Första ggn jag skriver här - hoppas att jag är på rätt ställe med min fråga ? !
Min man och jag har beställt SHN boken och har fram till den kommer arbetat fram ett schema som ska ligga till grund för den goda sömnen
Vår dotter är 10 veckor gammal och hennes schema ser ut som följer :
7.00 Frukost
8.30 sova till kl 10.00
10.00 Mat samt lek
11.30 sova till kl 15.00
15.00 Mat samt lek
17.00 sova till 19.00
19.00 - 19.30 mat,lek och sedan bad och sedan lilla slurken innan hon läggs
ca kl 21.30.
Om det är en bra natt så sover hon på detta tom kl 04.00 då hon är hungrig igen.
Hon äter rejält ( är ett flaskbarn) mellan 180 ml - 210 ml / mål ( gäller även lilla slurken på kvällen vilket gör att hon inom loppet av 2 1/2 tim kan äta 180 + 180 ml !!
Hon sover bäst på dagen - det sovpasset är det absolut bästa under hela dygnet. Hon sover alla sina pass ute.( Då somnar hon snabbt men om det är skräpväder ute så måste hon tyvärr sova inne ( tyvärr för oss eftersom det är mkt svårare att få henne att sova inomhus )
Vi lägger henne när hon är vaken och 50 % av ggr så hittar hon sömnen själv annars får vi dra vagnen över en tröskel( om vi är inomhus - ute somnar hon som sagt själv .) Tror att det har att göra med att hon blir så inpackad i åkpåsen ...... men vet ej ?
Vi väntar med verktygen tills vi har läst boken SHN samt sett DVD:n
Fram tills dess : Gör vi rätt ? Kan ett schema se ut som vårt ? När hon blir övertrött så blir hon hysterisk ( skriker sig blå VAD du än gör - brukar lugna sig efter ca 1 tim men hon somnar INTE efter skrikandet ) Vi har problem med att få henne att somna 17 - 19 men nu är det ljust ute och det blir att knata runt kvarteret tills vi läst det vi behöver för att kunna kura henne.
En fråga till - ska man ramsa barn under 3 mån ? Har för mig att jag läst ngnstans att man inte ska det och hur gör man i så fall ?
Som sagt bara en kontroll för att se om vi gör rätt innan vi kurar ?
tacksam för alla svar
/ Sessan