Tidiga mornar i en månad nu

Skriv svar
lenaliten

Tidiga mornar i en månad nu

Inlägg av lenaliten »

Hej
Nu puffar igen för jag tycker inte jag får svar på min undran på "kurbarnens forum upp till ett år".

Emma fick nytt schema för ganska precis en månad sedan. Det tog en vecka att få in schemat och jag tyckte nog att det gick bra. Svårt att hålla henne vaken till läggningen för natten, men det går.
Så här har vi det nu
7:00
7:15 Frukost
9-9:45 Sova (ute i vagn)
10:45 Lunch
13-14:30 Sova(oftast inne)
14:35 Mellanmål
17:30 Middag
18:00 Bada
18:30 Välling
19:00 Sova natt
Däremellan utevistelse 2ggr/dag, göromål och sånt som hör vardagen till.

Nu kommer vårat aber. Emma började redan efter några dagar in på det nya schemat att vakna runt kl 6. Inte ledsen utan mest prutt med munnen och lite små hejskrik. Jag pangramsar att morgonen inte är kommen. Den kunde hon ibland ta och vara nöjd i kanske 15 min för att sedan hallåa igen.
Jag lät henne vara och ramsade när det blev riktigt gnööööl eller när inte jag orkade höra mera så att säga :roll:

I och med schemaändringen ville jag ge schemat en tid men vi har fortfarande tidiga mornar. I förrgår morse gick larmet 5:30 och så sent som 6:49 somnade Emma (hann läsa ganska långt i Barnaboken under tiden kan tilläggas). Lät henne sova 20 min och väckte sedan 7:09.
I morse vaknade hon 5:38 och somande först 6:43. Lät henne då sova 20 min för att sedan väcka. Dessa tidiga mornar har nu hållt på i 1 månad. Upplever schemat som bra på dagarna och Emma sover utan ett knyst hela nätterna.
Det tar aldrig mer än 2 min att lägga på kvällen, på dagen är det heller inga problem. Det är för övrigt barnets pappa som är hemma medan jag pluggar, men han är stensäker i ramsan och schemat. Nattningen brukar vi turas om att sköta.

Det har gått mot ljusare tider (solen går upp 5:44) men vi har både persienner OCH mörkläggningsgardin. Eget rum. Nu ikväll hängde jag ytterligare ett skynke för fönstret.

Följdproblemet är att storasyster vaknar av Emmas tidiga mornar (sover i annat eget rum). Då har vi två hojtande barn som om vartannat väcker varandra.

Nu behöver jag konkreta råd. Hur sjutton ska vi bota 5:30 mornar?

Inte ens under 8-månaders ångesten som pågick i 3 veckor när Emma var 8 mån och 1 vecka gammal, var sömnen ett nämnvärt problem.
Jag är inte orolig själv men ser att Emmas sömn minskat med 1-1,5 timme per dag i och med dessa tidiga mornar. Jag vill så gärna att hon får sina 13,5-14 timmar/dygn.

TACK för att ni finns här och kan ge råd.

//Lena
Wilma 030627 (SHN 040109)
Emma 050519 (SHN 060105)
Hj?lpt kurat systerson 0408
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Börja med att lägga henne en halvtimme tidigare på kvällen. Det märker hon inte. Påverkar det morgnarna så gör det det positivt.

Lär storasyster att NI tar hand om den lilla och att hon bara precis ska sova vidare så lugnt. Ramsa dem bägge över en kam.

Läs om tidiga morgnar här via search - det finns mycket, mycket :wink: :!:

Sök gärna på överkoncentration också :wink: och LYCKA TILL :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
lenaliten

Inlägg av lenaliten »

Hej och TACK!

Det blev tidig morgon igen 5:31....... Men nu lyckades Emma faktiskt somna om när jag pangramsade. Vaknade efter 20 och fick ny ramsa sov sedan till 6:50 :lol: Tyvärr levde strorasyster rövare från 5:30. Hon som aldrig går upp innan 7 annars.

Ja vi kanske ska schema Emma att sova 18:30 istället. Hon brukar iofs komma i säng tidigare än 19. Hon är definitivt mogen vid 18:30.

Ser att det finns mycket om tidiga mornar nu. Tror det är ljuset som tyvärr sipprar in. Ikväll ska här på med ett om möjligt ännu vidare och mörkare skynke. Och till helgen kan man utnyttja sommartid 8)

//Lena
Emma 050519 (SHN 060105)
P

Inlägg av P »

P skrev:Min son är född i maj, alltså snart 10månader gammal. Han har fått för sig att nätterna sluter vid 05.30-06.00-tiden. Då hör man att han börjar jollra och böka och slutligen skriker han. När man går in till honom till slut har han blöjan full med bajs och så hungrig att han slukar bröst OCH välling. Sedan sitter han gärna lugnt i sängen och leker. Jag vet - man skall inte ta upp dem innan tiden är inne, men till saken hör att han varit jättesjuk i magsjuka (vi låg inne med storasyster, han var på gränsen hela tiden, i 8 dagar) och sedan han blev frisk är han så HUNGRIG! =P~ Och bajsar i tid och otid, gärna i otid (6 på morgonen). Svårt att veta hur man skall göra, tycker jag. Egentligen borde vi nog båda pangramsa vid första ljud och sedan som Anna nämnde, sakligt köra ut alla vargar... :twisted: :twisted: :twisted:
Det låter ju lätt. Berätta gärna hur du löste ert problem.
Vi har EXAKT samma problem sedan ca 3 veckor! :lol: En alltför morgonpigg kille och en storasyster som vaknar av honom. Vi har dessutom IDENTISKA scheman. Kul att höra hur det går. Hoppas på att det blir enklare i o m sommartiden, att 6 blir 7 så att säga. Att man kan lägga tidigare (7 men eg 6). Lycka till! :D
Mamma till två underbara barn
Storasyster april-03 och lillebror maj-05
lenaliten

Hej

Inlägg av lenaliten »

Vi har nu persienn, mörkläggningsgardin OCH svart skynke för fönstret. Lade Emma 18:30 som Anna föreslog. Som vanligt, tack Anna! :heart:
Vad hände i morse då?
Jo JAG vaknar 5:30 :shock: och undrar när Emma ska vakna! :roll:
Emma gnyr till vid 6 men inget mer händer. 6:30 tjoar hon och jag pangramsar. Vad tror ni ungen gör? Jo hon somnar om till 7:05
Tjohoo säger jag bara! :lol:
Så nu kör vi med ovanstående en vecka så att det sätter sig, dvs mörkläggning ännu mer och så 18:30 istället.

//Lena
Emma 050519 (SHN 060105)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:shock: Hjälp, jag förstår inte! :shock: Hur kan läggning en halvtimma tidigare på kvällen ge längre natt? :shock:
lenaliten

Päivi

Inlägg av lenaliten »

:idea: Min teori: För trötta barn som till slut får sova vaknar gärna efter 11 timmar och tror då att hon/han är utsövd.
Ett barn som läggs tidigare är inte övertrött och somnar inte utmattad och sover då gott sina 12 timmar. :sleep:
Emma 050519 (SHN 060105)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"