syskonen går upp) och tar igen det med råge på fm-luren där vi måste väcka en tungt sovande lillprins.Långluren sitter som en smäck, somnar på 2 minuter och vaknar av sig själv precis när han "ska". Em-luren vaknar han av sig själv efter 25 minuter :roll: men goar kvar i vagnen (den kan alltså kortas nästa vecka).
Go'nattet är underbart :!:
Läggningen tar max 2 minuter. Då kryper han runt 2-3 varv i sängen...hojtar på hjälp när han trasslat in sig (inom 10 min varje kväll :roll: :heart: ) då går jag in igen tyst och kort, lägger tillrätta och han sluter ögonen innan bekräftelseramsan är uttalad :!: =D> :heart: Sen sjunger han sig själv till sömns...

Kramar
/fjällan
Nancy

Inlägg av Nancy »

Jag blir lycklig i hela kroppen av att läsa ditt inlägg :D

Ni verkar ha så mycket livsglädje och energi i er familj :heart: :D

Unge herr Lotass visste vad han gjorde när han kom till er :wink: :D :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"