måste det vara morgon efter 10 timmar och hur gör

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
solobad

måste det vara morgon efter 10 timmar och hur gör

Inlägg av solobad »

Hej
jag har en tjej på snart 3 månader och hon går och lägger sig 19.30 varje kväll då vi har en lite procedur där vi badar och äter samt sjunger innan hon läggs i vagnen och vagnas, ibland med napp. Hon somanr snabbt utan problem. När hon har somnat flyttar jag över henne till sin egen säng. Vi kör standardmodellen hela dagen.

Men hon sover bara högst 5 timmar i sträck då och sen vaknar hon upp resten av natten med 2 timmars mellanrum. Jag ammar henne då och sedan lägger jag henne direkt i spjälsängen, där hon förut har somnat men inte numer. Numer måste man antingen ge henne napp eller så vagna henne igen.

Nu vill jag ändra på detta men har två frågor innan jag sätter igång:
Eftersom hon enl. SHN-kuren numera ska komma upp i 10 timmar, kan jag försöka lägga henne i vagnen och såfort hon vaknar upp, vagna henne ev. med napp? Och ska vi räkna det till morgon efter dessa 10 timmar (19-05), eller kan jag då få/acceptera lite småvaknanden fram till morgon (07)?
Nappen, ställer den till det? Kan jag fortsätta ha den nån månad till? Jag har hört att sugbehovet går ned först vid 4-månadersåldern.

tacksam för svar!
\\ Solobad
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen.
Konstigt att ingen svarat, men jag gör det nu...

Jag skulle nog välja att bara ha henne i vagnen under den lilla kur ni behöver köra. Då kan du vagna vid minsta pip (första natten) utan att behöva störa henne genom att flytta på henne fram och tillbaka.

Då ska du ju inte amma henne efter fem timmar, men det antar jag att du inte tänker göra. Det är viktigt att få i henne ordentligt med mat innan hon somnar på kvällen.

Nappen som sugnapp får man (enligt Anna alltså) använda om barnet vill fortsätta suga och suga och suga även när det inte vill äta mer. Alltså vill snutta på mamma, men spottar ut maten. Däremot inte som insomningsnapp eller tröstnapp. Jag råder dig att ta bort den när du ändå ska lära henne att somna och somna om själv. :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"