Nu puffar igen för jag tycker inte jag får svar på min undran på "kurbarnens forum upp till ett år".
Emma fick nytt schema för ganska precis en månad sedan. Det tog en vecka att få in schemat och jag tyckte nog att det gick bra. Svårt att hålla henne vaken till läggningen för natten, men det går.
Så här har vi det nu
7:00
7:15 Frukost
9-9:45 Sova (ute i vagn)
10:45 Lunch
13-14:30 Sova(oftast inne)
14:35 Mellanmål
17:30 Middag
18:00 Bada
18:30 Välling
19:00 Sova natt
Däremellan utevistelse 2ggr/dag, göromål och sånt som hör vardagen till.
Nu kommer vårat aber. Emma började redan efter några dagar in på det nya schemat att vakna runt kl 6. Inte ledsen utan mest prutt med munnen och lite små hejskrik. Jag pangramsar att morgonen inte är kommen. Den kunde hon ibland ta och vara nöjd i kanske 15 min för att sedan hallåa igen.
Jag lät henne vara och ramsade när det blev riktigt gnööööl eller när inte jag orkade höra mera så att säga
I och med schemaändringen ville jag ge schemat en tid men vi har fortfarande tidiga mornar. I förrgår morse gick larmet 5:30 och så sent som 6:49 somnade Emma (hann läsa ganska långt i Barnaboken under tiden kan tilläggas). Lät henne sova 20 min och väckte sedan 7:09.
I morse vaknade hon 5:38 och somande först 6:43. Lät henne då sova 20 min för att sedan väcka. Dessa tidiga mornar har nu hållt på i 1 månad. Upplever schemat som bra på dagarna och Emma sover utan ett knyst hela nätterna.
Det tar aldrig mer än 2 min att lägga på kvällen, på dagen är det heller inga problem. Det är för övrigt barnets pappa som är hemma medan jag pluggar, men han är stensäker i ramsan och schemat. Nattningen brukar vi turas om att sköta.
Det har gått mot ljusare tider (solen går upp 5:44) men vi har både persienner OCH mörkläggningsgardin. Eget rum. Nu ikväll hängde jag ytterligare ett skynke för fönstret.
Följdproblemet är att storasyster vaknar av Emmas tidiga mornar (sover i annat eget rum). Då har vi två hojtande barn som om vartannat väcker varandra.
Nu behöver jag konkreta råd. Hur sjutton ska vi bota 5:30 mornar?
Inte ens under 8-månaders ångesten som pågick i 3 veckor när Emma var 8 mån och 1 vecka gammal, var sömnen ett nämnvärt problem.
Jag är inte orolig själv men ser att Emmas sömn minskat med 1-1,5 timme per dag i och med dessa tidiga mornar. Jag vill så gärna att hon får sina 13,5-14 timmar/dygn.
TACK för att ni finns här och kan ge råd.
//Lena