Funderingar inför semster/dela rum/resesäng - F&ou

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Novas mamma

Funderingar inför semster/dela rum/resesäng - F&ou

Inlägg av Novas mamma »

Som den "planerimgsmänniska" jag är kan jag inte låta bli att fundera på sommaren trots att det är en stund kvar....
Vi ska åka till Danmark och dela stuga med två andra familjer under en veckas tid.
Vi kommer att dela rum hela familjen och det får mig lite orolig (vet att man inte ska skapa problem som inte finns.... :twisted: :?: ) men idag sover dottern i eget rum och vi går aldrig in efter att hon har somnat och hon vaknar inte heller under natten.
Men när vi delar rum kommer vi ju att gå in efter att hon lagt sig och jag är rädd att det kommer att störa :?:
Bör vi förbereda med mörkläggningstyg för att undvika ljus :?:
De övriga familjerna har inte rutiner eller fasta tider som vi men jag förmodar att det inte kommer att störa henne om inte vi gör henne "orolig" och släpper in några vargar utan gör som vi brukar hemma. :wink:
Hon kommer att sova i resesäng - bör vi vänja henne vid den innan :?:
Hur hanterar man schemat under resan - som kommer att ta ett par timmar och blir förlagd till mitt på dagen pga båtresa :?: Lillan har ju en förmåga att snabbt somna (och sova länge) i bilen.....visserligen blir hon ju äldre tills det blir dags.
Tar tacksamt emot tips från andra "resevana" föräldrar :lol: Snart sommar :lol:
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
elinkarlsson

Inlägg av elinkarlsson »

hej,
vi är precis på semester och det har inte gått så jättebra, trots att emil sover som en prins hemma. det handlade just om att jag inte ville "störa" andra som gjorde att jag frångick ett antal principer som inte precis hjälpte emil att sova gott.

resesäng - han ville inte sova i den, fattade inte att det var säng. så vänj henne i den innan, kanske kan hon sova i den hemma?

resor - emil somnade på både flyg och tåg, trots att det inte passade i schemat. eftersom jag inte ville hålla honom vaken och grinig, så lät jag honom sova och störde därmed schemat!

ljus-mörker - det var jätteljust i rummet som vi sov i (hela familjen) och det störde emil massor på morgonen. han trodde det var morgon kl. 5 och såg allt spännande i rummet. svårt att handskas med eftersom jag inte ville att han skulle väcka andra och därmed tog upp honom, vilket störde alltihop..

så förberedelser är nog jättebra, jag hade inte förväntat mig att det skulle gå så här illa!! nästa gång försöker jag göra det på ett annat sätt...

men lycka till och ha en bra semester!
elin
Mamma till storebror Emil, född 1 augusti 2005. Kurades i december 2005, sov 12 timmar i sträck på nyårsafton. Lillebror Alton kom 9 december 2011. Bor med lilla familjen i Amsterdam och har verkligen stöd av detta forum!
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Jag tror att elin redan tangerade problematiken kring resandet och det är som vanligt attityden. Har du bara attityden på plats så fixar sig det mesta. 8)

En annan grej som jag märkt att hjälper vid resor är att hålla stenhårt på tiderna. Då finns det åtminstone någonting som ungen känner igen. Så även om man sitter i flyg/ bil/båt eller vad det nu kan vara så lönar det sig att väcka när det är dags att vakna och lägga när det är sömndags. Själv har jag lagt till en lur om dagen kolliderat med natten under själva resan. :idea:

Vi har aldrig haft problem med läggningen i någon säng, så jag kan inte hjälpa dej ang sängen. Försök att göra samma procedur som innan du lägger honom hemma, så fattar han nog att det är sovdags. Vår reagerade inte alls senast vi var hemma trots nya vagnar, spjälsäng i stället för korg, o dyl.

Senast vi var hemma sov vi både i samma rum (när vi gästade syrran) och i olika rum, och den som led mest av att sova i samma rum var nog jag... Det var så himla ovant att höra honom stöna och mysa i sömnen, så jag var ju vaken vid minsta pip. Ungen däremot sov som en stock!
:D
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"