alltid så himla arg vid läggning :(

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lotta Sthlm

alltid så himla arg vid läggning :(

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej!

trodde att jag skulle få bukt med det här men icke :cry:
leia är fruktansvärt arg/ledsen vid varje dagslur, trots skratt till go´natt och mycket mat. schemat inkluderar allt det ska inkludera för en fyra månaders. vet inte vad jag gör för fel... börjar kännas riktigt tråkigt att hon inte kan vara glad och lycklig vid läggdags. och så här har vi haft det under hela tiden, med ett undantag på en vecka då allt gick som på en dans! så uppenbarligen är det nåt vi inte kan förmedla...
när det är dags att sova inför natten är det däremot inga problem alls trots att proceduren ser likadan ut...
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Sitter just och söker svar på samma fråga... Dock är det här ett nytt "problem" för oss, som vi aldrig haft tidigare. (Eller jo, ett par dagar med nattningen när han var riktigt bebis, men då "fattade" han inte att han skulle sova pga av att rutinerna var så olika).

Jag har på känn att det är samma problem nu också, eftersom vi ett-tu-tre har mellan 10-15 grader varmt ute (vi hade ett hopp från -5 grader till plus 10 över en natt.... Så ser våren ut här! ), vilket gör att läggningsrutinerna och förutsättningarna blir lite annorlunda när man inte måste packa på honom en massa kläder och filtar. Omändringen i väderleken gick så fort att jag inte kunde "skala av" rutinerna gradvis, och inte är det någon frisk härlig luft som han är van vid heller! Istället har vi ett riktigt lågtryck med regn och åska! Blääh, jag skulle nog också vara konfunderad!

Vi har bara lagt honom och låtit honom reagera (oftast skriker han ca 5 min och sedan somnar han) Han är nu 4,5 mån och jag har på känn att han sover lite mycket. Han sover nu 15,5 h, men han har även börjat skrika till under sömnen vilket han inte gjort på länge. Han vaknar också upp tidigare från sen sista "luren".

Nattningen går bra, så där är det inga problem. Och nätterna sover han 11 h utan att säga ett knyst sedan länge.

Jag har tänkt som så att det är väl bara att instifta "nya" rutiner som inte innefattar påklädning och dyl. Behålla attityden och på så vis berätta för honom att det går bra att sova ute även när det inte är kallt och skönt. Konstigt vad mycket bättre ungar sover när det är svalt!
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

oj, lyckos dej med så varmt väder!! :D

dock så kan inte påklädning vara problemet hos oss eftersom detta händer vare sej vi sover inne eller ute... :cry:
jag har börjat ojja mej ordentligt nu om hon verkligen får i sej tillräckligt med mat. hon är ju en storväxt liten tjej men det behöver ju inte betyda att hon är proppmätt vid varje mål. hon äter väldigt snabbt och är vääääldigt svårtrugad vilket gör att jag tror att hon är mätt men det kanske hon inte är? nu har jag tom börjat fylla på med ersättning för att se om hon verkligen är mätt ...ibland äter hon då 60 ml, ibland inget alls...
hur ser era matningar ut när det gäller 4 månaders?
Mamma till
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi har också haft det så lite från och till. För ett tag sen började Lillfis flaskkrångla och då började jag samtidigt med smakportioner. Nu äter han ersättning som vanligt igen. Plus en stor tallrik gröt på kvällen och en rejäl laddning fruktmos innan lunchflaskan...och han somnar mycket lättare och gladare både på dagen och kvällen. Jag tror att han faktiskt var hungrig innan.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, lite "roligare" föda skadar inte. Före mjölken kan man gott servera mosad banan, fruktpuré av annat slag, lite mosad potatis med osaltat smör (om det estimeras) och i största allmänhet pröva sig fram. Ett par tre skedar kan göra all skillnad för välbefinnandet :wink:

På mat, mage, barnakropp hittar du säkert mer tips.

Katrinplommonpuré kan behöva introduceras seriöst i samband med mer (och annorlunda) mat :!:

Vid läggning där man förutser gnöl, eller gnölet redan hunnit börja, gälller det att vara blixtsnabb. Man inväntar inte barnets godkännande nickningar utan gör vad som ska göras så illandes kvickt som möjligt. Sedan buffar eller vagnar man som ytterst kort markering, efter tillrättaläggandet, och ramsar sig hurtigt och kämpaglatt därifrån. Man "hör" inte protesterna och man "svarar" inte på dem - tröstar verkligen inte och drar INTE ut på eländet i den förståeliga förhoppning man har att lilla älsklingen ska vara nöjd, till slut. Barnet BLIR nöjt, tro mig - men får du inte fastna i missuppfattningen att tycka synd om sig och tro att något är fel :wink: :!:

Två minuter var det, som sagt - inte mer. Gärna mindre. Från påklädning till läggande och GÅ :!: :!: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

ja det är nog på tiden att vi inför smakportioner! :D
tack för stöd och tips!! :heart:
Mamma till
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Va bra att du Anna bekräftade att vi gör rätt som inte tar notis om hans gnällande.. Ner med ungen i vagnen (med eller utan påklädnad) och sedan sov sött! :D

Smakportioner får han sedan några veckor tillbaka och det uppskattas! (Det tog en stund att lära sig svälja, vilket väl inte är så konstigt!)

Vi får se hur länge den här "fasen" håller sig, men det blir nog bra skall vi se!
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
F'lippas mamma

Hur går det med läggningarna?

Inlägg av F'lippas mamma »

Hej,
nyfiken på hur det gått med era läggningar? Vi är i samma situation fast våra läggningsproblem gäller alla lurar, främst natten och em-luren. Började kura för drygt två veckor sen och läggningarna blev till en början mycket bättre (och nätterna framför allt :D ), ca 10 min istället för en halvtimme eller mer oftast. Nu har det dock börjat gå åt fel håll igen och jag funderar bara på hur lång tid det brukar ta innan de slutar vara arga/ledsna vid läggning? Har backat och buffar knappt och ramsar sparsamt tycker jag. Kanske inte nog sparsamt ändå? Hur gör ni? Hur länge får de protestera/fråga utan ingripande? Har så svårt att känna av om det är arga/frågande/protesterande eller ledsna skrik. :? Känns i vilket fall så trist som Lotta Sthlm också skrev att hon inte känner att det är skönt att lägga sig och sova! :(
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

Hej!
Läggningarna har börjat funka bättre för oss, puh :D
Det är lite gnöl fortfarande men inget som man behöver "bry sej om" utan hon klarar det bra själv. För oss blev det en avsevärd förändring efter att vi bytte ut vagnen som hon sov i inomhus till en spjälsäng. Vagnen var alldeles för liten så hon var väl förbannad över att inte kunna röra sej... :cry: :shock:
Mamma till
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

För oss fösvann problemet när det åter blev kallt ute, så nu är det inga problem. Lite gnöl ibland vid lurarna, men inget man behlver bry sej om... Nu går vi mot våren i lite lugnare takt, så kanske bebisen hinner med i svängarna denna ggn.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"