Behöver nytt schema till 5 mån kille!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Behöver nytt schema till 5 mån kille!

Inlägg av SusanD »

Har letat runt på forumet men inte riktigt hittat det jag söker. Nu är Emil fem månader och är i stor nöd av nytt schema. Vi har börjar fundera lite men får inte ihop det riktigt.
Han följer sitt 4 mån schema och det funkar bra men han vill vara vaken lite längre nu.
Så här ser det ut nu:
7.00 väckning och frukost
8.30-10.00 sover i sängen
10.00 äter
11.30-13.00 sover i vagnen medan jag fixar hästarna
13.00 äter
15-15.45 sover i sängen eller ute i vagnen
16.00 äter
18-18.45 sover i sängen
badar, byter om till pyjamas, äter sista målet för dagen, busleker en stund så att han kiknar av skratt
20.00 lägger sig för natten.

Som det är nu funkar alla "nattningar" bra, han kan ha lite svårt att somna kl. 1130 men annars ok. Tycker att det är bra om han har mer vaken tid på em och kvällen då Pappan är hemma. Kanske ska man lägga honom en halvtimme tidigare och korta dagslurarna, hm, ja jag vet inte riktigt.

FÖRSLAG mottages med tacksamhet :!:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Förslag: (med 12 tim natt)

natt 19-07
sova 09-9.45
sova 12-13.30
sova 15.30-16.15

Alt.(med 11,5 tim natt)
natt 19.30-07
sova 09-9.45
sova 12-14
sova 16-16.45
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tack för förslagen Nancy, du är en klippa :D . När jag tittar på mina schemakladdlappar så är de ganska lika dina förslag. Ska nu diskutera saken med Pappan så att vi kan omorganisera oss i det närmaste.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Nu har vi det nya schemat att gå efter och det ser ut så här:
7.00 morgon
9-9.45 sova
12-13.30 sova
15.30-16.15 sova
19.00 sova natt

Vi bytte bara rakt av, det var ju inte jättestor skillnad från vårt tidigare schema, öh, tyckte jag iaf. Emil tog det hela med ro, det är nästan som om han smygläst in det nya schemat innan vi började med det då allt genast funkade utan problem.
Efter bara ett par dagar med det nya schemat blev den lille genomförkyld men det har inte heller påverkat hans sovtider nämvärt. Han har fått några marginalkvarter och någon dag även en extra 20 min lur och så har det hela löst sig på ett bra sätt.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Här hemma funkar sovandet för Emils del alldeles utmärkt. Däremot tycker jag att den sista nattslurken har blivit väldigt liten. Kan knappt kalla det slurk längre.

Jag ammar kl 7 och 10, 13.30 äter Emil hemmalagad lunch (ja jag är stolt över att jag lagar all mat till honom efter som jag ALDRIG lagar mat annars, tycker inte det är kul, Pappan lagar dessutom underbart god mat så då finns det ju ingen anledning att jag härjar runt i köket :wink: ) och så får han lite fruktpuré till efterätt brukar även amma en lite slurk, kl 16.30 äts det havregrynsgröt med fruktpuré och lite katrinplommonpuré och så blir det amning, därefter badas det vilt i badbaljan, byts om till pyjamas, leks lite till innan det är dags för nattslurken och då äter han en pytteliten stund innan han blir arg och inte vill ha mer. Det spelar ingen roll hur jag använder mig av min enorma ATTITYD AV SJÄLVKLARHET eller några ömma järngrepp. Sonen VILL INTE HA mer mat. Hoppa kan han dock göra flera gånger om samtidigt som han kiknar av skratt. Lägger honom kl 19 och då somnar han utan några problem, ligger och tjattrar en liten stund (antar att han avhandlar dagens alla händelser med kaninen Ninna som har långa gosiga öron).
Egentligen ser jag inte detta som något jätteproblem då han sover hela natten och verkar nöjd för övrigt. Funderade lite på att han skulle få sova ett tvåtimmarspass mitt på dagen och gå och lägga sig en halvtimme men tror inte att han kommer äta mer nattslurk ändå.

Hm, ja nu har jag tjatat klart om detta.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"